SkyFly Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hei! Jeg ønsker å kanskje starte med datateknikk ved NTNU, men er litt redd for at karaktergjenomsnittet kanskje skal stige når jeg skal inn. Derfor lurer jeg på - hvis jeg tar utdannelsen et annet sted enn på NTNU, la oss si på en høgskole, har jeg fortsatt sjanse å få jobb? Eller er det de som kommer fra NTNU som går foran alle andre i køen som har studert ved høgskoler eller evt. andre universitet? Lenke til kommentar
ranger** Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Dersom du studerer Datateknikk ved NTNU ender du opp med en mastergrad (5år normert tid). Dersom du studerer ved en høyskole er det sansynlig at du ender opp med en bachelorgrad(3år). Hvor du har fått graden spiller en mindre rolle, men hvilken grad du har vil jo selfølgelig være avgjørende. Har du 3 år på en høyskole + 2 år ved et universitet i etterkant vil dette gå for det samme som 5 år på universitet: så lenge du ender opp med samme grad. Utdanningen du får ved høyskolene er dessuten mer praktisk rettet enn ved de fleste universiteter. Dette er noe mange verdsetter. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hvor du har fått graden spiller en mindre rolle 9307480[/snapback] Enkelte universiteter har mer prestisje enn andre. Lenke til kommentar
SkyFly Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Har du 3 år på en høyskole + 2 år ved et universitet i etterkant vil dette gå for det samme som 5 år på universitet: så lenge du ender opp med samme grad. Utdanningen du får ved høyskolene er dessuten mer praktisk rettet enn ved de fleste universiteter. Dette er noe mange verdsetter. 9307480[/snapback] Hei! Det var dette jeg hadde håpet på. Har funnet en meget fin høyskole som tilbyr datateknikk, og hører til et miljø som et meget interessant for meg i fremtiden. Å ta en mastergrad etter høyskolen - for å få siv.ing. status - er planen. NTNU har godkjent datalinjen på den skolen jeg ønsker å gå på for videre optak til mastergrad, så blir vel der jeg går. Slik jeg forstår, så er det ikke noe negativt å gå høyskole først, og så master på universitet? Tenker da når man søker jobb, at dette ikke blir sett ned på. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Slik jeg oppfatter det så er det så å si ingen forskjell i anseelse mellom bachelor høyskole + master annet sted, gitt at du har samme karakterer og utenomfaglige aktiviteter som de som har gått integrert løp. Noen ulemper er imidlertid at du ikke får ta del i miljøet i 5 år og at du må konkurrere om å komme inn på master - det er ikke nødvendigvis så lett. Min erfaring fra en annen høyskole er at kandidatene som tok bachelor på en høyskole var overrasket over nivået når de kom på master, og at det skulle litt mer til for å få gode karakterer. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Slik jeg forstår, så er det ikke noe negativt å gå høyskole først, og så master på universitet? Tenker da når man søker jobb, at dette ikke blir sett ned på. 9307580[/snapback] Nei, men vær klar over at det høyst sannsynlig vil være høye karakterkrav for å bli tatt opp til master-programmet på NTNU. Kan også nevne at blandt annet Universitetet i Oslo tilbyr flere forskjellige 5-årlige Master-grader. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Dersom du studerer Datateknikk ved NTNU ender du opp med en mastergrad (5år normert tid). Dersom du studerer ved en høyskole er det sansynlig at du ender opp med en bachelorgrad(3år). Hvor du har fått graden spiller en mindre rolle, men hvilken grad du har vil jo selfølgelig være avgjørende. Har du 3 år på en høyskole + 2 år ved et universitet i etterkant vil dette gå for det samme som 5 år på universitet: så lenge du ender opp med samme grad. Utdanningen du får ved høyskolene er dessuten mer praktisk rettet enn ved de fleste universiteter. Dette er noe mange verdsetter. Du finner da masterstudier ved høgskoler også. Du kan ta en master i datateknikk ved høgskolen i Narvik, for eksempel. Lenke til kommentar
kozmic Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg tok Bachelor i Oslo, for å så ta mastergraden på NTNU. Karakterkravene til master på NTNU er 3,5 i snitt (dvs C eller bedre i snitt fra høyskole). Dette syntes jeg ikke er et veldig høyt krav. Bedriftene verdsetter som regel "høyskolefolk" fra NTNU på lik linje med NTNU studenter som har gått alle 5 år, hvertfall min erfaring. Lenke til kommentar
................... Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) ... Endret 9. juli 2010 av ................... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er relativt stor forskjell på NTNU og Høgskolen i Narvik, jo. Men ikke like store forskjeller som i for eksempel USA eller Frankrike. Lenke til kommentar
................... Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) ... Endret 9. juli 2010 av ................... Lenke til kommentar
zTab Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Stiller meg bak det siste innlegget her. Så lenge du har en grad, så er det veldig mye opp til hva du vil og gjør ut av det selv. Det kan variere fra sted til sted hva man vektlegger selvsagt, men man kommer langt med å finne ut av noe man virkelig vil jobbe med og satser innenfor sitt felt. Når jeg gikk ut fra høgskolen følte jeg meg så "generell" som jeg kunne bli. Kunne lite i dybden, men mye i bredden. Jeg fordypte meg innen nettverk i ettertid og ble foretrukket over master-studenter når jeg søkte jobb, enda jeg "bare" har en bachelor-grad. Nå har jeg jobben jeg bare kunne drømme om når jeg var ferdig på høgskolen, mest på grunn av at jeg virkelig brenner for det jeg nå driver med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå