nems Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Heisann! Etter å ha avbestillt min Dell skjerm for et par uker siden bestillte jeg meg en BenQ FP241VW. Fikk denne etter 2 dager fra Amentio til en pris rett i overkant av 7k. Har dessverre ikke fått kalibrert denne ennå (probe osv er på vei i posten..) men jeg er veldig fornøyd. Brukes mest til surfing/random desktop arbeid samt endel spilling (ut3demo, lotro, quake4, et:qw) og jeg er fornøyd. Den innebygde motion funksjonen (husker ikke navnet i farta) fungerer utrolig dårlig, dette visste jeg før jeg kjøpte skjermen, men tenkte bare si ifra så dere vet.. Den lager utrolig flimmer, og setter kontrast langt ned som igjen gjør bildet flimrete OG mørkt.. := Jeg har ikke sett behov av å bruke denne, merker litt ghosting men ikke noe problematisk. Har som sagt ikke kalibrert ennå.. Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kom nettopp av telefonen med Dell teknisk support og der hadde han fjotten selvsagt ikke hørt om problemet, og "mentoren" hans var like blank. Han prøvde forgjeves å forklare meg at "dette var en 24 tommer, og på så store skjermer måtte man regne med litt ghosting". Jeg sendte han linker til sider som forklarte problemet, men svaret var likevel det samme "vi kan ikke gjøre noe". Ba jeg om sjefen hans eller noen lengre opp i systemet fikk jeg beskjed om at de var opptatt. Dette er slett kunderservice av Dell, og jeg kommer aldri til å kjøpe noe hos de igjen. Neste steg nå er å ta kontakt med Dell USA via den kontaktinformasjonen som ChrisM gav for å ha noe å vise til nå Dell Norge sier problemet ikke eksisterer. Hvis ikke det hjelper vil siste utvei være å levere skjermen inn på reklamasjon 3 ganger på rad (under norsk forbrukerkjøpslov), som selvsagt ikke fikser problemet fordi det er en designfeil ved skjermen, og så 3 gang kreve pengene tilbake (også med hjemmel i norsk forbrukerkjøpslov). Jeg håper for både min og Dell sin del at det ikke kommer til det. Mvh, Tor Arne Lenke til kommentar
Bond33 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Bruk angrerett. Da slipper du noe diskusjon med slike du snakket med på support. Dell oppgir at den er 8 dager men den skal være 14 dgr. Dell sender heller ikke med angrerettskjema som de plikter etter loven. Kapittel 4. Angrerett ved kjøp av varer § 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Endret 22. oktober 2007 av Bond33 Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Bruk angrerett. Det er 1 måned siden jeg mottok skjermen. Har ikke hatt til til å kalibrere den før nå, og det var først da jeg oppdaget problemene. Lenke til kommentar
Spectre Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Denne ghostingen kan fjernes til dels ved å velge "PC Custom Color" i menyene, og så skru ned RGB-kanalene (se http://www.pretentiousname.com/dell2407fix/index.html). Bare ved å skru ned grønn til 98 mister man det meste av dette problemet. MEN: man har fortsatt svart ghosting, som merkes feks på denne websiden: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=...124&page=29. All tekst får sorte etterslep over og under, og når jeg beveger muspekeren over de grå feltene får jeg 1cm lang hale. Et annet problem ved å tweake RGB-kontrollene er at man effektivt komprimerer gammuten (fargene som skjermen kan vise), noe som resulterer i banding (hakkete gradients). Prøv å vise følgende bilde mens du tweaker RGB-kontrollene: http://www.idi.ntnu.no/~torarnv/lcdtest/banding.png Enten så er det litt variasjon mellom skjermene eller så er det forskjell på hvordan folk opplever/er i stand til å se problemene. Jeg klarer ikke å se 1cm hale på min skjerm når jeg beveger musa eller scroller på hardforumsidene. Ved scrolling på siden så kan jeg se en svak skygge 2-3mm under teksten når jeg sitter nærme og ser nøye etter. Jeg prøvde også banding fargeskala bildet og tweaket litt med fargene. Det er ikke store justeringen som skal til før en får redusert/blir kvitt fargeghostingen. Kan ikke si jeg la merke til store banding problemer da. Nå er ikke jeg avhengig av perfekte farger 6500k/sRGB osv for å benytte skjermen, problemet blir vel større om en er avh av dette? Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Enten så er det litt variasjon mellom skjermene [...] Det er mulig, og i så fall hadde det vært interessant å finne ut hva det skyldes. [...] eller så er det forskjell på hvordan folk opplever/er i stand til å se problemene. Det er det garantert. Saken bunner likevel ned i at en skjerm til 7000 kroner ikke skal måtte være et kompromiss mellom flere onder. 1. Sort-ghostinga får man ikke bort uansett hva man gjør. 2. Grønn/rosa-ghosting er mulig å få bort, men da på bekostning av økt banding i skyggene. Tor Arne Endret 22. oktober 2007 av xlazyx Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hm. Fikk denne forrige uke, og så langt merker jeg ingenting til sort-ghosting. Det eneste jeg merker er grønn ghosting hvis jeg scroller raskt gjennom en webside med blå tekst på hvit bakgrunn, og det kan jeg leve med. Det går an å fremprovosere ghosting, men i praktisk bruk merker jeg ingenting. Har testet alle de nye Source-spillene i Orange Box (TF2, Episode 2, Portal), World in Conflict og Unreal Tournament 3 på skjermen uten at jeg har merket noe. Mulig jeg bare har vært heldig med mitt eksemplar. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Et spørsmål. Hvis jeg har flimrende striper over den ene skjermen , er det da skjermkortet som gjør det? Quadro FX1400 med quadro drivere fra nvidia. Lenke til kommentar
El_Gorillos Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Hvis du mener striper ala de du får ved å navigere på en side som http://moddb.com , da er svaret nei - det skyldes ikke skjermkortet. EG Endret 23. oktober 2007 av El_Gorillos Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Ser ingen striper der jeg , men nå bruker jeg en annen maskin. Stripene var på desktop jeg var ikke på nettet. Skal prøve å sette inn et annet skjermkort å se. Lenke til kommentar
JFTech Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvis du mener striper ala de du får ved å navigere på en side som http://moddb.com , da er svaret nei - det skyldes ikke skjermkortet. EG Vises disse stripene på alle LCD skjermer? Lenke til kommentar
JFTech Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Angreretten på nettsalg er 14 dager. Dell sendte ikke med returskjema. Er ikke angrefristen 90 dager da? Lenke til kommentar
El_Gorillos Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Om stripene vises på alle - er vel egentlig opp til den enkelte å bedømme. Ser tidligere i tråden at du har kalibrert skjermen din, hva synes du? Selv synes jeg den siste linken var blant det verste jeg har sett så langt... 14 dagers returrett ble informert både ved bestilling (som en del av teksten under i ”handlekurven”), og på baksiden av ”fakturaen” jeg fikk i posten noen dager etter levering av skjermen. Men, det heter seg også at du skal kontakte de ved bruk av returretten. Så jeg egentlig litt usikker selv på hvorvidt dette er innfor loven, eller ei. Det ser uansett ut som om at de har sin egen vri på returrett... EG Lenke til kommentar
El_Gorillos Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Kom nettopp av telefonen med Dell teknisk support og der hadde han fjotten selvsagt ikke hørt om problemet, og "mentoren" hans var like blank. Han prøvde forgjeves å forklare meg at "dette var en 24 tommer, og på så store skjermer måtte man regne med litt ghosting". Jeg sendte han linker til sider som forklarte problemet, men svaret var likevel det samme "vi kan ikke gjøre noe". Ba jeg om sjefen hans eller noen lengre opp i systemet fikk jeg beskjed om at de var opptatt. Dette er slett kunderservice av Dell, og jeg kommer aldri til å kjøpe noe hos de igjen. Neste steg nå er å ta kontakt med Dell USA via den kontaktinformasjonen som ChrisM gav for å ha noe å vise til nå Dell Norge sier problemet ikke eksisterer. Hvis ikke det hjelper vil siste utvei være å levere skjermen inn på reklamasjon 3 ganger på rad (under norsk forbrukerkjøpslov), som selvsagt ikke fikser problemet fordi det er en designfeil ved skjermen, og så 3 gang kreve pengene tilbake (også med hjemmel i norsk forbrukerkjøpslov). Jeg håper for både min og Dell sin del at det ikke kommer til det. Mvh, Tor Arne Hei Tor Arne Så dette innlegget på jobben i det jeg selv hadde tenkt å ringe på mandag. Som du sikkert skjønner - var det lite oppmuntrende å gjenta det du alt hadde vært gjennom ved å ringe selv. La også merke til at du senere hadde et innlegg på DELLs forum. Flott tiltak, så takk for det på vegne av oss i Norge. Bestemte meg derfor å heller avvente og se hva slags svar du fikk. Lurer derfor på om du kunne fortelle om du har hørt noe videre om saken. På forhand takk!! EG Lenke til kommentar
Bond33 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Angreretten på nettsalg er 14 dager.Dell sendte ikke med returskjema. Er ikke angrefristen 90 dager da? Ja det er 3 mnd ifølge forbrukerådet hvis de ikke har sendt med angrerett skjema og 1 år viss de ikke har opplyst om angreretten i det hele tatt. Se utdrag fra loven lengre opp på siden. Ifølge angrettloven skal de også betale returfrakt på varer som er kjøpt ved telefonsalg eller fjernsalg. Til meg oppga de på kundeservice at det kostet kr.250.-. Senere sendte de meg et utdrag fra den danske forbrukerloven og krevde returfrakt med DKK 400.-. I faktura står frakten til nok 61.- + mva. Skjønn det den som vil. Jeg avviste det hele og sendt med den Norske angrerett loven. Jeg sa de var registert i Norge og dermed er underlagt Norsk lovgivning. I det hele virker hele Dell systemet her i Norden veldig uproffe sammenlignet med Dell USA. Endret 23. oktober 2007 av Bond33 Lenke til kommentar
Bond33 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Angreretten på nettsalg er 14 dager.Dell sendte ikke med returskjema. Er ikke angrefristen 90 dager da? Ja det er 3 mnd ifølge forbrukerådet hvis de ikke har sendt med angrerett skjema og 1 år viss de ikke har opplyst om angreretten i det hele tatt. Se utdrag fra loven lengre opp på siden. Ifølge angrettloven skal selger også betale returfrakt på varer som er kjøpt ved telefonsalg eller fjernsalg. Til meg oppga de på kundeservice at det kostet kr.250.-. Senere sendte de meg et utdrag fra den danske forbrukerloven og krevde returfrakt med DKK 400.-. I faktura står frakten til nok 61.- + mva. Skjønn det den som vil. Jeg avviste det hele og sendt med den Norske angrerett loven. Jeg sa de var registert i Norge og dermed er underlagt Norsk lovgivning. I det hele virker hele Dell systemet her i Norden veldig uproffe sammenlignet med Dell USA. Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Lurer derfor på om du kunne fortelle om du har hørt noe videre om saken. På forhand takk!! Tok kontakt med ChrisM og han sendte meg en epost som jeg så skulle referere til når jeg tok kontakt med Dell Norge. Sendte en e-post til kundeservice i dag, så vi får se hva som skjer der. Har også sendt et par mailer til folk høyere opp i systemet (produktsjef og support-ansvarlig, noe sånn) og gjort oppmerksom på saken, men fikk ikke noe svar der. I og med at fristen for å få pengene tilbake går ut 8. november håper jeg Dell Norge klarer å få fart på sakene. Tor Arne Lenke til kommentar
El_Gorillos Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Supert, da får vi håpe at du lykkes og får gjennomslag med hjelp fra Chris sin e-post! Satser selv på å ringe i morgen siden det er siste dagen på 14 dager'n (som jeg ikke har tenkt å bruke). Får håpe nå - at de har fått litt mer kunnskap siden du ringte første gangen. EG Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Satser selv på å ringe i morgen siden det er siste dagen på 14 dager'n (som jeg ikke har tenkt å bruke). F Hvorfor ikke? Å heve kjøpet vil trolig være det aller enkleste hvis du fortsatt har den muligheten. tor arne Lenke til kommentar
El_Gorillos Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hei igjen Tor Arne Ser nå at det har blitt en del nye tråder etter ditt siste innlegg. Vurderte derfor om det kanskje var en bedre løsning å sende deg et svar via PM... Men tenkte at det kunne jo være flere som er i samme situasjon som oss. Jo da, det er greit å benytte 14 dager’n hvis en ikke er fornøyd med et produkt en har kjøpt (noe jeg ytterst sjelden gjør). Men som både du og jeg er enig i – er dette noe mer en som så. Dette handler om et kjøp hvor det faktisk er påvist en feil på produktet, som videre også har blitt anerkjent (slik jeg ser det via Chris) av leverandøren. Dette nevnte jeg for den hyggelige svenske damen jeg pratet med på telefonen/kundeservice på onsdag 24.10.07. Forklarte henne også at jeg ringte fordi jeg ønsket å heve kjøpet fordi skjermen har en kjent defekt (som ikke jeg kan akseptere/leve med), og at jeg var innfor 14 dagers returrett i min henvendelse. Fortalte henne videre at jeg ikke anså det som riktig at jeg derfor skulle være nødt til å betale returfrakt på skjermen. Jeg gjenga for henne det du alt hadde opplevd ved din forespørsel til teknisk avdeling – og takket nei til å bli satt over dit pga din opplevelse. Jeg henviste heller til det faktum at du alt hadde prøvd uten hell, - og til DELLs forum og de tilbakemeldingene Chris har gitt der (dette vil ikke bli rettet opp/ingen ny revisjon vil komme). Hun skulle sjekke det ut (retur) og spurte meg om jeg ville vente imens, noe jeg sa ja til. Etter en stund kom hun tilbake og nevnte at hun ikke kunne love noen. Hun spurte meg om hvilket telefonnummer jeg kunne nåes på, jeg ga henne mobil nummeret mitt (noe som alt var registrert). Hun fortalte meg videre at teknisk avdelig skulle ringe meg opp om dette senere. I dag fredag – har jeg fortsatt ikke hørt noe.... Det er mange tanker som flyr rundt i hodet om dette for tiden. Men jeg krysser fingrene, og satser på at DELL er såpass profesjonelle i handteringen av dette at det ordner seg smertefritt for (oss) alle EG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå