BlueBench Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hvorfor er ting som de er hvis vi opprinnelig kommer fra sten?9306350[/snapback] Vis meg én fagfellevurdert utgivelse hvor det hevdes at vi kommer fra en stein så skal jeg gi deg et svar. [...] Jeg tror på en begynnelse9306350[/snapback] Har Gud en begynnelse, da? og du kan pese på med "vitenskapelige feil" i bibelen en million ganger og jeg har hørt dem alle før og jeg er lei av folk som henger seg opp i ting som jeg ikke ser på som "beviser" for at Bibelen ikke kan lede til svar..9306350[/snapback] For å nevne noe elementært så tok Bibelen feil mht. hvor vi kommer fra (les jord og ribbein), hvorfor tro den vet hvor vi går? Hvorfor tro den er noe mer enn menneskers verk? Jeg tror de fleste i verden føler at det finnes noe større (ikke faktabasert).. Jeg tror også at de fleste ikke vil høre på dem selv fordi tanken er så irrasjonell, men jeg tror hvis vi for en gang skyld kunne slutte å være så rasjonelle ville mye i verden blitt bedre..9306350[/snapback] Det er godt mulig du har rett i at de fleste her i verden, religiøs eller ikke, mener det finnes andre som er større enn dem selv uten å kjenne til noen navngitte. Og noen handler kanskje annerledes enn de tenker Det er ganske tydelig at det er ateisme du sikter til her, men du tar feil på to punkter; [1] ateisme er ikke et liv i benektelse (det er interessant å se at en god del troende ikke klarer å forstille seg at andre tenker annerledes enn dem selv) og [2] de fleste her i verden tror det finnes en Gud. Dvs. de fleste slår seg til ro med denne tanken på tross av at den er irrasjonell. Mye vondt her i verden har hendt og hender nettopp pga. at vi ikke er rasjonelle. En verden som var enda mindre fornuftig er ikke en verden jeg ville ha hatt de helt store forhåpninger til. "Bli som ett barn" - Jesus 9306350[/snapback] "Bli voksen" - BlueBench Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) …helt fram til du for eksempel ender opp som en krøpling etter en trafikkulykke. Hvordan skal du da LEVE? Hva er det da som gir livet mening? Det er lett og leve ett liv i medgang. Det er lett å si slike ting når en lever ett liv i medgang. Jeg synes synd på deg dersom den dagen kommer da livet blir helt MENINGSLØST og ingen er glad i deg. Hva gjør du da? Selvmord? 9306839[/snapback] Om man opplever at livet virker meningsløst, så blir det, ja, nettopp, meningsløst. Da har det ikke noe å si hva man tror/ikke tror på. Hvor mange kristne er det ikke som har fornektet deres gud den dagen livet for dem virker helt meningsløst? Ganske mange det. Argumentet ditt holder rett og slett ikke vann. Og bare fordi man ikke tror på din gud betyr ikke nødvendigvis at man ikke har noe å tro på når man får motgang. Om jeg hadde blitt krøpling etter etter en bilulykke så hadde jeg fortsatt hatt mye å leve for, selv uten din gud. Kanskje jeg hadde hatt mer å leve for enn deg? Hva vet du om det? Så lenge jeg hadde mulighet for å lese/lytte så hadde jeg hatt noe å leve for, nemlig å tilegne meg kunnskap. Og om jeg i tillegg kunne skrive hadde jeg hatt enda mer å leve for, nemlig å dele kunnskapen. Sorry mac. Det innlegget stinker rett og slett aroganse og naivitet. Endret 18. august 2007 av cyclo Lenke til kommentar
bolette Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må kristne så alt for ofte prøve å overbevise alle andre om at "Gud" finnes? Er dere så usikre på deres egen tro at dere må overbevise andre? Slik at de tror og kan nikke og være enige med dere slik at dere selv blir tryggere på at "Gud" faktisk finnes? A thousand flies can't be wrong. Shit tastes great! 9306247[/snapback] Jeg begynner snart og lure på hvilke folk som er her inne. Da jeg laget meg profil her igår, av kjedsomhet, ante jeg ikke at jeg skulle bli tatt med på en reise tilbake i tid til 70tallet. Jeg for min egen del vil overbevise ikkekristne fordi jeg har det veldig godt med Jesus, tror at det er det som er riktig og vil at andre skal få oppleve det og komme til himmelen Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg for min egen del vil overbevise ikkekristne fordi jeg har det veldig godt med Jesus, tror at det er det som er riktig og vil at andre skal få oppleve det og komme til himmelen 9307098[/snapback] Spørsmålet er da. Hvordan ville du reagert på en ikke kristen/x-kristen som prøver å overbevise kristne om at de har tatt feil. Fordi han har det så bra uten Jesus. Ville du tolrerert dette like mye som du forventer at andre skal tolerere deg? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 oppfordrer alle kristne og spesielt ikke-kristne til å ta seg et par minutt og høre dette Litt annerledes enn de fleste "Tro på Gud!!" leksjonene. Likte denne taleren utrolig godt. Utrolig bra diskusjonsemne. Absolutt verdt et par minutters lytting! Det er bare enda en sinnsforvirret kristen som driter seg ut. Dette er bare det samme gamle tullet. Ikke verdt å kaste bort tid på. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 -Mens andre igjen bruker fornuft, vitenskapelige, historiske argumenter for å få folk til å tenke selv og komme til konklusjoner basert på fakta og ikke dogma. Angående 70 tallet er nok det mer passende for å beskrive mange teisters nivå for kunnskap innen vitenskap på mange områder. Men hver har sin innfallsvinkel, det få bli opp til den enkelte å avgjøre hva som virker mest forinuftig basert på det de tilegner seg av kunnskap. - Og da mener jeg ikke bare å lese bibelen eller bare å lese bøker som omhandler vitenskap, les begge. Lenke til kommentar
bolette Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Du sier du tror fordi du VIL... Men har du noengang tenkt igjennom det? Jeg mener skikkelig tenkt igjennom dette, uten "eventyr briller"?? Det jeg mener er: har du tenkt igjennom alternativene? Eller har du som de fleste andre kristne NEKTET å se "lyset" selv om du kan det? Hvem er jesus? Vet du det eller tar du bare ordet til andre for hvem denne fyren er? Hva er jesus? For deg, hva er han? Kan du, helt ærlig, jeg mener innerst inne ærlig, stole på at det i det hele tatt har vært noen "jesus"? Kan du det? Du er helt sikker? Men bevisene da? Du tror ikke fordi noen har sagt du skal tro, men hvorfor tror du da? Bevisene er enorme for at det ikke finnes noen jesus og allikevel tror du på det? Klart, hvis du ALDRI har tenkt at det skulle finnes bevis, hvis du aldri har tenkt spørsmålet eller tvilt det bitte litte grann på denne jesus er det klart du tror på det og hvorfor skulle du ikke det, men hvis jeg sier det finnes utallige bevis på at det ikke finnes noen jesus, tror du meg da? Eller VIL du, til tross for overveldene bevis, fremdeles tro på denne j Lenke til kommentar
bruker234 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) oppfordrer alle kristne og spesielt ikke-kristne til å ta seg et par minutt og høre dette Litt annerledes enn de fleste "Tro på Gud!!" leksjonene. Likte denne taleren utrolig godt. Utrolig bra diskusjonsemne. Absolutt verdt et par minutters lytting! PS: må ha i-tunes for å høre! http://dittparadis.no/filedb/modules/media/id_1993.mp3 9305364[/snapback] hadde tenkt og høre ja, men med en gang jeg lestet ordet "i-tunes" orket jeg ikke. HATER HATER HATER I-TUNES EDIT: og en ting til... endre topic? Endret 18. august 2007 av blaxtro Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 En liten fotnote til det ATW sier:Det at bibelen sier at en skal gå ut og misjoneere er jo også i høyeste grad et resultat av en naturlig prosess, det er jo ren evolusjon, promotering av seg selv og sine egne idèer. Ganske ironisk at en ikke ser sammenhengen mellom dette og andre menneskeskapte prosesser og idèer som har et grunnag i de mekanismene en kjenner som evolusjon... Ja, blind tro kan lett forklares ved evolusjonslæren. Dyr hvor foreldrene forteller sine barn om farer og hvor barna bindt tror på dette har mye større sjangse for å overleve. At blind tro er så strek hos mange mennesker også i voksen alder er derfor helt naturlig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg for min egen del vil overbevise ikkekristne fordi jeg har det veldig godt med Jesus, tror at det er det som er riktig og vil at andre skal få oppleve det og komme til himmelen Deg mot røkkla? Tenk på alle de forskjellige religionene og sektene som tror at himmel/paradis eksisterer og at kun deres måte er den eneste å komme seg til himmelen. Hva tror du er mest sannsynlig: A) Alle tar feil og ingen kommer til himmelen B) Kun en av sektene har det rett og kommer til himmelen og det er din sekt. C) Kun en av sektene har det rett og kommer til himmelen, men du har valgt feil sekt. D) Absolutt alle har rett og kommer til himmelen, uansett hvilke og hvor mange guder til tilber og hvordan de tilber disse. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 oppfordrer alle kristne og spesielt ikke-kristne til å ta seg et par minutt og høre dette Litt annerledes enn de fleste "Tro på Gud!!" leksjonene. Likte denne taleren utrolig godt. Utrolig bra diskusjonsemne. Absolutt verdt et par minutters lytting! PS: må ha i-tunes for å høre! http://dittparadis.no/filedb/modules/media/id_1993.mp3 9305364[/snapback] Den virker fint i Winamp. Jeg skal høre gjennom hele senere, men det hadde vært flott om du skrev noen ord om hvorfor du likte denne talen. Var det noe bestemt han sa som du likte spesielt godt? Lenke til kommentar
kb87 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Du utviser også et meget krasst menneskesyn; "Om du ikke tror vil ingen være glad i deg, om du ender opp som krøpling så kan du ikke regne med at noen tar seg av deg, du verdiløs siden du ikke tror". Det har jeg slett ikke sagt. Den eneste jeg gjorde var å skildre et fullstendig meningsløst liv for et menneske, for så å problematesere strayders utsagn om at ateister er sterke mennesker som er i stand til å leve et liv uten frykt, slik livet, i følge ham, skal leves. Det er en forutsetning å forstå det en velger å svare på. Når en snakker om moral så er dette et helt klart tegn på en som har tatt til seg bibelens moral bokstavelig...Det viser også den enorme korttenktheten som en som er infisert med religion kan oppvise. Ingen sekulære humanister, ateiste eller agnostikere ville forfektet et slikt syn utfra en persons tro eller mangel på sådan. Det er kun religiøse, ikke alle men forbausende mange, som tenderer til å fordømme andre og se på dem som mindre verdt fordi de mangler tro på deres gud. 1. Du kjenner tydeligvis ikke til Bibelens moral 2. Du dømmer, latterligjør, og opphøyer deg selv. 3. Punkt 1 og 2 sier vel det meste om ditt innlegg, og hvorfor jeg ikke gidder bruke mer tid på det Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Du utviser også et meget krasst menneskesyn; "Om du ikke tror vil ingen være glad i deg, om du ender opp som krøpling så kan du ikke regne med at noen tar seg av deg, du verdiløs siden du ikke tror". Det har jeg slett ikke sagt. Den eneste jeg gjorde var å skildre et fullstendig meningsløst liv for et menneske, for så å problematesere strayders utsagn om at ateister er sterke mennesker som er i stand til å leve et liv uten frykt, slik livet, i følge ham, skal leves. Det er en forutsetning å forstå det en velger å svare på. Når en snakker om moral så er dette et helt klart tegn på en som har tatt til seg bibelens moral bokstavelig...Det viser også den enorme korttenktheten som en som er infisert med religion kan oppvise. Ingen sekulære humanister, ateiste eller agnostikere ville forfektet et slikt syn utfra en persons tro eller mangel på sådan. Det er kun religiøse, ikke alle men forbausende mange, som tenderer til å fordømme andre og se på dem som mindre verdt fordi de mangler tro på deres gud. 1. Du kjenner tydeligvis ikke til Bibelens moral 2. Du dømmer, latterligjør, og opphøyer deg selv. 3. Punkt 1 og 2 sier vel det meste om ditt innlegg, og hvorfor jeg ikke gidder bruke mer tid på det 9307316[/snapback] Du satte ting på spissen, det gjorde også jeg Så til punktene dine: 1: Bibelens moral kan tolkes utfra det som står der, ikke sant? Står det ikke om utallige overgrep, drap, kvinneundertykkelse og avskyeligheter som menneskeofring der? En kan fint plukke bare de bitene en vil vedkjenne seg som moralske retningslinjer, men da blir det jo ikke bibelen som sier dette, da bruker du din egen moral for å velge det som appelerer til - nettopp din moralske sans. Hvor denkommer fra har jeg skrevet om tidligere, det finnes endel bøker om emnet. 2: Konkretiser, hva/hvem dømmer jeg og latterliggjør? Hvordan kan jeg "opphøye" meg selv på noen måte? Ved å komme med vitenskapelige fakta som svar på subjektive påastander uten grunnlag? Igje; konkretiser. Du kan ikke kpommemed løse på stander uten å begrunne disse, da vil dine på stander kun slå tilbake på deg selv 3: At du ikke vil bruke tid på det er aldeles ok, åja, forresten, frasen "sier vel det mest om ditt innlegg" er vel ikke dømmende og antyder at du hever deg over eller tilogmed kanskje opphøyer deg selv en smule? Husker at det står noe om en bjelke, splint, øye og søskenforhold i en viss bok, hehe Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Bolette, jeg gjentar nok en gang, vennligst endre overskriften på tråden din til noe mer beskrivende. AtW Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg sier bare, lol. Lenke til kommentar
bolette Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 quote]Du sier du tror fordi du VIL... Men har du noengang tenkt igjennom det? Jeg mener skikkelig tenkt igjennom dette, uten "eventyr briller"?? Det jeg mener er: har du tenkt igjennom alternativene? Eller har du som de fleste andre kristne NEKTET å se "lyset" selv om du kan det? Hvem er jesus? Vet du det eller tar du bare ordet til andre for hvem denne fyren er? Hva er jesus? For deg, hva er han? Kan du, helt ærlig, jeg mener innerst inne ærlig, stole på at det i det hele tatt har vært noen "jesus"? Kan du det? Du er helt sikker? Men bevisene da? Du tror ikke fordi noen har sagt du skal tro, men hvorfor tror du da? Bevisene er enorme for at det ikke finnes noen jesus og allikevel tror du på det? Klart, hvis du ALDRI har tenkt at det skulle finnes bevis, hvis du aldri har tenkt spørsmålet eller tvilt det bitte litte grann på denne jesus er det klart du tror på det og hvorfor skulle du ikke det, men hvis jeg sier det finnes utallige bevis på at det ikke finnes noen jesus, tror du meg da? Eller VIL du, til tross for overveldene bevis, fremdeles tro på denne jesus? Hva er så trygt meg jesus egentlig? Har du ingen tro på at du er verdt mer enn det du tror du er verdt? Du gjemmer deg ikke bare bak denne jesusen din da? Jeg tror du gjør det jeg. gjemmer deg, du tør ikke å stå frem som den du egentlig er, men hva er du da? Er klar over at det kan være utrolig sterkt å "komme frem i lyset" og legge "puta" som heter jesus fra seg, tro på seg selv og stirre sannheten i hvitøyet, men det er verdt det! Du blir råsterk av det og du vil aldri igjen kunne la deg styre av andre! Vi som ikke har denne puta eller som aldr ihar hatt denne puta er STERKE mennesker, vi tenker og føler og håper og tror, men på en helt annen måte enn deg som lar andre ta "skylden" når noe går galt eller når noe er godt.... Tør du tvile bare bitte litt? Prøv, bare litt, og se hva som skjer.... Tvil bare bitte litt, åpne øynene dine og se fordi det du idag tror på fordi du VIL tro det.... Jeg er sikker på at du vil bli veldig skremt og kanskje gamnske redd, men når den første frykten for det virkelige liv er borte kan du LEVE, jeg mener LEVE som et skikkelig menneske, uten frykt for at du ikke skal lykkes, uten frykt for hva andre vil tro og mene og uten frykt for at du på en eller annen måte ikke er bra nok og vil havne på et skremsels sted som dere kaller helvette. Men helvette finnes ikke... Tør du det? Bare bitte litt? Tror du sitter inne med en utrolig bitterhet og stereotyper som sitter veldig langt inne om kristne. Det blir litt vanskeligere å diskutere da, siden du allerede har gjort deg en mening. Du minner meg så mye om vennene mine at jeg føler meg helt utmattet og utdiskutert om disse emnene. Men jeg får prøve bittelitt da. Ser ingen grunn til å prøve å forklare hvorfor jeg tror at Jesus fins (Og du vet like godt som meg at det finnes 1000 bevis på at han har levt som person ihvertfall) Men uansett om disse bevisene ikke hadde eksistert, hadde jeg trodd at Gud fins. Det er min mening og tro, jeg respekterer at du ikke tror, kan du respektere at jeg tror? Jeg kunne sagt som deg, tør du? Tør du ta sjansen på at alt om Gud i himmelen er usant? Fatter ikke at du tør det bitte litt Som jeg ser det, er det bedre å tro i tilfelle det skulle være sant enn ta sjansen på at det ikke er det. Har et spennende liv og ofrere ingenting for å være kristen. For meg er det som at jeg har valget mellom å bruke redningsvest eller ikke. Redningsvesten er god å ha på, den har innebygd massasje, elektrisk varme og plager meg ikke på noen som helst måte. (den så kanskje utrlig dum ut for resten av verdenen, men jeg brydde meg ikke) Skulle alt gå bra i båten, greit, det gjorde meg ingenting å ha den på uansett, jeg likte det. Skulle det gå galt så... flaks for meg at jeg trodde jeg kunne komme til å trenge den tar du eksempelet? Og ja, jeg skriver om troen for at folk skal få høre det, men ikke fordi jeg ikke respekterer deres valg. Fordi jeg skulle ønsk Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Joda, jeg respekterer at du tror, ikke noe uvanlig i det... Men jeg tror ikke på gud, eller noe i nærheten med hans eksistens, og ikke har jeg teng å gjøre det heller... Jeg har ikke benektet at jesus har levd, men Guds sønn? Næh... Jeg tar sjangsen på å ikke tro på gud, og det må du bare leve med Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hva om du tror på feil gud? Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Si meg, dere to kristne i dette emnet... spiller dere bare dumme, eller ignorerer dere faktisk alt vi skriver her? Spiller dere dumme, eller tror dere bare faktisk at Guds skapelse er mer sannsynlig enn evolusjonsteorien og at jorda ble til naturlig? Jeg skjønner ikke at det er mulig å tro på dette tøvet i 2007. Idag har vi vitenskapen, men dere er fremdeles stuck med det som overbeviste folk for mange hundre år siden, dere tar det som står i ei bok for sannheten. Jeg fatter det ikke. Jeg synes synd på dere. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå