Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bios finner ikke sata HD på første forsøk

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli smågal...

Jeg har en Samsung HD501LJ 500GB sata hard-disk som jeg ønsker å bruke som systemdisk på mitt Abit AV8 3rd eye hovedkort.

Når jeg starter PC'en så finner ikke bios denne disken (med den andre disken koblet til mes sata blir rapportert), og derfor får jeg beskjed om at ingen boot-disk er funnet. Det rare er at hvis jeg rebooter nå (ctrl-alt-del) så fungerer det som normalt (bios finner disk og windows) inntill jeg skrur av strømmen og prøver igjen...

Jeg har resatt bios-innstillinger, prøvd masse forskjellige biosinnstillinger (inkludert IDE delay på 15 sek).

Jeg har prøvd med både bios v 2.8 og 2.7 uten at dette hjelper...

-Noen som har noen forslag? Kan disken være halveis ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt en annen SATA kabel og/eller port på hovedkortet? Har hatt noen tilsvarende problemer hvor en av mine SATA-disker tilsynelatende uten grunn plutselig faller ut og like mye uten grunn plutselig kommer tilbake, mellom forskjellige reboots. Nå bruker jeg på den spesifikke disken som faller ut en PATA-til-SATA overgang, men det gjør jeg tross alt på en annen disk også uten at denne disken har noen problemer overhode.

Jeg har ikke kommet så langt og forsøke å bytte kabel/port på HK selv, men det er det eneste jeg kan tenke meg, for øyeblikket..

Nå begynner jeg å bli smågal...

Jeg har en Samsung HD501LJ 500GB sata hard-disk som jeg ønsker å bruke som systemdisk på mitt Abit AV8 3rd eye hovedkort.

Når jeg starter PC'en så finner ikke bios denne disken (med den andre disken koblet til mes sata blir rapportert), og derfor får jeg beskjed om at ingen boot-disk er funnet. Det rare er at hvis jeg rebooter nå (ctrl-alt-del) så fungerer det som normalt (bios finner disk og windows) inntill jeg skrur av strømmen og prøver igjen...

Jeg har resatt bios-innstillinger, prøvd masse forskjellige biosinnstillinger (inkludert IDE delay på 15 sek).

Jeg har prøvd med både bios v 2.8 og 2.7 uten at dette hjelper...

-Noen som har noen forslag? Kan disken være halveis ødelagt?

9307085[/snapback]

Lenke til kommentar

Dette skjer, fordi sata disken starter opp for tregt, så den er ikke klar før systemet har "søkt" etter disker.

Når du restarter, så har disken fortsatt strøm og er klar, så den blir funnet.

Prøv å aktiver noe i bios som gjør den litt tregere under oppstart, f.eks slå av quickboot. Kjedelig, men burde funke.

Lenke til kommentar
Dette skjer, fordi sata disken starter opp for tregt, så den er ikke klar før systemet har "søkt" etter disker.

Når du restarter, så har disken fortsatt strøm og er klar, så den blir funnet.

Prøv å aktiver noe i bios som gjør den litt tregere under oppstart, f.eks slå av quickboot. Kjedelig, men burde funke.

9310888[/snapback]

Dette var også min teori.

Men etter å ha skrudd på 15s forsinkelse under oppstart funker det fortsatt ikke (ca 30 s. fra strøm på til disker identifiseres).

Og når jeg tester disken på en annen PC funker den greit med en gang...

Kanskje jeg skulle kjøpe meg en ny (kanskje WD) til PC'en og flytte samsungen til HTPC'en. Den er jo dønn stille og funker bra der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...