Gå til innhold

Overraskende nyttig dings.

Anbefalte innlegg

Smart ting for de som bruker Canon.... En av grunnene til at jeg valgte d80 fremfor 30d var nettopp at soekerbildet i 30d virket knoettlite. Finnes det noe lignende for Nikon ogsaa? Gi enda stoerre soekerbilde?

Endret av arnfinlm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er link til KPS Design, kanskje du kan sjekke emballasjen eller dokumentasjonen Tom, så vi vet nøyaktig hvilken det er av de modellene de viser på siden?!

(MF U-13C Universal Set | MF U-13R Universal Set | MF U-NC Universal Set).

"Eye cup'en" ser forøvrig mest praktisk/behagelig ut..

9334761[/snapback]

Det er MF U-13R som jeg valgte. Dette fordi jeg ikke har sansen for eye-cup - har sikkert noe med at jeg bruker briller. Fotovideo har MF U-13C også - koster ca 100,- mer.

Tom

Lenke til kommentar
Det er MF U-13R som jeg valgte. Dette fordi jeg ikke har sansen for eye-cup - har sikkert noe med at jeg bruker briller. Fotovideo har MF U-13C også - koster ca 100,- mer.

Tom

9334785[/snapback]

Men hvordan går det å bruke okularforstørrer sammen med briller? Hvis søkerbildet blir forstørret, så er det min erfaring at det blir vanskelig å se hele bildet på én gang når man bruker briller i tillegg. Hva er din erfaring?

(Jeg har en Nikon F3HP som gir et suverent søkerbilde for brillebrukere. Fins det noe lignende søkerbilde i DSLR, unntatt for de aller dyreste modellene?)

Fredrik

Lenke til kommentar

Tom

9334785[/snapback]

Men hvordan går det å bruke okularforstørrer sammen med briller? Hvis søkerbildet blir forstørret, så er det min erfaring at det blir vanskelig å se hele bildet på én gang når man bruker briller i tillegg. Hva er din erfaring?

(Jeg har en Nikon F3HP som gir et suverent søkerbilde for brillebrukere. Fins det noe lignende søkerbilde i DSLR, unntatt for de aller dyreste modellene?)

Fredrik

9335374[/snapback]

Det ble ikke noe verre enn det det allerede var... Men noe skikkelig for brillebrukere hadde vært fint.

Mitt største problem er at jeg bruker venstre øye; slik nesen trykker inn ymse knapper.

Tom

Lenke til kommentar
..har sikkert noe med at jeg bruker briller.

Right.. Det var derfor jeg innbilte meg at "Eye Cup" måtte være tingen, siden den er tynnere, større og ant.vis mykere.. Jeg bruker også venstre øye, men slipper heldigvis unna med at nesen legger igjen snørr (som noen sier) på skjermen. Kanskje jeg ikke har så stor nese som deg.. 8o)

Lenke til kommentar
..har sikkert noe med at jeg bruker briller.

Right.. Det var derfor jeg innbilte meg at "Eye Cup" måtte være tingen, siden den er tynnere, større og ant.vis mykere.. Jeg bruker også venstre øye, men slipper heldigvis unna med at nesen legger igjen snørr (som noen sier) på skjermen. Kanskje jeg ikke har så stor nese som deg.. 8o)

9335600[/snapback]

Tror det heller er at du har et annet kamera.

Det er et typisk Canon EOS 350D problem - EOS 400D har fikset det, da man må snurre på hjulet i tillegg til å trykke inn knappen.

Tom

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jada, jeg er fortsatt fornøyd. Men fordeler og ulemper viser seg bedre etter en tids bruk.

Den viktigste fordelen er at søkerbildet blir mye større. Den stjeler ikke noe særlig lys, så den er helt grei å bruke i dårlig lys også.

Ulempen er at for meg som er brillebruker, så ser jeg ikke alt i søkeren på en gang; dette tror jeg er et generellt problem for alle oss brillebrukere. Det er ikke sjenerende nok til at jeg slutter å bruke den.

Tok for moro skyld av dingsen et kort øyeblikk. Den kom fort på igjen.

Tom

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte noe liknende til min Canon EOS400D. Da den kom i posten, viste okularforstørreren å være av type Nikon, men den passet uansett til kameraet. Jeg følte at forstørrelsen på 1,17 var umerkelig, og den var ubehagelig å bruke. Denne med 1,35-forstørrelse er gjerne bedre, og kanskje mer behagelig?

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte noe liknende til min Canon EOS400D. Da den kom i posten, viste okularforstørreren å være av type Nikon, men den passet uansett til kameraet. Jeg følte at forstørrelsen på 1,17 var umerkelig, og den var ubehagelig å bruke. Denne med 1,35-forstørrelse er gjerne bedre, og kanskje mer behagelig?

HVa er det som er ubehagelig med den du kjøpte? Bruker du briller ?

1.35x er såpass stor forstørrelse at det er en tydelig effekt.

Tom

Lenke til kommentar

Den saken så jo kjekk ut!

Og søkerbildet blir ikke nevneverdig mørkere heller?

Heldivis har Canon fått til søkeren på 40D, større og mye lysere enn på 350D.

Den er bare litt mindre enn søkeren på EOS 50E, men kan ikke sammenlignes med søkeren på Olympus OM-40.

Lenke til kommentar
Den saken så jo kjekk ut!

Og søkerbildet blir ikke nevneverdig mørkere heller?

Neida - ikke noe å bekymre seg om.

Heldivis har Canon fått til søkeren på 40D, større og mye lysere enn på 350D.

Den er bare litt mindre enn søkeren på EOS 50E, men kan ikke sammenlignes med søkeren på Olympus OM-40.

Det er gode nyheter da 40D er en av kameraene jeg vurderer å oppgradere til. Har også en 50E, så da skjønner jeg hvor du vil hen. Eneste Olympus SLR jeg har erfaring fra, er OM-10...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...