Emomilol Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ville du trodd og tilbedt guden din dersom du ikke fikk evig liv i himmelen eller 72 jomfruer? Gjerne gi en begrunnelse for svaret ditt. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Godt spørsmål... Jeg er ikke kristen -- men må bare spørre, for oss andre -- hva ville vi foretrukket: Evig liv med alle kjente, eller evig liv med 72 jomfruer? *Ser etter kona*... Tror det er best jeg unnlater å svare... Lenke til kommentar
thadon Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Selv ville jeg ha valgt evig liv med kjente, men fy faen så kjedelig det hadde blitt etterhvert med evig liv. Vil heller dø og forsvinne, en å få evig liv Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ville du trodd og tilbedt guden din dersom du ikke fikk evig liv i himmelen eller 72 jomfruer? Gjerne gi en begrunnelse for svaret ditt. 9304746[/snapback] Du veit ikkje om du får det du peiker til før du dør, så da er det litt forseint å slutte å tilbe... Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Nåja, ingen religiøs person som jeg kjenner er i tvil om at han tar ekspressen rett opp til himmelen; og ingen av disse er døde. Lenke til kommentar
bolette Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ville du trodd og tilbedt guden din dersom du ikke fikk evig liv i himmelen eller 72 jomfruer? Gjerne gi en begrunnelse for svaret ditt. 9304746[/snapback] bra spørsmål! Er personlig kristen og må si helt ærlig at det vet jeg ikke. Det mest kristne svaret ville vært "Ja, selvsagt! Jesus døde for oss og jeg vil leve for han pga det osv..." Men hvorfor skulle Jesus dø for oss om det ikke hadde vært for å ta syndene våre PGA nettop det at vi skulle komme til himmelen? Det som gjør spørsmålet så vanskelig er at, for kristendommen, om vi ikke hadde fått evig liv i himmelen, hva hadde religionen vært da? Det kræsjer liksom med hele grunnlaget til religionen. Skapelsen, Syndefallet, Gud sendte Jesus, Jesus vasket bort syndene, alt "sums up" til det samme: Evig liv i himmelen med Gud Wow, takk for spørsmålet. Fikk meg til å tenke Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Ville du trodd og tilbedt guden din dersom du ikke fikk evig liv i himmelen eller 72 jomfruer? Gjerne gi en begrunnelse for svaret ditt. 9304746[/snapback] bra spørsmål! Er personlig kristen og må si helt ærlig at det vet jeg ikke. Det mest kristne svaret ville vært "Ja, selvsagt! Jesus døde for oss og jeg vil leve for han pga det osv..." Men hvorfor skulle Jesus dø for oss om det ikke hadde vært for å ta syndene våre PGA nettop det at vi skulle komme til himmelen? Det som gjør spørsmålet så vanskelig er at, for kristendommen, om vi ikke hadde fått evig liv i himmelen, hva hadde religionen vært da? Det kræsjer liksom med hele grunnlaget til religionen. Skapelsen, Syndefallet, Gud sendte Jesus, Jesus vasket bort syndene, alt "sums up" til det samme: Evig liv i himmelen med Gud Wow, takk for spørsmålet. Fikk meg til å tenke 9305318[/snapback] Det kunne jo kanskje ha sammenheng med at noen skal brennes i kjelleren hvor Jesus og englene holder ilden ved like i påvente av dommedag, som skal komme når som helst, hvis vi skal tro Jesus... (Hvis du tar deg nær av dette har du lest bibelen et par ganger for lite... Det er hentet fra det nye testamentet.) -- og om jeg må velge mellom evig død eller evig liv i en av etasjene eller den andre velger jeg evig død -- da evig liv er fullstendig meningsløst for tenkende mennesker. Og den der kristne forherligelsen av gud sitt offer er litt sær..: 1: Gud skaper mennesket. 2: Mennesket blir lurt av satan til å spise av treet om Lære om Godt og Ondt; Satan gir mennesket kunnskap om godt og ondt -- Satan lærer mennesket å ha god sex og gleden ved privat eiendomsrett. 3: Gud straffer mennesket for at de ble lurt av en av englene hans; Han tar fra dem evig liv. Han straffer også barna til Adam og Eva -- på tross av at de er uskyldige. Siden Adam og Eva er de eneste menneskene, må de ha incestuøse forhold med sine barn -- mennesket er resultatet av pervers innavl. To ganger, dersom vi tar med Noah som må ha fått barn med sine døtre og hvis sønner må ha fått barn med sin bestemor eller tanter eller... Selvfølgelig; Dersom vi antar at bibelen er skrevet av mennesker som ikke kan en dritt om genetikk og incest-avkom forklarer det alt... 4: Gud befrukter en liten trettenåring som er kone til Josef, en middelaldrende prest i et tempel, som får barnet Jesus -- en gutt som vokser opp til å bli snekker og som får intime kunnskaper om toraen fra tempelet; toraen som de færreste på den tiden kunne lese. 5: Gud lar sønnen sin -- da også sønnen til den unge Maria -- dø på korset for å tilgi menneskeheten straffen Gud la på menneskeheten for at Adam og Eva ble lurt av Guds engler til å spise av et tre som Gud hadde skapt i edens hage fordi han *ikke* ville at noen skulle spise av det... vent litt... En... arvesynd som aldri er nevnt i toraen, som jødene heller aldri har trodd på... Så i effekt så... Gjorde Jesus ingenting, i følge jødene og det gamle testamentet. Men hva vet vel jødene om testamentet de selv skrev og om profetiene de selv skrev om den kommende messias, i forhold til de ikke-jødiske gentilene som ikke var skolerte i bibelen, gentilene som ble kristne etter å ha hørt fortelliger på folkemunne uten å kunne det døyt om jødedommen som Jesus hadde lest og bygget sitt liv på å forfylle... Ha... Dere kristne er vittige, altså... Endret 19. august 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Det morsomste med hele syndefallet er jo påstanden om at gud er allvitende, allestedsnærværende uavhengig av tid og rom og uendelig kjærlighet. Siden han er allestedsnærværende uavhengig av tid og rom samt allvitende må han jo ha visst på forhånd hva som ville skje/skjedde/har skjedd uansett. Ergo kan en ikke postulere en fri vilje da gud åpenbart skapte Adam og Eva for nettopp å gjøre dealen med snoken i treet. Og angående kjærlighet, hvorfor skape noen han vet vil ende i helvete? han er jo allvitende og alt det der. Det hele er et gapene paradoks som mange omfavner i lykkelig uvitenhet eller fornektelse for selvmotsigelsene det representerer. Endret 19. august 2007 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå