baat94 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Hei Har eit MGR F-1812W element i ei 52 liters kasse.. men eg har ein mistanke om at den kassa er for stor. Så eg lure på kor mange liter kassa burde vere, og om eg skal ha lukka eller porta kasse !? Her er det som står om elementet i Ljudia bladet : 12"bass til hjem / bil / kino. Flott element som tåler høy effekt og som gir hamrende tung bass for svært lite penger. Dette er hemmeligheten bak kit 12Gx- 4 stykk av F-1812 gir samme membranoverflate som 2 stykk 18". Klart det blir masse trykk selv med mellomstore forsterkere! Eff.240watt. Imp. 6 Ohm. Følsm. 92 db. Frekv.omr. 25-3000 Hz. Anbef. delefrekv. <1500 Hz. Qts. 1,20. Vas 144 Liter Fs 29 Hz. Yttermål 311 mm. Baffelhull 280 mm. Dybde 125 mm. Vekt 2,7 kg. Legger ved bilde ! Takker På Forhånd Edit : Leif Endret 18. august 2007 av baat94 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Den kassa du har nå, er den lukka? I så fall er den kanskje i største laget, den er sånn tålig størrelse for ei porta. Men hvorfor mener du det er feil kassevolum? Spiller subben dårlig? Kan jo være forsterkeren som er for svak også. Endret 18. august 2007 av Lefse Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Den kassa du har nå, er den lukka? I så fall er den kanskje i største laget, den er sånn tålig størrelse for ei porta. Men hvorfor mener du det er feil kassevolum? Spiller subben dårlig? Kan jo være forsterkeren som er for svak også. 9307766[/snapback] Kassa eg har no er porta.. Og forsterkeren er på 500watt.. Når eg skrur opp litt så slitna lyden liksom.. litt vanskelig å forklare. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hvilken forsterker er det? Hvor er porten? Kan være porten har feil størrelse eller lengde, du kan også prøve å avstive kassa innvendig. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Hvilken forsterker er det? Hvor er porten? Kan være porten har feil størrelse eller lengde, du kan også prøve å avstive kassa innvendig. 9310046[/snapback] Det er nok ikkje nokke bra forsterker, nei.. Uscarvor lr nokke sant :/ Diameteren er på 82 mm. Her er nokken bilder, kanskje litt dårlige menmen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hm tror det er mest optimalt å ha bassrefleks-porten i samme plate som elementet, hvertfall det som er vanlig. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Hm tror det er mest optimalt å ha bassrefleks-porten i samme plate som elementet, hvertfall det som er vanlig. 9311571[/snapback] men blir det best lyd av porta eller lukka kasse ? å kr stor bor kassa ver ? Hørtest ut som du hadde peiling på ditte ! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Er lettere å fin bass fra en lukka kasse, blir jevnere frekvenskurve i en lukka kasse. Skal en del mer til for å fin, jevn bass fra en porta kasse, så lukka kasse er best å bygge for nybegynnere. Fordelene med porta kasse er jo at de gir mer lydtrykk, og er du god til å beregne kasser, så kan den i tillegg spille pent også. Ser ut som det er ca samme slaglengde og slikt som på mine magnat-subber, så du kan jo prøve å bygge ei kasse etter denne tegninga jeg fant på magnat sin side: Magnat Xpress12 kasse Jeg ble hvertfall veldig fornøyd med den kassa, med den subben jeg har i så spiller den både pent og med god trøkk, men er jo tross alt magnats inegiører som har beregna denne kassa da, så er ikke amatører som har kommet på designet. Lenke til kommentar
rufs Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Siden det mgr elementet har så tragisk dårlige spesifikasjoner for å kunne lage en en høyttaler med jevn frekvenskurve, så kan en bare glemme det med en gang. Smekk igjenn det bassreflekshullet og stapp høyttalerkassen full av dempemateriale, får da en bass som iallefall holder seg på den riktige sida av 100hz og uten å bli helt på tryne når det gjelder frekvenskurven. For utregning av kassemål se her Skriv inn spesifikasjonene på høyttalerelementet og trykk optimum, forandre på Vb til du kommer frem til et kompromis mellom frekvensgang og kassestørrelse. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Han kunne jo prøvd med den kassa, blir det mislykka, så koster det han ikke mer enn byggematerialene. Lenke til kommentar
rufs Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hvis han bygger med de spesifikasjonene så får han en ekstrem rumlebass på 50 Hz, som vist i bilde fra ljudia, med den lengden på bassporten når kassen er 55 liter får han en frekvens på porten på 46 Hz, derfor Fb = 46. Viss han derimot går for en lukket kasse på 55 liter får han denne frevensgangen i stedet, som ser iallefall bedre ut. Kurven vil jevne seg ut ved større kassevolum. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hm, høres fornuftig ut det, subbene mine er jo litt forskjellige fra den MGR subben også da. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Men ej kunna egentli ha tengt meg ei mindre kasse, som eg kunne ha i båten og.. : ) Får eg dårligare lyd då ? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Lager du den lukket så kan du nok redusere volumet litt ja. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Vist eg hadde laga ei kasse på ca. 30 liter, Kor mange hz hadde eg komt meg nedi då trur dokke ? med porta og lukka kasse ? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det er ikke så lett å si, hvis man ikke har veldig god peiling og vet alt om subben. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Det er ikke så lett å si, hvis man ikke har veldig god peiling og vet alt om subben. 9391716[/snapback] men trur du det blir sann passe bra lyd ? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Vil ikke anbefale å lage en så liten kasse porta, kommer ikke til å bli mye vellykka, i så fall. Skal du ha kassa så liten så er det nok best å ha den lukka, skal det bli brukendes lyd. Vet ikke hvordan det kommer til å spille, har aldri hørt den suben der, men snakker av erfaring fra egne subber og kassebygging. Tror ikke den subben der er lagd for "finspilling" for å si det sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå