Gå til innhold

DVD videokamera Panasonic eller Sony?

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av et DVD videokamera, noen som har erfaring med noen av disse modellene?

Panasonic VDR-D220 eller VDR-D310

Sony DCR-DVD106 eller DCR-DVD308

Ut i fra spesifikasjoner virker VDR-D310 å være det beste valget!?

Noen andre tips på DVD videokamera taes også i mot, ønsker ikke tips på DV eller HD kamera, da valget på DVD allerede er tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom over en side med noen tester. Husker ikke hvor, men virket som om fasiten er Panasonic-Leica-3ccd uansett hvilket type kamera man velger.

Tror ikke at noen DVD-kameraer tar opp i HD, men det er jo bare å passe på at det ikke står AVCHD på det. AVCHD er HD-formatet Panasonic og Sony utviklet til bruk i HD-kameraene med minnebrikke, HDD og kanskje DVD? Mens HD-kassettkameraene tar opp i HDV. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor DVD? Det undrer jeg meg over.

Spørsmålet blir jo; Kan det noen gang tenkes at du skal redigere? Hvis ja, velg bort DVD.

Vil du ha best mulig kvalitet? Velg bort DVD.

Vil du ha best mulig driftsikkerhet? Velg bort DVD.

Vil du være sikker på at du kan få tak i media om noen få år? Velg bort DVD.

I alle disse tilfellene, er DV det klart beste valget. Les gjerne mer om det i Videokameraguiden, som ligger som et av de øverste emnene i denne forumkategorien.

Uansett... Panasonic sine 3CCD kamera er det som regnes som best i de fleste prisklasser.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Når det gjelder valg av DVD kamera, vil jeg si at det ikke vil bli redigert mye film. Tilgangen på disse DVD platene vil nok uansett være god en stund fremover, og ser for meg at innen den tid har jeg kjøpt et nytt kamera.

Kunne gjerne tenkt meg noen erfaring med noen av de modellene som jeg har nevnt tidligere, evnt litt mer spesifikk Panasonic vs Sony. Nå er nok Panasonic sin modell VDR-D310 det beste valger med sin 3 CCD, men er vel også det dyreste.

Noen som har erfaring med Panasonic vs Sony ved filming i mørke?

Lenke til kommentar

Da ville jeg definitivt valgt Panasonic sin (på grunn av 3CCD). Det viser seg gang på gang i tester, at 3CCD foretrekkes. Og både jeg og alle kundene jeg har som får demonstrert 1CCD vs. 3CCD, ser god forskjell. Fargemetning, fargegjengivelse og skarphet blir en helt annen med 3CCD.

Sony er stort sett de beste på nattfunksjonen (night-mode), men det er uansett en funksjon som bør unngås da det reduserer bildekvaliteten betraktelig, og det blir ofte bare sort-hvitt (eller grønt-hvitt).

Ettersom Panasonic'en er det dyreste valget, vil jeg tro den er best på lysfølsomhet i vanlig videofunksjon (altså ikke night-mode).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...