Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

soriasis... noen som vet noe om det?

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Deltok i ett ekspriment i England for en tid tilbake hvor de lot noen hakeormer krype inn i armen for å så entre immunforsvaret. I ettertid har jeg fått både allergi og astma kurert. Synes det er merkelig at det ikke finnes informasjon om dette. Vi bli oppmerksom på dette gjennom kanalen discovery.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm... ikke sikkert det er psoriasis da... det er 3 hovedtyper psoriasis lignende fenomener:

Psoriasis, Psoriasis artritt eller Atopisk eksem

jeg tror du nettop forklarte om psoriasis artritt. jeg har vanlig psoriasis, og den ligger 24/7.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Litt sent å skrive noe her da, men bedre sent enn aldri.

Jeg har hatt psoriasis i snart 4 år nå, er 22år. begynnte smålig på albuer og knær, gikk vekk, kom tilbake, fikk litt på ryggen, dette gikk bort. Men pluttselig for ca. 6 mnd siden begynnte jeg å få over alt, har nå over hele beina,armene og hodebunnen, og ser ikke akkurat noen bedring pr. i dag.

De salvene jeg får av legen (betnovat) gjør bare at jeg ikke flasser, huden er bare rød, og klør ikke. Har prøvd med solarium men uten hell. Har fått tid hos hudlege,men det 2mnd ventetid :-/

Legen og folk rundt meg sier heletiden at jeg må finne ut hva som får det til å bryte ut, men det kan jo være alt i fra glede,deprisjon,sorg,alkohol,røyk,angst osv osv. så jeg synes det er ganske umulig å finne ut noe akkurat der da.

Men om noen har en god salve eller noe, tips???? :-D

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

hei.

jeg har hatt psoriasis, atopisk eksem hele livet. jeg er 16 nå, så det begynner å bli drygt..

det hjalp for meg å dra til syden og bade i saltvann. jeg mista alt flasset og alle sårene i hodebunnen :)

men har det enda på armene, ryggen, lårene og litt i ansiktet da.. men ikke så mye som før.

jeg har brukt denne kortisonsalven litt nå: daivobet. den er faktisk ganske bra, men ikke bruk mye av den i ansiktet.

syden hjelper veldig i værtfall. :)

Lenke til kommentar

Har hørt man kan ta seg et bad i "Sodium bicarbonate" (baking soda) for å lindre. Vet ikke nøyaktig hva som skjer men jeg tror det binder vannet og derfor hindrer uttørking.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Eco_*

Omega-3 har i studier vist en positiv effet, og er kanskje noe å prøve hvis du ikke allerede tar det som kosttilskudd.

Iglo Selolje har en veldig gunstig sammensetning av fettsyrer som er mer lettopptakelig enn fiskeolje (selen er tross alt et pattedyr), så du kan jo vurdere å prøve dem i dobbel dose (8 kapsler pr. dag).

Generelt for alle type innkaplslede Omega-3 produkter så burde du teste om oljen er harsk. Tygg hull i tabletten og smak på oljen før du godkjenner den. Smaker den skarpt og lukter ille så er den harsk, men om den bare lukter litt og har en ganske mild smak, så er den helt ok.

http://www.aftenposten.no/webtv/?id=7578&cat=22

Seloljen jeg har er iallefall milevis bedre enn fiskeolje-kaplene jeg har testet, selv om holdbarhetsdatoen var kortere på seloljen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest.....

Jeg lider selv av denne sykdommen. Hos meg begrenser utslettet seg til hodebunnen, og litt ned i pannen. Ifølge legen hadde jeg den typen psoriasis som kan gi de verste utbruddene, men også forsvinne helt i perioder. Når det er på det verste klør det noe hinsides, spesielt når jeg svetter.

Akkurat nå er utslettet nesten helt borte, og grunnen til det tror jeg er hårvannet legen gav meg tidligere i sommer. Utslettet forsvant nesten over natten etter jeg begynte å bruke det, og har ikke kommet tilbake. Dessverre tror jeg det bare er midlertidig, ettersom høsten nermer seg.

Nå er ikke jeg en ekspert, men slik trådstarter forklarer det høres det ut som han har samme type som meg. Dette fordi den andre typen, som er mer stabil, som oftest begynner på albue/arm, om jeg forstod legen riktig. En tur til hudlege er definitivt til å anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg fikk et eller annet dritt i hode bunnen etter at jeg gikk på noen sterke smertestillende medisiner.

Legen mener medisinen brøyt ned immunforsvaret mitt og at jeg dermed fikk en soppinfeksjon. Tingen er at det ligner veldig på psoriasis, klør felt, spesielt når jeg svetter, huden flaker av og om jeg skraper det av selv blir det røde sår. Legen ga meg en shampoo (fungoral) som har hjulpet veldig, når jeg bruker den er det helt borte. Det kommer derimot tilbake når jeg slutter, har vert av og på denne kuren i 2 år nå. Noe annet rart er at det forsvinner når jeg farger håret. :p

Til trådstarter, kan være at du har samme greia som meg. Stikk til doktor eller hudspesialist, om du har doktorskrekk kan du kjøpe fungoral reseptfritt på apoteket. :thumbup:

Lenke til kommentar
Snakk med din lege først som sist Han kan si deg definitivt om det er http://en.wikipedia.org/wiki/Psoriasis eller om det er en annen ting... seriøst, hvem stoler på frisøren ang. medisinske spørsmål? :p

Det kan også være pityriasis rosea, som ikke er kronisk :)

Nå må jeg bare få si at frisører settes grundig inn i alt av hodebunnssykdommer (trodde du vi bare klippet hår). Vi kan ikke behandle hodebunnssykdommer, men vi kan oppdage dem. Og Psoriasis er rimelig lett å kjenne igjen. Samme med Seborrè. Så ikke undervurder frisørene, jeg VET hvilken utdannelse de får, jeg VET hvordan sykdommene kan behandles og jeg VET hvordan det er å jobbe som frisør. Gjør du?

Det eneste frisørene gjør feil, er å ta hull i ørene/nesen/navlen på folk, det er noe de ikke er lært opp til, de kan ikke lære dette ved å lese en veiledning. Såh ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...