Gå til innhold

Kjøpe left hand gitar ? hvor ?

1915

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

haha. joda det skal jeg fotelle deg hva jeg skal med. jeg har 4 stk høyre håndt gitar.

men jeg skla gjøre som jimi hendrix. bare omvendt :ohmy: :!:

ta en venstre gitar og snu og bytte strengene på :D sette nye. snu dem andre veien :D

kult ;D

Lenke til kommentar

Jeg må få protestere litt på utsagnet om at de "fleste" elektriske gitarer er symmetriske. De fleste er enten en variant av stratfasongen (inklusive superstrats med flere) eller single cutaway som Les Paul og Telecaster. Så har du de som er nesten symmetriske som PRS og Gibson SG, og de som i praksis er det, unntatt plassering av knapper med mere. Men det om det.

En strat er asymmertrisk på flere måter. Da tenker jeg ikke på bare kroppen som opplagt er det, men på bridge pickup. Den skråner mot stolen i diskanten. Årsaken til at det er gjort sånn er for å få en skarpest mulig diskant, uten å miste for mye bass. Når du reverserer strengene kommer plutselig bassen nærmest stolen. Det vil i teorien gi en ørlite rundere klang med mindre bass. Om det er merkbart er slett ikke sikkert.

At kroppen ikke er symmetrisk merker du først og fremst på følgende ting:

* Du får vesentlig dårligere tilgang til de øverste båndene om du snur gitaren. Dt er 4 bånds forskjell i dybden på cutaway'en. Hendrix hadde enormt svære hender med lange fingre, så det var ikke samme problemet for ham.

* Tremoloen havner plutselig ovenfor strengene istedet for nedenfor. Du kommer til å oppleve at den lett flakser i veien når du spiller. Men det er bare en vanesak.

* Alle kontrollene er plutselig over strengene også. Heldigvis skrur du samme veien på en leftie, så det er ikke noe problem. Derimot er pickupvelgeren speilvendt slik at bridgeposition plutselig er oppover til høyre istedet for nedover til høyre.

* Volumknappen kommer rett under tommelmuskelen i håndflaten. Det kan være litt irriterende i starten avhengig av hvilken håndstilling du er vant til fra før. Til gjengjeld kan du faktisk regulere volumet mens du spiller på det måten ved å vri litt på håndflaten.

* Det føles litt bakvendt å stemme gitaren, med mindre du er vant til Les Paul eller andre 3+3 gitarer som har stemmeskruer på nedsiden. Men det antar jeg at også er en vanesak.

* Ledningen vil plutselig komme ut oppover istedet for nedover. Dra den bakover og under reima for å hindre at den legger seg over strengene.

Edit: Nei, jeg er ikke venstrehendt selv. Men jeg hadde akkurat samme ideen for mange år siden. Ble aldri til at jeg kjøpte en leftie gitar, men jeg prøvde det litt.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Smak og behag folkens, smak og behag. :cool:

Det er helt unødvendig å poste for å si at en annens drømmegitar eller prosjekt er meningsløst eller mongo. Det holder at det er meningsfullt for den som skal bruke sparepengene sine på det. Det er greit å påpeke ulemper med ideen, men jeg synes ikke vi behøver kritisere hverandres smak. Det holder å si "ikke helt min greie det der".

Noe annet er det om noen spør eksplisitt hva man synes om en gitarmodell på generelt grunnlag. Da må man gjerne uttrykke sin mening. Jeg er litt gammedags sånn. Hvis noen poster og sier "Gibson har kommet med en ny omvendt V-gitar" så sier jeg at jeg ikke synes den var så vakker, men om noen sier "Jeg har kjøpt den nye omvendte V-gitaren, er ikke den stilig", så tenker jeg mitt men poster det ikke. Da sier jeg "gratulerer med gitaren og slit den med helsa".

Geir :)

Lenke til kommentar

En annen ting man må tenke på, hvis man skal "skifte hånd" på en gitar, er at man må file til ny nut. Den tykkeste strengen skal jo i sporet til den tynneste, og omvendt, så det er ikke bare å skifte om på rekkefølgen på strengene.

Jeg har hatt en del hundre gitarelever opp gjennom årene, og kun et par stykker fikset ikke å spille "høyrehendt" av de som var kjevhendte.

Tenker man etter, er det jo ikke noe vanskeligere det man gjør med venstrehånden i forhold til den høyre når man spiller gitar, så slik sett er det ingen grunn til at kjevhendte skal ha oppned- gitarer. Det er upraktisk, man kan ikke låne andres gitarer, og teste mange gitarer, utvalget er vesentlig mindre.

Når det er sagt, må jo folk få velge selv, og man skal ikke se bort ifra at enkelte synes det er litt stilig.

Lenke til kommentar
Tenker man etter, er det jo ikke noe vanskeligere det man gjør med venstrehånden i forhold til den høyre når man spiller gitar, så slik sett er det ingen grunn til at kjevhendte skal ha oppned- gitarer.

9320511[/snapback]

I følge Lillebjørns gitarbok (i hvert fall den utgaven jeg lærte mye av mitt gitarspill av) så er det et gammelt spillemannsordtak som sier "venstre hånd er håndverkeren, høyre er kunstneren" ... Vel hvorvidt det betyr at kjeivhendte bør snu gitaren... vet nå ikke når jeg tenker meg om... (Kjenner noen venstrehendte som spiller 'vanlig' gitar og gjør det riktig så godt)

Til trådstarter: Du vil i så fall få et instrument som skiller seg ut, det er alltid kult, men det er jo en grunn for mye av assymetrien i en gitarkropp... Lykke til!

M.

Lenke til kommentar

Helt sikker kan man aldri være, men siden man har en rekke andre instrumenter som ikke finnes i kjevhendtversjon, som for eksempel blåseinstrumenter (tenker da på de med mange klaffer), eller piano, mener jeg at dette bør gå greit.

Har aldri snakket med en kjevhendt pianist som har følt behov for "kjevhendtpiano". :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...