stakkarn Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hei! Jeg har dette oppsettet på mitt hjemmekino-anlegg: Reciver: Link Fronthøytallere: Link Center: Link Bak: Link Vet at dette kanskje ikke er et supert anlegg og sånn, men det har hvertfall fungert rimelig bra for meg før. For en stund tilbake kanskje et par mnd så skulle jeg se på en film, jeg bruker da Dolby Pro Logic 2, modus, men 5.0, ikke 5.1 fordi jeg ikke har fått kjøpt en sub ennå. Dette hadde fungert intill den gangen. Jeg hadde da en Eltac AVR-800. Jeg startet film, slukket lyset og satt meg til rette i sofa'n. Så når filmen startet kom det høy lyd fra centerhøytalleren, men nesten ingen fra de andre, hvis jeg på "Speaker setup" deaktiverer centeren, som kommer det normalt med lyd fra de andre høytallerene. Jeg ringte litt rundt og det endte med at jeg returnerte produktet til komplett, for vi ble enige om at det var noe galt. Jeg fikk da en erstattning i form av en Eltax AVR-900. Jeg koblet alt opp, og tror du ikke akkuratt det samme skjer? Jeg prøver da men en annen høytaller fram min brors hjemmekino-anlegg som center og dette er fortsatt et problem. Jeg har prøvd å koble alle mine høytallere på min brors LG DVD-spiller med innebygget forsterker, (han har et sånn ferdig anlegg du får kjøpt til rundt 1000 lappen) og da også fungerer alt som det skal. Noen som vet hva det kan være? Spørr om det er mer dere trenger å vite. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Det skal være mulighet til å stille på lydstyrken på de forskjellige kanalene. Prøv å senke lyden på centerkanalen, værre burde det ikke være. Eventuellt kan det være det at centerhøyttalerene du har prøvd å bruke har lavere motstand (resistanse/Ohm), og derfor går det litt i surr for forsterkeren. Prøv å sette centerhøyttaleren din et annet sted i systemet, bytt den for eksempel med høyre front og se om det samme skjer da. Hvis det gjør det så ville jeg kjøpt en annen reciever av litt bedre kvalitet. Yamaha, Sony, Panasonic og Pioneer er greie merker som du lett får fatt i, også brukt. Andre merker går fint, men hold deg unna ting som Eltax, ting med PRO i navnet og andre merker som høres\ser jalla ut. EDIT: Denne koster like mye, og er garanter bedre, så hvis du skal bytte igjen, be om denne. Endret 18. august 2007 av Bluum Lenke til kommentar
stakkarn Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Nå har jeg prøvd å bytte om på høytallerene, men det samme er tilfelle... Vet at Reciveren ikke er veldig bra og sånn, men det skjedde jo plutselig med den andre, og da trodde jeg den var ødelagt. Men det var sånn på den nye også. Jeg har testet med denne og da fungerte det også... Noen som vet noe annet? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) OK, så uansett hvordan du bruker høyttalerene, så spiller center-kanalen høyere enn alle de andre. Og det finnes ikke no du kan stille på? Siden det funker med Onkyoen, så er det klart at det er forsterkeren som er skyldig. Ta kontakt med Komplett og bli kvitt skiten, og be om Pioneeren til samme pris Endret 18. august 2007 av Bluum Lenke til kommentar
stakkarn Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Hmm, ja virker jo som det er den som har skylden. Men det jeg syns er rart er at på den andre så skjedde det plutselig og etter det har det blitt sånn... Lenke til kommentar
stakkarn Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Titta litt på den Pioneer'n og en kompis har den, han er ikke veldig fornøyd med den så vil da ikke kjøpe den i hvertfall. Hvis jeg selger alle mine høytallere hva tror du jeg kan få for dem? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Vel, nyprisen på høyttalerene er vel ca 3000kr, så noe serlig mer enn 2500 ville være ran. 2000kr er nok ikke usansynlig. Hvordan det? Men hva er kompisen din misfornøyd med? Spør av nyskjerrighet bare. Lenke til kommentar
stakkarn Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Nei jeg bare lurer, har lurt en del på å kjøpe litt mindre høytallerer som ikke tar opp halve stua. Hehe Han syns den er veldig komplisert å stille inn og sånn. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hvis det er alt han har å klage på, så vil jeg si at forsterkeren er et helt kurrant kjøp. Ingen har vondt av å måtte sette seg litt inn i hva de har kjøpt Mindre høyttalere innebærer mindre kraftig lyd, så sant du ikke skal ha sub i tillegg. Men dersom du er ute etter mindre høyttalere, så har Hi-Fi Klubben en grei pakke som heter Argon Junior, som koster 3500kr. Nos som burde være overkommelig, serlig etter du har fått inn 2-2,5 tusen kroner på salg av de gamle høyttalerene. Om du vil ha gulvhøyttalere forran, så koster det 1500kr ekstra, og da kjøper du pakken Argon Senior Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kjører et ProLogic II lydspor, men det er greit nok. Kjør vanlig DD/DTS 5,1 og ikke bry deg om du mangler sub. bass vil du få fra front uansett. Har du tittet på dB levels på hver enkelt kanal, for slik som Bluum sier kan det virke som om det er problemet. Men, for å være helt sikker spør jeg hvordan du koblet. Altså, du koblet center til høyre kanal på receivern, og høyre front til center på forsterkern. Var det da center som laget mest lyd, ikke høyre front? Hvis så virker det i hvertfall som om utgangene fungerer ok. Rart at center høyttaleren skal lage mye mere lyd enn de andre, selvom den blir koblet som høyre front. Lenke til kommentar
stakkarn Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Har vel blitt litt missforstått jeg da. Det er høytalleren som koblet til center kanalen som lager mest lyd, samme hvem høytaller det er. Hvis jeg skal ha en ny reciver, hvilke av disse ville dere valgt? Reciver 1 Reciver 2 Reciver 3 Reciver 4 Hvis det er noen andre til rundt 2000,- dere kan anbefale så tar jeg gjerne i mot tips. Har ikke mye mer penger å bruke. Har lærling lønn og en del utgifter så blir ikke fett med "lommepenger" i måneden. EDIT: Jeg har tittet dB level, alle sto på null. Hvis jeg lar alle stå på null og setter center på -10 dB så er det litt mer normalt, men fortsatt mer lyd fra center. Endret 20. august 2007 av stakkarn Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Ville valgt Pioneer basert på egne erfaringer med merket, samt diverse litteratur på internett. Kan jo sjekke ut bruktmarkedet, trur nok du kan gjøre ein bedre deal der. Avforum sitt bruktmarked f.eks, link. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg tror også Pioneeren er best. Men Sonyen har et par nyttige finesser, som autokalibrering og HDMI. HDMI er etter min mening ikke nødvendig, bildet skal til TVen, og lyden til forsterkeren, alt trenger ikke gå gjennom forsterkeren eller TVen først. Men Denon AVR-1507 har også "auto"kalibrering, og den er nok hakket bedre enn den fra Sony. Det beste jeg tror du kan gjøre, noe som koster litt ekstra, er å investere i en Harman/Kardon AVR 132, som koster 3000kr. Den har det meste du trenger, bland annet optisk inngang, slik at du kan overføre lydsignalene omtrent tapsfritt fra spilleren til forsterkeren. Eventuellt kan du se på Denon AVR-1907 som koster det samme, men som nok ikke er like god. Lenke til kommentar
stakkarn Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Titta litt på den Harman/Kardon AVR 132, og ser at den bare har 30 watt per kanal i 5-kanalsmodus. Har ikke så veldig greie på dette, men holder det da? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det bør være nok ja, men du kan for sikkerhets skyld sende en mail til Hi-Fi Center Kjeden og spørre om det går greit å drive dine høyttalere med den forsterkeren. Tror det skal gå bra, for du har høyttalere med ganske høy følsomhet, så du skal få greit volum. Om det skulle oppstå problem, så er det i så fall at forsterkeren ikke klarer å kontrollere de fire basselementene, men jeg tviler på at det skal skje. Lenke til kommentar
stakkarn Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Ok, takk for alt hjelp Om noen har enda flere tips om andre recivere, eller om hva jeg kan gjøre med den jeg har så tar jeg gjerne i mot mer hjelp Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg ville også gått for HK sin AVR 132, eller de heter vel egentlig 135 nå, men det er nok en litt mere påkostet serie. Om du finner 235/230 brukt så hadde det vært ypperlig. HK er veldig strømsterke, husk det. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/21086 Denne ville jeg også vurdert meget sterkt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå