Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Har nettopp lastet ned Visual C# Express 2005, prøvd med noen eksempler, og lest litt, men har problemer med å komme skikkelig igang, noen som har noen tips til oppgaver, guider, o.l. som kunne hjelpe en i starten!

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

Her var det mange god tips! Har rask funnet ut at internett er en god venn her, selv om det føles som det meste ligger akkurat litt over mitt nivå! Har veldig lyst til å lære meg dette, så skal nok få det til!

Kanskje litt off topic, men C# er det et smart trekk å prøve å lære, eller er det andre som er mere aktuelle?

Takk for alle gode svar!

Mvh

Lenke til kommentar

Skal du lære .NET så er C# helt klart å foretrekke. Det er ikke nødvendigvis et mye rikere språk og de som skriver at det er forskjellig ytelse etc tar definitivt feil.

Fordelen er først og fremst at de fleste i arbeidsmarkedet som vil ha .NET mennesker spør etter C# (ikke vb.net)

En annen fordel er at C# syntax'en er likere andre språk og dermed er det enklere å lese og forstå andre språk.

Lenke til kommentar
Hvis du bruker Microsoft.VisualBasic-namespacet, så kan vi snakke om ytelsesforskjell, men det namespacetg får vi vel ikke lov til å diskutere her på forumet, så.

9335988[/snapback]

Klarer ikke helt å dy meg selv om vi egentlig ikke får snakke om det her.. Bar et 3 korte spørsmål til Manfred:

1) Hva i dette namespacet har ytelsesforskjell og i forhold til hva?

2) Hvor har du lest om dette?

3) Har du noen gang kikket på Microsoft.VisualBasic.dll i reflector?

:hmm:

Lenke til kommentar

Microsoft.VisualBasic er en styggedom som kun er lagt til for å beholde VB6 programmerere.

FileOpen, Mid, etc.

Alle disse funksjonene er allerede tilstedet i .NET framework uten at det burde vært nødvendig å bunkre det opp to ganger for at VB6 programmerere skal slippe å lære noe nytt.

Lenke til kommentar
Hvis du bruker Microsoft.VisualBasic-namespacet, så kan vi snakke om ytelsesforskjell, men det namespacetg får vi vel ikke lov til å diskutere her på forumet, så.

9335988[/snapback]

Klarer ikke helt å dy meg selv om vi egentlig ikke får snakke om det her.. Bar et 3 korte spørsmål til Manfred:

1) Hva i dette namespacet har ytelsesforskjell og i forhold til hva?

2) Hvor har du lest om dette?

3) Har du noen gang kikket på Microsoft.VisualBasic.dll i reflector?

:hmm:

9339778[/snapback]

Dette er ikke rakettvitenskap. Funksjonene i Microsoft.VisualBasic er "wrappere".

MsgBox() kaller bare MessageBox.Show() med riktige parametre osv...

Selv om vi her snakker om helt minimale effekter i ytelse snakker vi minst et ekstra "ledd" for hver funksjon i namespacet som kalles.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
Dette er ikke rakettvitenskap. Funksjonene i Microsoft.VisualBasic er "wrappere".

MsgBox() kaller bare MessageBox.Show() med riktige parametre osv...

Selv om vi her snakker om helt minimale effekter i ytelse snakker vi minst et ekstra "ledd" for hver funksjon i namespacet som kalles.

Hvis du er så hardcore at du kaller en wrapper noe som har med ytelsesnedsettelse å gjøre så hadde det vært veldig moro å se et program du har laget ;)

Det er nettopp en "wrapper" det er! Å si at det senker ytelsen er tull. Det ligger faktisk noen funksjoner i VB namespacet som er bra og den eneste grunnen til at dere kaller det crap er fordi det er et "VB" namespace. GeirGrusom (bra navn forresten) nevner mid og OpenFile, men hvis man kikker litt grundigere på dette namespacet vil man finne en del funksjoner som ikke nødvendigvis er en hjelper for eks VB6 programmerere.

Dessuten er det ikke alle metoder/funksjoner som kun er wrappere, men flere av de er faktisk utvidelser som forenkler en rekke operasjoner. Det er jo egentlig det hele .NET rammeverket dreier seg om.

Endret av serverside
Lenke til kommentar
Har nettopp lastet ned Visual C# Express 2005, prøvd med noen eksempler, og lest litt, men har problemer med å komme skikkelig igang, noen som har noen tips til oppgaver, guider, o.l. som kunne hjelpe en i starten!

9305294[/snapback]

For å lære å programmere så må du bruke det til noe. Derfor er det lurt å ha et mål eller noe du vil lage.

Jeg lagde et slags kassaapparatsystem for en stund siden, for å lære meg programmering. Andre forslag til nybegynnerprosjekt er CD-database/oversikt, adressebok, kalender/dagsplanlegger, tegneprogram.

Hvis en ikke har noe å jobbe mot blir det fort at du tenker "hva nå... Tja, kanskje en runde med Duke Nuk'em før jeg legger meg..." og så blir det ikke mer programmering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...