norco89 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Eg har lest en del her inne, og andre steder (iform o.l.) om muskelvekst, men det er svært sjelden at ordet muskelstyrke dukker opp(?) Men det eg lurer på er om om det er sammenheng mellom volum og styrke? At en som har større armer får mer styrke enn en som har mindre armer, hører kanskje litt dumt og spørre, siden det egentlig er en viss logikk. men når eg leser om folk som spør om proteinshake og karb osv. får det svar om at protein øker volum og karb er energi (osv.osv.). Er det slik at jo større muskel(er) du har, jo sterkere er du? eller kan du har stor muskel men at den bare er for "show"? Lenke til kommentar
DNA Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Vel for at musklene skal vokse må du bli sterkere, men dette kan fint gjøres med mange reps for hypertrofi. Mens hvis du kanskje trener 3 x 3 på armene så kan du være sterkere enn en som har litt større armer men trener for hypertrofi. Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Er du stor er du sterk, men du kan være sterk uten å være stor. Protein er byggesteinene i kroppen, ergo de gir større muskler. Karbohydrater gir energi til kroppen, slik at mest mulig av proteinet skal kunne nyttes til muskelbygging og ikke "sløses" på andre prosesser i kroppen. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Vel for at musklene skal vokse må du bli sterkere, men dette kan fint gjøres med mange reps for hypertrofi. Mens hvis du kanskje trener 3 x 3 på armene så kan du være sterkere enn en som har litt større armer men trener for hypertrofi. 9307783[/snapback] så det du sier generelt er at med mange reps blir musklene større men du blir nødvendigvis ikke sterkere eller omvendt? eg trener med 20 reps generelt på de øvelsene eg tar og øker vekt, men på armheving og sit-ups tar eg mer reps (øker med 2-3 reps. i hvert set inn i mellom), er det anbefalt for å øke styrke i biceps/mage? Endret 18. august 2007 av toen Lenke til kommentar
DNA Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Det jeg mener er at f.eks mange reps kan være bedre for volum enn f.eks 2 reps. Og hvis en trener med 2 reps så vokser musklene og han blir sterkere, og han som trener med mange reps så vokser muskelen mer, men han blir kanskje ikke like sterk. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Det jeg mener er at f.eks mange reps kan være bedre for volum enn f.eks 2 reps. Og hvis en trener med 2 reps så vokser musklene og han blir sterkere, og han som trener med mange reps så vokser muskelen mer, men han blir kanskje ikke like sterk. 9309709[/snapback] har altid trodd det var omvendt mange treningsprogrammer anbefaler jo at du øker reps, f.eks. befalskolen sitt treningsprogram www.mil.no Endret 18. august 2007 av toen Lenke til kommentar
QBab Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Det er nok omvendt. Lite men tunge reps øker volumet, mange lettere reps gir utholdenhet. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Det er nok omvendt. Lite men tunge reps øker volumet, mange lettere reps gir utholdenhet. 9309744[/snapback] og utholdenhet betyr ergo styrke (at du greier og gjøre øvelsen flere ganger)(?). Lenke til kommentar
QBab Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Er ikke styrke antall kilo du kan løfte? Endret 18. august 2007 av QBab Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Er ikke styrke antall kilo du kan løfte? 9309930[/snapback] men det har vel sammenheng med reps(?) viss du lufter 50 kilo en dag og 60 kilo neste uke med samme antall reps, eller samme tynge men flere reps, sier vi at du har blitt sterkere noe som mener at din styrke har økt, eller er eg helt på viddene? Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 men det er vel forskjellige "styrketyper", en type for reps, og en for vekt osvosv.(?). Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Litt off topic, men du kan jo se på Tech Nutrition sine treningsprogrammer. De er ganske gode. Se på antall repetisjoner og økning i maks muskelvekst programmet, og de andre.Kalkulator her (tast inn det du klarer, eller tror du klarer) beskrivelse av øvelsene finner du på samme nettside. Marinejegerne skal bli seige og utholdende, se hvordan de trener for dether. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Det er nok omvendt. Lite men tunge reps øker volumet, mange lettere reps gir utholdenhet. 9309744[/snapback] Nei det er ikke helt riktig. Når jeg sier mange reps da mener jeg opp mot 12 reps. Og når jeg tenker få da tenker jeg 1-3. Selvfølgelig bygger få reps f.eks rep rangen 4-6 reps bra, men det gjør også rep rangen 8-12. Og hypertrofi opstår bedre ved flere reps, derfor burde man trene med få reps og mange reps. Men rundt 20 reps det er til utholdenhet. Men en som trener med 2 reps hele tiden vil som regel få dårligere fremgang enn en som trener med f.eks 4-12 reps. Så det er ikke noen fasit, men for å få best resultater burde man trene med få og mange reps og ikke bare holde seg til en rep range. Mens de som trener for styrke holder seg på lavt ant. reps og får som regel dårligere resultater enn de som trener med begge deler eller bare et høyt ant. reps. Sorry hvis det ble litt rotete. Endret 18. august 2007 av DNA Lenke til kommentar
everhuge Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Stemmer det DNA. Jeg har lest at 15+rep blir mer aerob enn anerob. Uansett bør man variere programmet hver 6 uke, minimum. Enkleste er å variere på rep, virker som om det er beste også. Endret 18. august 2007 av everhuge Lenke til kommentar
everhuge Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 men det er vel forskjellige "styrketyper", en type for reps, og en for vekt osvosv.(?). 9310204[/snapback] Det du tenker på er at det er forskjellige muskelfibre i musklen. Den ene typen (minste og sitter nermest huden) er den som reagerer best på mange rep, men de eksplosive og tykkeste fiberne sitter nærmest knokklene. Det skal sies at både de grunne og dype er med på alle løft. Det skal visst finnes rundt 11 typer fiber i musklen. Lenke til kommentar
everhuge Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Er ikke styrke antall kilo du kan løfte? 9309930[/snapback] Hvor mye du klarer å løfte en gang er et enkelt og oversiktelig mål for ens styrke. Max løft i forhold til kroppsvekt heter relativ styrke. Men om du veier 150 og har 180 i knebøy, og en fyr veier 100 og har 170 i knebøy er han tyngste fremdeles sterkere, dette heter vel total styrke, mens han som veier 100 har høgere relativ strke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå