Gå til innhold

Poblemer med installasjon av parabol!

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte grunnpakke fra CD idag.. Betalte 1 kr for hele pakken (CDC-5050 mottaker). Har montert og styrt på i flere timer nå, men får det fortsatt ikke helt til! Problemet er at signalkvaliteten blir veldig dårlig! Signalnivå ligger på 65+%, men det varierer veldig, står aldri i ro. Hopper frem og tilbake mellom 60-72%, og av og til hopper det ned til rundt 10%, for så å bli bra igjen..

Signalkvaliteten derimot er enda verre! Den ligger på 5-9%, uansett hvor mye jeg justerer på antennen! Hva er det som påvirker signalkvaliteten? Synes det er litt merkelig at signalnivået er greit, mens signalkvaliteten er veldig dårlig? Er det noen som vet hva jeg kan gjøre?

Jeg får ikke installert noen kanaler. Kanalsøket tar bare noen sekunder, og jeg får opp en melding om at ingen kanaler er funnet!

Hva er det som kan være galt?

Jeg bor forresten i Bergen, har brukt en kabel på 17m (er dette for langt?), og parabolen har fri sikt mot sør..

Tusen takk for all hjelp!!

Sverre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På digitale satelitter er det viktig at du treffer akutratt får å få bra signal. Jo mindre antenne du har jo større dyktighet må du ha for å treffe. Dyktighet kan du kjøpe med ett signal styrke meter. Du må såklart treffe riktig satelitt, men det sier seg selv :) Bruk et kompass om du er usikker. Godt råd er å ikke skru fast parabolen helt før du finner maks styrke også skrur du den mer og mer fast etterhvert som du justerer inn. Tilslutt sånn at du så vidt kan røre på den... og fin juster til maksimal styrke. På den måten mister du ikke signalet når du skrur fast parabolen i stilling. Du kan også justere stillingen på hodet(LNB), altså vri det litt hvis antennen din tillater det, men først stille inn parabolen så godt du får det til. Er det andre paraboler i området der du bor kan du se om om dems LNB(hodet som fanger signalene) er vridd. OBS: har du en liten antenne så mister du også signal når det regner eller snør.

Kabel kan også ha litt å si, det er greit å bruke en trippel skjermet kabel og om du bruker en uttak på veggen, så sett inn en blender(signal stopper) i den utgangen du ikke bruker (altså der du ville satt inn en kabel for å lede signalet videre) Brekker du på kablen eller hammrer den for hardt i veggen og den er av dårlig kvalitet så kan du miste signal(da er du uheldig, men det skjer). Om du setter på ett ende stykket på coaxial kablen selv, så pass på å ikke få annet en lederen igjennom, altså ingen av de hårene ytters må berøre lederen (det gjelder på begge sider av kablen). 17m er ikke noe uvanlig strekk så det det bure ikke gi deg problemer om du ikke har knekt lederen eller har klart å få forstyrrelse ved å få annet en lederen i kobling med tuner og LNB. Velger du å skjøte kablen eller sette på T stykke mister du også signal styrke. Så det lønner seg altså å kjøre ett strekk frem til tuner også fordele signalet etterpå, eller kjøpe en fordeler/splitter som en spesial butikk vil anbefale.. som oftest en LNB med to uttak om du skal kjøre til 2 tunere.

Håper det hjelper og lykke til :)

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Når du får høyt signalnivå, men ikke noe signalkvalitet, så betyr det som oftest at du har peket mot feil satelitt. Har du et kompass, så ta frem det. Her i Stavanger, skal antennen peker 187 grader på et kompass, så still det inn ca. på det. Så kan du vri litt til høyre eller venstre noen grader, så finner du fort riktig satelitt.

Lenke til kommentar

Klarer fortsatt ikke å få inn gode nok signal! Var oppe i rundt 45-50% tidligere i både signalnivå og signalkvalitet, men det ble aldri bedre uansett hvor mye jeg finjusterte.

Kjøpte et kompass tidligere idag, for å være sikker på at jeg har rett satelitt, og peilet inn kursen 187 grader, men fortsatt ikke noe bra signal.. Var oppe i 25% på begge en liten stund, men kom ikke opp på samme nivå som tidligere idag!

Forstår ikke hva som er galt! Har stått i stigen i timesvis og finjustert mm for mm, men får det ikke til.. Ser ut som om jeg må krype til korset og bestille montør..

Noen som har noen siste tips som jeg kan prøve? Takk...

Sverre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...