Gå til innhold

80-120mm vife på cpu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Swiftech MCX462 med en 80mm Enermax vifte som til daglig kjører på ca 90% hastighet (mer enn det så "gnåler" den noe alvorlig). Kjøpte meg en 80->120mm trakt og en 120mm Enermax vifte som også ble kjørt på ca 90% hastighet (ergo MYE mer luft i bevegelse enn med 80mm viften, men mer enn 90% så bråker denne også fælt).

Det resulterte i 5 grader høyere idle temp uten at jeg hadde endret noe som helst, kjørte på samme hastighet og resten av viftene i maskinen forble urørte.

Så ikke forvent 100% sikkert at en større vifte gir bedre resultat. Min teori er at trakten skaper forstyrrelser i luftstrømmen som resulterer i forverret luftstrøm over kjøleribben. Jeg kan ikke finne noen annen fornuftig forklaring. Og med skruehull inni trakten på 80mm siden osv så er det temmelig logisk.

Jeg brukte den gjennomsiktige blå plasttrakten som 3dfxcool selger. Det var ingen suksess for min del. :/

Lenke til kommentar
Jeg har en Swiftech MCX462 med en 80mm Enermax vifte som til daglig kjører på ca 90% hastighet (mer enn det så "gnåler" den noe alvorlig). Kjøpte meg en 80->120mm trakt og en 120mm Enermax vifte som også ble kjørt på ca 90% hastighet (ergo MYE mer luft i bevegelse enn med 80mm viften, men mer enn 90% så bråker denne også fælt).

Det resulterte i 5 grader høyere idle temp uten at jeg hadde endret noe som helst, kjørte på samme hastighet og resten av viftene i maskinen forble urørte.

Så ikke forvent 100% sikkert at en større vifte gir bedre resultat. Min teori er at trakten skaper forstyrrelser i luftstrømmen som resulterer i forverret luftstrøm over kjøleribben. Jeg kan ikke finne noen annen fornuftig forklaring. Og med skruehull inni trakten på 80mm siden osv så er det temmelig logisk.

Jeg brukte den gjennomsiktige blå plasttrakten som 3dfxcool selger. Det var ingen suksess for min del. :/

Du satte vel viften feil vei? Når du har en trakt så er det lurt å la viften suge luft. Altså viften skal ligge motsatt vei av det den vanligvis gjør.

Lenke til kommentar

om viften skal sette til å suge eller blåse luft avhenger av om den tåler mottrykk godt eller ikke, det er sannsynligvis forklaringen på at du fikk høyere idletemp med 120mm viften din også...

men ikke spør meg mer om saken..er egentlig helt blank selv også ;)

er selv på jakt etter en 120mm vifte som tåler mottrykket å ikke bråker allverden, men jeg vet ikke hva jeg skal sef etter for åsi d sån :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...