Gå til innhold

Kva kan eg sende i XMLHttpRequest.send()?

Anbefalte innlegg

Eg lurer på kva XMLHttpRequest.send() funksjonen kan bruker til. Eg finner lite informasjon om dette på nettet, det einaste eg finner er at eg kan sende ein string. Men kva slags string? Ein url? HTML eller Javascript kode?

Nokon som har eit eller fleire eksempler kva det kan brukes til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med XMLHttpRequest kan du sende vanlige browserkall, altså f.eks. GET og POST kall. Disse kan inneholder GET/POST parametere, akkurat som når browseren f.eks. gjør et vanlig GET kall til http://www.eksempel.no/etServerskript.php?parameter1=hei.

For å gjøre et enkelt GET kall kan du f.eks. ta:

var url = "http://www.eksempel.no/etServerskript.php?parameter1=hei";
XMLHttpRequest.open("GET",url,true); 

// Denne funksjonen blir kalt når vi får svar i fra server
XMLHttpRequest.onreadystatechange = function() {
 if ( XMLHttpRequest.readystate === 4 ) {
   if ( XMLHttpRequest.status === 200 ) {
      // Svar fra server er OK. Sett in kode her, f.eks. kan du hente ut svaret i fra server med:
      var svarFraServer = XMLHttpRequest.responseText;
   } else {
     // F.eks. 404 feil kan komme inn her, hvis URLen var en fil som ikke fantes på server
     alert("Vi fikk feil: "+XMLHttpRequest.status+" fra server.");
   }
 }
};

// Sender request til server.. onreadystate vil bli kalt på når vi mottar svar.
XMLHttpRequest.send(null); 
// i steden for null kunne man sendt inn POST parametere, 
// men siden dette er et GET kall sendes altså null inn. POST og GET parametere er like
// på formen de er gitt. Generelt sett er det variabel1=verdi2&variabel2=verdi2 osv

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ehh, er ikke dette en relativt gammel post du nå svarte på idos, og står ikke det du skrev i denne tråden i fra før? :p

9577409[/snapback]

Du har rett... i det med datoen (så ikke på datoen :blush: den var liksom bare litt nede på siden omtrent som 2 timer gamle poster i noen av de andre forumene) . men man sender ikke get med send.. slik jeg fikk inntrykk av at et av de andre svarene sa.. (las ikke over koden så nøye da det ble vist til et get kall ser nå at post blir delvis forklart)

siddis spør hva send skal brukes til.. og det er der POST data skal sendes.. gjerne/helst med header info for rett enkoding f.eks

setRequestHeader('Content-Type',

'application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8');

en bør også gjerne bruke escape(data) eller encodeURIComponent(data) for at rådata skal bli sendt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...