PMnormal Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det er med andre ord et enkelt valg for D40-eiere. Er det god skarphet på alle blendere og lysstyrke man ønsker, så velger man Sigma. Ønsker man generelt god optisk ytelse kombinert med større brennviddeomfang, så velger man Nikkor 18-70. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Det er tilsvarende teknologi ja. Utgaven med HSM gir AF på D40 (finnes også i en utgve uten HSM). 9322048[/snapback] Utgaven med shm gir af på d40? hva mener du? så med HSM er det autofokus på LINSA ikke sant? Greit å vite for oss d40 eiere så vi plutselig ikke skaffer noe som vi må bruke manuelt på. Endret 20. august 2007 av Navido Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 http://www.sigmaphoto.com/news/news.asp?nID=3324 http://www.europe-nikon.com/news_room/news...60&type_index=2 her er oversikter over d40 kompatible objektiver fra nikon og sigma. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 aha..da så. Da gir utgaven av HSM AF-s på nikon d40 og ikke AF som det ble skrevet tidligere. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 aha..da så. Da gir utgaven av HSM AF-s på nikon d40 og ikke AF som det ble skrevet tidligere. 9327104[/snapback] Vel, AF er en vanlig forkortelse for autofokus, og det er det du får. AF-S står for auftofokus med Silent Wave Motor (SWM - Nikons navn på akkurat det samme som Canons USM eller Sigmas HSM). Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 jeg har kit linsa og 55-200vr, men focusen er mye raskere på 55-200, begge disse skal jo være SWM... Noen som vet hvorfor det er sånn? Hvordan er i tilfelle 18-70 i forhold til disse? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 jeg har kit linsa og 55-200vr, men focusen er mye raskere på 55-200, begge disse skal jo være SWM... Noen som vet hvorfor det er sånn? Hvordan er i tilfelle 18-70 i forhold til disse? Både Nikon og Canon (og sikkert Sigma) har spart inn på kronene i de billigste zoomene sine, og har ikke prioritert hastighet. 18-70 er nok vesentlig raskere, men jeg har ikke sammenliknet dem side om side. SWM blir bare en motor vet du, og som du vet er det mer enn type motor som betyr noe. En 1.6L boxer i en Subaru er ikke like sprek som en 3.6L boxer i en Porsche, selv om det er samme type motor... Lenke til kommentar
Xazz Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg kan også tenke meg et objektiv til Nikon d40 som er litt bedre i dårlig belysning enn kit-linsa. Trenger et for innendørs bruk til fotografering av nyfødt og mor. Er sigma 30mm f/1.4 eller sigmas 18-50mm f/2,8 egnende til dette? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 30mm 1,4. Helt klart. 2,8 er nemlig ikke så mye mer enn 3,5 - ikke en hel blender engang. Mange tror at 2,8 plutselig skal gi kamera helt nye egenskaper i dårlig lys, men det stemmer desverre ikke. Lenke til kommentar
Xazz Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 30mm 1,4. Helt klart. 2,8 er nemlig ikke så mye mer enn 3,5 - ikke en hel blender engang. Mange tror at 2,8 plutselig skal gi kamera helt nye egenskaper i dårlig lys, men det stemmer desverre ikke. 9331550[/snapback] Hva om jeg vektlegger at jeg også vil ha kontroll om omgivelsene bak/rundt barnet skal ha skarp eller uklar fokus. Jeg tenker her på at jeg av og til kan ha lyst til å få bakgrunnen bak barnet til å være helt blurete. Vil Sigma 30mm klare dette? Vil Sigma 18-50mm eller Nikon 18-70 passe bedre for dette i forhold til Sigma 30mm ? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 30mm 1,4. Helt klart. 2,8 er nemlig ikke så mye mer enn 3,5 - ikke en hel blender engang. Mange tror at 2,8 plutselig skal gi kamera helt nye egenskaper i dårlig lys, men det stemmer desverre ikke. 9331550[/snapback] Hva om jeg vektlegger at jeg også vil ha kontroll om omgivelsene bak/rundt barnet skal ha skarp eller uklar fokus. Jeg tenker her på at jeg av og til kan ha lyst til å få bakgrunnen bak barnet til å være helt blurete. Vil Sigma 30mm klare dette? Vil Sigma 18-50mm eller Nikon 18-70 passe bedre for dette i forhold til Sigma 30mm ? Sigma 30mm f/1.4 vil være best til det, da dette avhenger av største blenderåpning. Jo mindre tall under brøkstreken (i f/'et-eller-annet'), jo mer blurring kan du få. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Hva om jeg vektlegger at jeg også vil ha kontroll om omgivelsene bak/rundt barnet skal ha skarp eller uklar fokus. Jeg tenker her på at jeg av og til kan ha lyst til å få bakgrunnen bak barnet til å være helt blurete. Vil Sigma 30mm klare dette? Vil Sigma 18-50mm eller Nikon 18-70 passe bedre for dette i forhold til Sigma 30mm ? 9347818[/snapback] 30/1.4 er verktøyet for jobben... f/2.0 f/1.8 Endret 24. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 bra eksempler Anew. Venter denne linsa ut i neste uke og må si jeg gleder meg! Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Vil dette objektivet vere ei god oppgradering frå kitobjektivet til D40? http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=72878 Tenkjer på å kjøpe det i tillegg til: http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=72888 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Vil dette objektivet vere ei god oppgradering frå kitobjektivet til D40?http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=72878 Tenkjer på å kjøpe det i tillegg til: http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=72888 9370969[/snapback] Den første zoomen du nevner har jeg selv, og er veldig fornøyd med skarpheten. Jeg vil likevel ikke anbefale deg å bytte ut D40s kitzoom med den. Ikke fordi den er dårligere, men fordi den neppe er bedre heller. Egentlig er kitzoomen til Nikon helt ok, så jeg ser ikke noen nødvendighet i å bytte ut den for raskt. Da ville jeg heller lagt pengene i annen spesialoptikk først, kanskje brukt pengene på en Nikkor 55-200 VR, som ikke koster så mye mer enn den modellen fra Sigma som du nevner til slutt. Det som måtte være igjen av penger er kanskje nok til en togbillett tur retur til nærmeste kule fotolocation. Edit: Bruk resten av pengene til en solblender til kitobjektivet ditt, og haik til nærmeste fotolocation. Endret 27. august 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har et spørsmål her så håper det går greit at jeg spør i denne tråden.Jeg har i likhet med trådstarter planer om å bytte ut kit-objektivet.Og lurer dermed på, viss jeg kjøper et Nikon 18-70mm hvordan det vil påvirke autofokusen i kameraet? Vil det gå noe raskere eller seinere? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) 18-70 er meget rask på AF, så svaret er ja, du vil få raskere AF. Endret 27. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Den første zoomen du nevner har jeg selv, og er veldig fornøyd med skarpheten. Jeg vil likevel ikke anbefale deg å bytte ut D40s kitzoom med den. Ikke fordi den er dårligere, men fordi den neppe er bedre heller. Egentlig er kitzoomen til Nikon helt ok, så jeg ser ikke noen nødvendighet i å bytte ut den for raskt. Da ville jeg heller lagt pengene i annen spesialoptikk først, kanskje brukt pengene på en Nikkor 55-200 VR, som ikke koster så mye mer enn den modellen fra Sigma som du nevner til slutt. Det som måtte være igjen av penger er kanskje nok til en togbillett tur retur til nærmeste kule fotolocation. Edit: Bruk resten av pengene til en solblender til kitobjektivet ditt, og haik til nærmeste fotolocation. 9371050[/snapback] Oi. Fekk nettopp vite at eg har fått jobb hos Bestfoto, så eg trur eg driter i å oppgradere dette og kjøper meg heller eit gromkamera om ei stund. Då får heller kitlinsa klar seg eit par mnd til. Wohoo! Men takk for hjelpa. Edit: Men trur telezoom hadde gjort seg likevel. Er Sigmaen ovanfor eit greit valg? Endret 27. august 2007 av KimNK Lenke til kommentar
operg Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Edit: Men trur telezoom hadde gjort seg likevel. Er Sigmaen ovanfor eit greit valg? 9371117[/snapback] Jeg har en eldre versjon av Sigma-zoomen du nevner - uten HSM-motor. For prisen er ikke skarpheten noe å klage på - derimot opplever jeg byggkvaliteten som svært dårlig. Zoomringen er vond å vri, og vanskelig å få innstilt nøyaktig, og på manuell fokus er fokusringen løs og vrir seg ved små rystelser. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det eksemplaret av nevnte Sigma-zoom som jeg har erfaring med virker i alle fall veldig bra skrudd sammen, så det er en kritikk jeg ikke forstår helt. Sammenligner du med L-optikk og tilsvarende fra Nikon, så faller det gjennom. I forhold til andre zoomer i samme prisklasse så er det helt ok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå