mona_ Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 jeg sitter her med en ny harddisk... Maxtor IDE ATA-133 120GB jeg har Win me. jeg har en 20 gb disk fra før... vil bruke begge hva må jeg gjøre for å få den til å virke? jeg vet ingenting.... hjelp meg er dere snill! :oops: Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 har du kobla den til? :wink: du må sikkert formatere den først (etter du har installert/kobla den til). Lenke til kommentar
magmag Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Du må sette den ene disken til å være master og den andre til å være slave hvis de skal stå på samme kabel. Det gjør du ved å flytte på noen svarte, små duppeditter bak på diskene. Det er merka med MA/SL/CS (Master/Slave/Cable Select). Tips! Sett den disken du skal boote fra (starte opp fra) som master. Får du ikke til dette er det bare å spørre igjen. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Det du bør gjøre er å sette opp 120GB disken som system disk, da denne er raskest. Derfor må du boote opp med 20GB disken som master og 120GB disken som slave. Bruk Maxtor sin programvare (MaxBlast Plus II) til å klone 20GB disken over til 120GB disken. Slå av maskinen. Sett 120GB disken som master og 20GB disken som slave (eventuelt la diskene være master på henholdsvis primary og secondary IDE). Start maskinen og formater 20GB disken i Windows. hmm, ble dette tungvint? =) Lenke til kommentar
mona_ Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 tusen takk for svar vel nå har jeg koplet disken på den flate grå ledninge...den står på slave den disken jeg har fra før står i mellom (disk to er på enden av den grå) så trenger jeg støm... har kopla den ledningen med fire små inn i den nye(ikke den som går fra disk en og i stasjon a og hovedkort) vel... har restarta... skal ikke min maskin skjønne at der er en ny haddisk på plass? får ingen beskjed om det... noen sier noe om at jeg skal inn på en fdisk... trenger jeg bios oppdatering ? Lenke til kommentar
getit Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Den enkleste måten er å bare flytte en jumper på den nye harddisken slik at den er definert som "Slave" og en jumper på din gamle disk slik at den blir definert som "Master W/ Slave" og kople den nye til samme kabelen den eksiterende disken er på. Da har du alle de nye GB'ene tilgjengelig for lagring. På mine WD-disker er det en en tegning som viser jumperinnstillingene på disken. Imidlertid får du bedre ytelse om du bruker kun en harddisk pr. kabel, - slik at du f. eks. har en HD + CD/DVD-enhet på en kabel og en HD alene eller sammen med en annen CD/DVD-enhet på den andre kabelen. Videre, - om du skal ha operativsystemet på den nye disken og/eller bruke den nye disken som master, er det en annen skål. Da er det vel bare å kopiere og installere ... Lenke til kommentar
mona_ Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 husk jeg kan ingenting..... takk for ALLE tips Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 hmm, blir disken detektert i POST? Altså står disken lista opp når du starter maskinen? I windows 2000/XP prøv å gå inn på start : settings : control panel : administrative tools : computer managment : disk managment finner du disken der? Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 hmm, blir disken detektert i POST? Altså står disken lista opp når du starter maskinen? I windows 2000/XP prøv å gå inn på start : settings : control panel : administrative tools : computer managment : disk managment finner du disken der? Hu har Windows "!ME!" Det jeg gjør når jeg får meg en ny disk er følgende: 1. Slår av pc. 2. Kobler til ide(grå)kabel og strøm...passer på at den er definert riktig som slave, master eller cable select. 3.Slår på strøm...går inn i bios(del). Noen bioser detekter disker automatisk mens på andre må man søke etter de(dette ser du i oppstarten). Hvis du nå hadde hatt win2k eller WinXP kunne du oprettet partisjon av den nye diken i operativsystemet. Jeg tror ikke dette kan gjøres I WinME...man kan ikke gjøre dette i Win98. Siden du har ME versjonen må du nok ta i bruk fdisk i dos modus og oprette partisjon(er)...partisjonen(E) du har oprettet må formateres, og dette kan gjøres i dos(med format.com) eller høyre klikk på disken inne i windows og velg format! Lykke til....trenger du hjelp til den fdisken så får du ta kontakt igjenn... Lyke til! Lenke til kommentar
mona_ Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 jeg er kjempe takknemlig for alle svarene... om jeg får det til eller ikke! takk skal dere ha alle sammen.... Lenke til kommentar
superman Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Imidlertid får du bedre ytelse om du bruker kun en harddisk pr. kabel, - slik at du f. eks. har en HD + CD/DVD-enhet på en kabel og en HD alene eller sammen med en annen CD/DVD-enhet på den andre kabelen. Om du monterer en HD og en CD/DVD på samme kabel, vil den treigeste enheten bestemme farten, altså CD/DVD'en. CD/DVD'ene opererer på ATA 33, som er langt treigere enn HD'ene. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Vel la oss nå si at du har installert disken og alt er greit. FØR disken kommer opp som f.eks "D:" i windows må du LAGE en eller flere partisjoner. Deretter må du formatere partisjonene før du kan lagre noe til dem. Dette kan du gjøre med programmet FDISK, dette er et dos program og du får startet det ved å starte maskinen opp i ms-dos modus og skrive "FDISK". Eventuelt, du kan bruke programmet Partition Magic 7. Her har du da et et program som enkelt lar deg lage en ny partisjon og deretter formatere den. (Du kan også formatere den ifra Windows Utforsker ved å høyreklikke på en partisjon og velge "Formater..") Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Du skriver at du bruker WinME. viss dette fungerer på samme måte som win98, så må du partisjonere. Win98 støtter iallefall ikke så store disker uten ekstra programvare. eller tar jeg helt feil nå? Lenge siden jeg brukte win98.. Evt. legg inn winXP på den nye harddisken.. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Om du monterer en HD og en CD/DVD på samme kabel, vil den treigeste enheten bestemme farten, altså CD/DVD'en. CD/DVD'ene opererer på ATA 33, som er langt treigere enn HD'ene. Det der er et prehistorisk problem og har ikke vært aktuelt på flere år. Det er lang tid siden hovedkort kunne kjøre enhetene på forskjellig hastigheter. Lenke til kommentar
superman Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Om du monterer en HD og en CD/DVD på samme kabel, vil den treigeste enheten bestemme farten, altså CD/DVD'en. CD/DVD'ene opererer på ATA 33, som er langt treigere enn HD'ene. Det der er et prehistorisk problem og har ikke vært aktuelt på flere år. Det er lang tid siden hovedkort kunne kjøre enhetene på forskjellig hastigheter. Under oppstarten hos meg står det i alle fall ATA 33 bak CD/DVD'ene. Ikke vet jeg.... Lenke til kommentar
river Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg synst det er kjekt at jenter også engasjerer seg innen data. 8) Flere som er enige? Det som er litt moro og se er at når en jente skriver et innlegg så blir alle gutta her ivrige. Hehe. Det poster i hytt og vær. Men jeg synst det er helt topp jeg. Hehe.. litt off topic, men måtte bare si det. Ha en god dag Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg synst det er kjekt at jenter også engasjerer seg innen data. 8) Flere som er enige? Det som er litt moro og se er at når en jente skriver et innlegg så blir alle gutta her ivrige. Hehe. Det poster i hytt og vær. Men jeg synst det er helt topp jeg. Hehe.. litt off topic, men måtte bare si det. Ha en god dag Det samme slo meg.. hehe.. tviler på om det er noen som hadde giddi å svare en KAR som ikke hadde greid å setti opp den nye disken sin. Lenke til kommentar
Defender Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Syntest det er litt rart at en jente er her, eller er jeg bare naiv. "Hun" skriver at hun ikke kan _noe_ om data, men nevner "oppdatering av BIOS" etc.. Tok litt tid/erfaring før jeg hørte om BIOS flashing. Det er sikkert en mann som utgir seg for å være en jente fordi det pirrer han seksuelt :o Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Syntest det er litt rart at en jente er her, eller er jeg bare naiv. "Hun" skriver at hun ikke kan _noe_ om data, men nevner "oppdatering av BIOS" etc.. Tok litt tid/erfaring før jeg hørte om BIOS flashing. Det er sikkert en mann som utgir seg for å være en jente fordi det pirrer han seksuelt :o haha... Tviler men. :) Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Syntest det er litt rart at en jente er her, eller er jeg bare naiv. "Hun" skriver at hun ikke kan _noe_ om data, men nevner "oppdatering av BIOS" etc.. Tok litt tid/erfaring før jeg hørte om BIOS flashing. Det er sikkert en mann som utgir seg for å være en jente fordi det pirrer han seksuelt :o Kanskje du har rett Men jeg håper du tar feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg