Gå til innhold

Har sjefen for store forventinger?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte å jobbe i Narvesen på Mandag i forrige uke. Fikk da en ukes opplæring, før jeg ble sendt til en annen butikk for å jobbe sammen med en annen nykomling. Det var i går. Han jeg er på vakt med nå, begynte i Narvesen for første gang i går, og sjefen forventer at jeg og han skal klare å ta dagsoppgjør og stenge ned butikken.

Jeg har hatt en dag hvor jeg var med på å ha dagsoppgjøret, og sjefen forventet at kollegaen min skulle ta dagsoppgjøret alene i dag, på sin andre dag på jobb. Han har ikke hatt opplæringsperioden sin sammen med en erfaren ansatt, bare med meg som har en ukes fartstid.

Kollegaen min er irritert på sjefen fordi han mener at han ikke har fått tilstrekkelig opplæring i hvordan man skal avslutte dagen, noe jeg må si meg enig i. Jeg skulle visstnok lære han opp til det, men jeg har som sagt bare hatt en dag hvor jeg var med på å avslutte.

Har sjefen for store forventninger til kollegaen min, og hva kan vi/han gjøre for å forbedre situvasjonen? Sånn som det er i dag har vi brukt halvannen time på å gjøre oss ferdig etter stengetid, og de som har vært ansatt en periode klarer å stenge ned på et kvarter, maks en halvtime.

Jeg er forøvrig 16 år, og kommer aldri til å være alene på vakt, men det kommer kollegaen min fra å med neste uke.

Takk for svar.

edit: Må bare få legge til at arbeidsplassen vår ligger et godt stykke unna sentrum, verken jeg eller kollegaen har bil, og siste buss går før vi blir ferdig for dagen. Vi må altså ta taxi hjem hver dag, er dette noe arbeidsgiver skal dekke?

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei arbeidsgiver har nok desverre ingen krav på å betale for din transport hjem, siden det er ditt valg å jobbe der. Men jeg kjenner situasjonen, en sjef som nekter å høre på ansatte og styrer løpet rett fram uten å tenke seg om.

Har 16 åringer lov å jobbe på Narvesen i hele tatt. Er det ikke restriktert til 18 siden det er røk du også selger? Uansett bør aldri en 16 åring i hele tatt stenge en butikk, pga sikkerhetsmessige grunner. Dog er jeg vant til McDonalds med slåsskamper / knivstikkinger annenhver uke. Desverre er det svært lite dere kan gjøre uten om å snakke med sjefen. Det er iallefall bedre enn å baksnakke.

Lenke til kommentar

Som HoaXed sier, så er transport til og ifra jobb uaktuelt å dekke fra arbeidsgivers side.

16 åringer har vell lov å jobbe der tror jeg, men de skal være under oppsyn/ledelse av en som er 18 eller eldre. Som han sier selv så skal han ikke jobbe alene, noe den andre nykomlingen skal.

Han skriver ikke noe om alder på han, men krysser da fingrene for at han er 18 +

Men når du kommer til det at sjefen har forventninger, så er det vell en annen måte å si "Velkommen til arbeidslivet gutten min". Det er noe helt annet enn skole benken. En arbeidsgiver vil alltid kreve, kreve og kreve litt mer av deg. Du er den som sikrer din egen og hans inntekt, så han vil se deg jobbe for det.

Hadde du vært i ett produksjonsyrke så hadde du nok merket dette enda bedre.

Lenke til kommentar
Nei arbeidsgiver har nok desverre ingen krav på å betale for din transport hjem, siden det er ditt valg å jobbe der. Men jeg kjenner situasjonen, en sjef som nekter å høre på ansatte og styrer løpet rett fram uten å tenke seg om.

Har 16 åringer lov å jobbe på Narvesen i hele tatt. Er det ikke restriktert til 18 siden det er røk du også selger? Uansett bør aldri en 16 åring i hele tatt stenge en butikk, pga sikkerhetsmessige grunner. Dog er jeg vant til McDonalds med slåsskamper / knivstikkinger annenhver uke. Desverre er det svært lite dere kan gjøre uten om å snakke med sjefen. Det er iallefall bedre enn å baksnakke.

9306487[/snapback]

Misforstå meg ikke, sjefen hører på hva vi sier, jeg ville bare sjekke opp hvilke rettigheter vi har når det gjelder transport, har ikke fått pratet med han enda (var tross alt skrevet midt på nattet).

16 åringer har lov til å jobbe på Narvesen, det må bare være en person i bygget som er ansvarlig for tobakkssalget.

Hvilken forskjell gjør det om jeg er 16 eller om jeg er 18 når det gjelder sikkerhetsmessige grunner? Kioskene jeg jobber på ligger ikke i sentrum eller i nærheten av noen utesteder.

Som jeg nevnte over, skal ta dette opp med sjefen i dag =)

Som HoaXed sier, så er transport til og ifra jobb uaktuelt å dekke fra arbeidsgivers side.

16 åringer har vell lov å jobbe der tror jeg, men de skal være under oppsyn/ledelse av en som er 18 eller eldre. Som han sier selv så skal han ikke jobbe alene, noe den andre nykomlingen skal.

Han skriver ikke noe om alder på han, men krysser da fingrene for at han er 18 +

Men når du kommer til det at sjefen har forventninger, så er det vell en annen måte å si "Velkommen til arbeidslivet gutten min". Det er noe helt annet enn skole benken. En arbeidsgiver vil alltid kreve, kreve og kreve litt mer av deg. Du er den som sikrer din egen og hans inntekt, så han vil se deg jobbe for det.

Hadde du vært i ett produksjonsyrke så hadde du nok merket dette enda bedre.

9307112[/snapback]

Alder på kollegaen er over 18 ja.

Joda, jeg har jobbet i butikk før, men da hadde jeg mye mindre ansvar enn jeg har nå. Godt mulig det bare er jeg som trenger tid til å tilpasse meg det. Har tross alt bare jobbet i to dager uten oppsyn fra erfarne ansatte som svinset rundt å gjorde alt det som måtte gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...