Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Kjære Arsenal-fans. Jeg er interessert i å høre hva dere tenker om hvordan laget vårt har opptrådd den siste tiden og hva sm er grunnen. Det koker sikkert greit i hodene deres men det er en viktig debatt å ta.

 

Hvorfor kollapser vi gang på gang når vi har kniven på strupen og gull i sikte?

 

Hvorfor skaper vi ikke mer mot et Liverpool-forsvar med to barnerumper på back og to treige stoppere?

 

Hvorfor spiller vi stillestående, statisk fotball når vinneroppskriften i storhetstiden vår var hurtig, direkte pasningsspill med stor bevegelse?

 

Har vi en god nok stall, godt nok lag?

 

Hvor ligger problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor kollapser vi gang på gang når vi har kniven på strupen og gull i sikte?

For mange mentalt svake spillere som syns det er helt greit å tape fotballkamper, så lenge de får 600 000 i uka. I tillegg mangler vi en Tony Adams som kjefter på spillerne når de gjør feil. I Arsenal er det helt greit å gjøre feil gang på gang.

 

Hvorfor skaper vi ikke mer mot et Liverpool-forsvar med to barnerumper på back og to treige stoppere?

4-3-3 funker bare når laget er i kanonform. Når vi derimot er i middels/dårlig form funker det ALDRI. Vi kommer aldri til å vinne et trofee så lenge vi spiller 4-3-3 og har umodne drittunger på laget.

 

Hvorfor spiller vi stillestående, statisk fotball når vinneroppskriften i storhetstiden vår var hurtig, direkte pasningsspill med stor bevegelse?

Fordi Wenger bestemte seg for å bygge et lag rundt Fabregas, og siden Fabregas ikke passer optimalt til 4-4-2, bestemte Wenger at vi måtte bytte til 4-3-3. Håper vi selger Cesc og bytter til 4-4-2 med RvP og Theo på topp.

 

Har vi en god nok stall, godt nok lag?

Nei, det er alt for mange middelmådige drittspillere som ikke bryr seg om klubben og trofeer, spillere som Denilson, Almunia, Squillaci, Eboue, og til dels Bendtner.

 

Får vi ut dritten og henter spillere som vil vinne og som gir 100% i hver eneste kamp, men kanskje ikke har verdens beste teknikk, samt bytter til 4-4-2, tror jeg vi kan begynne å snakke om trofeer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Igjen viser vi at vi ikke har en skikkelig kaptein på banen. Flipperspillet på slutten er et tegn på panikken spillerne får når vi nærmer oss noe stort. Det er ingen som tar tak i spillerne og får dem til å fokusere.

Lenke til kommentar

Eboue er ene og alene grunnen til at vi tapte poeng i dag. Straffen var kanskje billig, men det er ufattelig unødvendig å dytte en spiller som ikke er i nærheten av ballen. Det skal bli godt å få Sagna tilbake.

 

Med Szczesny, Djourou og Song tilbake til sesonginnspurten har vi fått en liten boost. Forhåpentligvis slipper vi de store skadeproblemene fremover nå, slik at vi kan sikre andreplassen.

Lenke til kommentar

@Vestaa

 

Enig med deg om så og si alt. Bortsett fra at Fabregas ikke passer til 4-4-2. 07/08 sesongen var trolig hans aller beste sesonger som Arsenal spiller med 13 mål og 22 assists. Dette var i en 4-4-2 med Flamini. Problemet er vel heller den fotballen Arsenal spiller nå som Fabregas ligger langt høyere opp i banen. Han har rett og slett ikke den hurtigheten som skal til for å lykkes så høyt.

 

Har lenge klaget på at Fabregas lå altfor høyt i dagens formasjon og at han heller burde spille dypt. Mot Newcastle og Blackpool har han spilt denne rollen og i begge disse to kampene var han outstanding. Mot Newcastle i første omgang var han helt vanvittig før laget kollapset helt og mot Blackpool var han MoM hvis du spør meg.

 

Wenger derimot ser ut til å ha en helt annen oppfatning av situasjonen og forsetter med Cesc i denne rollen og det er en av grunnene til at jeg ikke blir så vanvittig lei meg hvis han forsvinner fordi det betyr at det blir et skifte i laget som Wenger tydeligvis ikke er i stand til å gjøre så lenge Cesc er i klubben.

 

Formasjonen og laget vi burde spille med dagens stall når alle er tilgjengelige og motiverte:

 

Szczesny

 

Sagna - Djourou - Vermaelen - Clichy

 

Nasri - Cesc - Song - Arshavin

 

v. Persie - Walcott

 

Walcott er spiss og ikke ving. Arshavin er en offensiv midtbane og ikke ving og det samme med Nasri. Dog takler Nasri denne rollen mye bedre enn hva Arshavin har gjort etter debut sesongen.

 

Skal også nevnes at Cesc, Song, Arshavin, van Persie og Walcott alle sammen er ute store deler av sesongen og erstatterne blir med dagens stall Wilshere/Ramsey/Rosicky (Cesc), Song (Diaby/Denilson), Arshavin (Rosicky/Bendtner), Chamakh/Bendtner/Vela (v. Persie/Walcott).

 

Ser man på erstatterne er disse langt ifra gode nok hvis de nevnte spillerene er ute en hel seesong. Samt er mange av disse spillerne ikke naturlige kantspillere eller DM'er.

 

De største problemene bortsett fra taktikk og spillerne er uansett mentaliteten.

Endret av Stefan_B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med Szczesny, Djourou og Song tilbake til sesonginnspurten har vi fått en liten boost.

Ja den boosten nøt vi virkelig godt av i dag gitt.

 

Går du konstant på valium Le Prof? Du er klar over at vi har gått fra å være ligafavoritter til å sannsynligvis miste andreplassen på et par uker, og at vi ender opp uten noe å vise til i år igjen? Er vi på rett spor? Blir det bedre neste sesong? Spiller vi bra fotball?

Lenke til kommentar

Med Szczesny, Djourou og Song tilbake til sesonginnspurten har vi fått en liten boost.

Ja den boosten nøt vi virkelig godt av i dag gitt.

 

Går du konstant på valium Le Prof? Du er klar over at vi har gått fra å være ligafavoritter til å sannsynligvis miste andreplassen på et par uker, og at vi ender opp uten noe å vise til i år igjen? Er vi på rett spor? Blir det bedre neste sesong? Spiller vi bra fotball?

Gjorde de noen feil i dag? Hadde vi spilt bedre uten dem? Nei. Med Squiscielny som stopperpar og en 41 år gammel tysker i mål kunne resultatet sett mye verre ut.

 

Og hva er greia med å kritisere meg? Har jeg på noen måte antydet til at jeg er fornøyd med dagens kamp? Er jeg 'konstant på valium' fordi jeg ikke syter som en bortskjemt drittunge? Vi spilte uavgjort mot Liverpool, for pokker. Big deal. Nå rykker vi ned, gitt.

 

Ligafavoritter har vi aldri vært. Faktisk har vi prestert over all forventning denne sesongen. Hvis vi klarer å holde oss der vi er, når vi vår beste plassering på tabellen siden 2005, da Henry, Vieira, Pires og Bergkamp fortsatt var i klubben, for å nevne noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra innlegg, Hegland. Enig i det meste du sier.

 

Jeg tok meg ikke nær av det du skrev i ditt forrige innlegg, men det er litt provoserende å bli kritisert for å ha en optimistisk tankegang. Jeg blir like deppa etter poengtap som resten av dere. Jeg har aldri prøvd å forsvare dagens opptreden, men jeg prøver likevel å tenke positivt på fremtiden, i stedet for å sippe som om verden er i ferd med å gå under.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meget flott innlegg Hegland!

 

Det viktigste som skjer til sommeren er å selge Cesc. Uansett hvor god han er på sitt beste, så er det meningsløst å tviholde på en spiller man vet vil bort og man ser ikke presterer på banen. Det er fryktelig frustrerende å se på.

 

Deretter bør Wenger vurdere å endre formasjon. Denne 4-3-3/4-2-3-1 man kjører fungerer godt når laget er i god form og høvler over svak motstand. Det virker ikke mot sterke lag. Med en gang man møter litt motstand så choker laget fullstendig og dette er den viktigste grunnen til at Arsenal ikke vil vinne noe uten en policy change. Joda, vi slo Chelsea og Barcelona i år, men borte mot Barca ble vi revet i fillebiter og borte mot United klarte vi ikke slå de selv om de startet med 7 forsvarere. I tillegg til dette har man surret det til hjemme denne sesongen. Spikeren i kisten for laget kom nok etter ligacuptapet mot Birmingham. Hadde man vunnet den kampen hadde nok resten av sesongen sett annerledes ut. Etter den kampen virket det som at luftet gikk ut av laget. Bare se på resultatene. 0-0 hjemme mot Sunderland og Blackburn er ikke godt nok.

 

Til slutt må man finne ut av årsaken til at laget kollapser fullstendig når de får en mål i mot. Å bli hentet opp igjen når man leder klart er ikke akseptabelt. Ingen andre av topplagene gjør dette. Er det mentalt? Slapper man får mye av når man tror man har vunnet?

 

Arsenal har rotet det til for seg denne sesongen, dessverre. Nå er jeg spent på å se hva Wenger gjør. Forholder han seg passiv begynner jeg å lure på om hans dager som manager for Arsenal FC er talte. Av og til er det lurt å gi noen andre sjansen. Endring er kanskje det man trenger når man har møtt veggen og stagnerer.

Lenke til kommentar

Hvis Cesc vil bort i sommer og vi får et bud på rundt £50m, er det greit om vi selger ham. Hvis ikke må han selvsagt bli. Jeg elsker Cesc, men det er ikke trygt å bygge laget rundt en spiller som sliter så mye med skader at han bare kan spille rundt 25 ligakamper per sesong, hvis han i tillegg ønsker å spille for et annet lag. Ikke misforstå med dog, jeg ser aller helst at han spiller enda en sesong før han forlater oss.

 

Ellers virker det mer og mer sannsynlig at Pat Rice legger opp etter sesongen. Pat er en Arsenal-mann through and through, men jeg har fått inntrykket av at han er en 'nikkedukke' som ikke tør å si i mot Wenger. Jeg håper at vår neste assistentmanager er en som har guts til å si i fra når Wenger gjør feil. En tidligere spiller og ledertype som Martin Keown hadde vært utrolig gøy.

 

Vi trenger også en ny forsvarstrener. Den defensive organiseringen vår er alt for dårlig. Bare se hvordan Liverpool klarer å forsvare seg med Flanagan-Kyrgiakos-Skrtel-Robinson. United forsvarer seg som regel også svært bra, selv med svekket forsvar. Vi har mange gode forsvarsspillere, og jeg tror ikke at vi nødvendigvis trenger å hente noen nye i sommer, men vi trenger en god organisator.

 

Kjenner at det skal bli godt å bli ferdig med denne sesongen nå, og starte på nytt med blanke ark.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar
Ellers virker det mer og mer sannsynlig at Pat Rice legger opp etter sesongen. Pat er en Arsenal-mann through and through, men jeg har fått inntrykket av at han er en 'nikkedukke' som ikke tør å si i mot Wenger. Jeg håper at vår neste assistentmanager er en som har guts til å si i fra når Wenger gjør feil. En tidligere spiller og ledertype som Martin Keown hadde vært utrolig gøy.

Hvis du har fulgt med på Tuesday Club i det siste og sett/hørt Q&A med Wenger, Keown og Winterburn så er ikke Keown langt unna en nikkedukke han heller. Tror rett og slett de har for mye respekt for AW til å motsi ham. Dessuten virker det som Wenger er en slags diktator i klubben, så hvis assistenten trosser ham på en negativ måte, vil han kastes på ræva og ut av klubben. Det er nok grunnen til at du har det bildet av Pat Rice. I realiteten er mannen en utrolig respektert figur, både som tidligere spiller og nåværende assistent. Jeg tror på ingen måte at han blir lett å erstatte. Håper riktignok at det blir noen fra innad klubben, f. eks. Bouldy. Går jo rykter om at Grimandi allerede er pekt ut som Pats erstatter. Jeg stiller meg skeptisk til en relativt ung speider som vår nye assistent. På sikt håper jeg at folk som Bergkamp, Henry, Vieira og til og med Jens vil figurere på London Colney. Hadde heller ikke vært feil med Keown og Adams med roller i klubben hvor de hører hjemme.

 

Må også gi en stor shoutout til Hegland for et velskrevet innlegg. Er enig i absolutt alt du skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...