Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Finfint og ikke minst seriøst innlegg Game. Jeg er enig i mye av det legger frem her.

 

Det er fint at vi har talenter og slikt, men for et lag som kjemper om PL tittel er ikke Bartley eller Miquel gode nok. Dette sier seg selv. Miquel spilte en god kamp og en grei kamp mot Leyton Orient og vi aner ikke hvordan han evt klarer seg mot Pool/United dersom Kos/Squid pådrar seg et kort eller blir skadet. Det samme gjelder forsåvidt Bartley selv om han spiller fra for Rangers. Steget fra Rangers til Arsenal er stort.

 

Alle bortekampene vi har igjen bli enormt vanskelig. Borte mot Tottenham er relativt sannsynlig et tap. De andre kampene er også vanskelige. Stoke som vi alltid sliter med, et WBA som eide oss på Emirates og ikke minst Blackpool som er et godt hjemmelag. Fulham og Bolton hender det også at vi snubler mot. Man U og Liverpool hjemme blir ikke 3 poengere noen av dem høyst sannsynlig.

 

Som Tone sier, laget choker når det begynner å dra seg til. Det faktum har vi sett flere sesonger på rad nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i det meste alle sier på den siste siden, men det er to sider å se en sak på. Klart at man kan se på de negative sidene, men jeg mener de positive overkjører de negative. Wenger er en strålende manager for Arsenal. Jeg er en av de som synes Wenger sin fotball er noe av det morsomste å se på i medgang. Klart det er tider hvor det går lengre tid mellom godbitene, men de er verdt å vente på. Det at vi har en rekke "gode" PL plasseringer de siste årene, gjør at jeg nesten bombesikker på at Wenger treffer bullseye en av de kommende årene.

 

Det at vi fostrer mange virkelig jevnt over gode talenter er også en fantastisk jobb Arsenal gjør. Det at man har egne talenter i bakhånd er meget fremtidsrettet. Jeg mener Arsenal er kanskje en av de beste (om ikke beste) klubben til å tenke fremtidsrettet. Både med økonomi og talenter. Jeg kunne ikke tenkt meg hvor kjedelig det ville vært å hatt en lag uten sjel, hvor det bare pumpes inn penger. For ligaen skal vi vinne. Nei, jeg tar heller noen 2-4 plasser før vi vinner den på rettferdig vis.

 

Liker forresten kvaliteten på innleggene de siste sidene! Endelig litt holdbart og artig diskusjon med seriøse innlegg. Til vanlig mangelvare på forumet om dagen.

Endret av -Lasse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Game:

Beklager på forhånd at dette innlegget kommer til å bli utrolig rotete.

 

Først og fremst er jeg enig i mye av det du skriver. Vi er ikke det samme laget vi var i Wengers storhetstid. I motsetning til deg tror jeg dog at vi nærmer oss en ny storhetstid. Jeg vet like godt som deg at alle talentene våre ikke er "syke". Jeg vet like godt som deg at bare et fåtall av dem vil nå førstelaget vårt. Men vi har utrolig mye potensial i denne stallen. Grunnen til at U18-laget vårt ikke presterer like bra som før er at de største talentene der enten spiller for reservelaget eller er på utlån. Grunnen til at reservene våre ikke presterer like bra som før er at de største talentene der enten har blitt forfremmet til førstelaget eller er på utlån.

 

For noen sesonger siden innså Wenger at vi var et lag fullt av spillere som var over toppen. Dessuten hadde vi dårlig økonomi, og en stadion som ikke var i nærheten av deres Old Trafford. Noe måtte gjøres. Wenger bygde opp et nytt lag, helt fra grunnen. Han solgte stjernene mens han fortsatt kunne få penger for dem, og kjøpte inn en haug med unggutter. I mellomtiden har vi vært i gjennom et trofétørke som har vært like frustrerende for meg som det har vært for alle pessimistene her inne. Men til tross for det har vi gått i overskudd hvert år, og aldri havnet utenfor topp 4.

 

Vi sitter nå igjen med et ungt lag med enormt potensial. Vi har en stadion som gjør de fleste lag grønne av misunnelse og som vil føre til store inntekter i flere år fremover. Alle ungguttene har full tillit til Wenger, og jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd med laget om han hadde fått sparken. Han er som en far for dem, og det er under ham de kommer til å gjøre store ting.

 

De siste sesongene har til tider vært ufattelig frustrerende, og selv om jeg tydeligvis fremstår som "kvalmende gladnaiv" her på forumet, så har jeg vært like deprimert som dere andre her når vi har vært i motgang. Men jeg prøver alltid å se ting fra den positive siden. Hvorfor? Fordi jeg elsker denne klubben. Jeg elsker hvordan den er drevet. Jeg elsker hvordan vi spiller vår fotball. Jeg elsker det som etter hvert har blitt "the Arsenal way". Og jeg FORGUDER Arsène Wenger. Han er uten tvil tidenes manager i Arsenal, og en av tidenes managere generelt. Han er ikke bare en manager, han er en professor. En som kjenner spillerne bedre enn de kjenner seg selv. En som kan gjøre potensial om til verdensklasse. En som får spillerne sine til å føle seg som en del av en stor familie. Den dagen han skiller lag med Arsenal vil bli en trist dag for fotballen.

Endret av Le Professeur
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lykke til med å finne et lag i ligaen som ikke har spilt svake kamper. Det er en grunn til at vi ligger der vi ligger på tabellen.

Noen tilskudd til trenerteamet kunne fort gjort underverker, spesielt på den defensive fronten, men å tro at Wenger er problemet er naivt. På lang sikt tror jeg ingen i verden kunne styrt Arsenal på en bedre måte enn det han gjør.

 

Det er vel tross alt Wenger som er et av problemene når han for 6 sesong på rad ikke ser at forsvaret vårt ikke duger. Enten så er det spillerne, trenerne eller filosofien hans som skranter og når han ikke klarer å ta de rette tiltakene for å endre dette problemet så er han ikke en løsning på problemet, men et av problemene selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud så bra innlegg Le Prof. Enig til tusen.

 

Det at reservene gjør det dårlig er 110% bullshit.

 

Den eneste grunnen til at folk tror reservelaget har gjort det så dårlig er fordi de gikk på et par smeller som "alle" hørte om, men det skjedde når så og si kun reservene for reservene spilte.

 

U-18 laget vårt og reservelaget er utrolig bra, men i forhold til hva de har prestert tidligere så er resultatene litt skuffende.

 

Forøvrig har reservelaget vårt spilt 16 kamper mens Aston Villa har spilt 14 :p

Endret av Stefan_B
Lenke til kommentar
Først og fremst er jeg enig i mye av det du skriver. Vi er ikke det samme laget vi var i Wengers storhetstid. I motsetning til deg tror jeg dog at vi nærmer oss en ny storhetstid.

Syntes det er betimelig å stille spørmål om grunnmuren i deres storhetstiden faktisk bunner vel så mye i Grahams æra som Arsene sin. Sett i dagen lys virker det rimelig åpenbart at Arsenals mangler var Grahams styrker. En managers rolle er oppskrytt om man har lederskikkelser på banen, jamfør samtlige av de siste tiårenes serievinnere.

 

For noen sesonger siden innså Wenger at vi var et lag fullt av spillere som var over toppen. Dessuten hadde vi dårlig økonomi, og en stadion som ikke var i nærheten av deres Old Trafford. Noe måtte gjøres. Wenger bygde opp et nytt lag, helt fra grunnen. Han solgte stjernene mens han fortsatt kunne få penger for dem, og kjøpte inn en haug med unggutter.

Hvorfor så drastisk til verks tenker jeg, og hvorfor ikke ta generasjonsskiftet mer gradvis? Det kan nesten virke som Wenger la ned Arsenal med Highbury for å prøve noe helt nytt. Han var ikke så ungdomsfiksert når han kom til England og Arsenal spilte en helt annen fotball under franskmannen i årene de vant noe. Faktisk minner fotballen dere sto for litt Chelsea sin når de er i slaget, dog kanskje med litt mer kreativitet/uforutsigbarhet offensivt. Mye atletisk på midten, høyt tempo og rett-frem fotball som uvitende i sin tid kategoriserte som kontringsfotball.

 

Det Wenger har gjort er beundringsverdig og kanskje var det nødvendig å tenke nytt, men hvor lenge er det greit for fansen at Arsenal aldri vinner noe på bekostning av sin managers svakheter (i filosofi) ? Det begynner å bli noen år siden økonomien var en unnskyldning spør du meg og som en annen bruker nevner ovenfor, hva om klubben blir offer for fiendtlig overtagelse? Er da de siste årene helt forgjeves? United hadde heller aldri fått et rødt tall i budsjettet før amerikanere kjøpte klubben og fusjonerte oppkjøpslånet over på klubben. Wenger er som Ferguson en institusjon og folk er livredd for å endre på noe de er oppvokst med eller har blitt vandt til. Noen ganger så må man kanskje gå bort fra det trygge for å ta et steg videre? Managerne våre har med rette bygd seg opp en årelang kvote, men som kjent, dere skrider seks år nå... Enten må man gjøre som deg, å nøye seg med å være en god nummer to og sanke applaus for fotballstilen og transferpolitikken, ellers må man stille krav og det syntes jeg ikke (mange nok) av dere (Arsenal supportere) har gjort.

 

Angående stadia så har du helt rett, fra et økonomisk perspektiv så måtte Emirates se dagen lys, men jeg mener nå Arsenal mistet en stor hjørnestein av klubben i Highbury. Størrelse er underordnet for meg og Highbury var nærmere Old Trafford enn det Emirates er i supporterverdi og derav utseende. Dette er ikke provoserende ment, men jeg opplever Emirates som litt sjelløs og "tom," samt svært lite britisk. Det var mer intimt på Highbury og tankene til gamle dyster fra barndommen strømmet alltid gjennom fjærene når vi kom på besøk.

 

I mellomtiden har vi vært i gjennom et trofétørke som har vært like frustrerende for meg som det har vært for alle pessimistene her inne. Men til tross for det har vi gått i overskudd hvert år, og aldri havnet utenfor topp 4.

Det bestrider jeg ikke, du virker jo som en svært hengiven supporter.

 

Resultatene har isolert sett vært gode nok ja, men skal dere være en eliteklubb (som Arsenal strengt talt er) så holder det ikke med topp 4 og CL kvartfinaler. Ja, det teller for mye og tegner et bilde av Arsenal som en av Europas største klubber, men så lenge dere ikke vinner noe så slår dere aldri gjennom til det gjeveste sjiktet og det må da være målet?

 

Dere går i pluss slik også Man Utd gjør (tGjelden er strengt talt ikke vår byrde teoretisk set) Men er det noe du setter deg ned med drakt, skjerf, potetgull og øl å feirer hver helg? Tror ikke det finnes noen der ute som ville beskyldt dere for å være et kjøpelag om det ble nettoutlegg en sommer i ny og ne. Å gå i pluss er bra det, men vi følger ikke fotballklubbene våre for å brife med kvartaltall og omtjening. Det er interessant å diskutere, men ekstremt underordnet det som skjer på banen med mindre klubben er i fare for å bli satt i administrasjon. En klubb i Arsenals størrelsesorden ville aldri gå konkurs uansett, til det tjener den for mye. Worst case scenario er en farse ala Liverpool de siste årene.

 

Vi sitter nå igjen med et ungt lag med enormt potensial. Vi har en stadion som gjør de fleste lag grønne av misunnelse og som vil føre til store inntekter i flere år fremover. Alle ungguttene har full tillit til Wenger, og jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd med laget om han hadde fått sparken. Han er som en far for dem, og det er under ham de kommer til å gjøre store ting.

Det kan diskuteres. Jeg syntes ikke Arsenals nåværende stall ser spesielt skremmende ut for årene som kommer. Jeg misunner dere Wilshere, men det er i grunn alt. At Wenger er som en far for ungguttene i klubben er nå en ting, men at det er "under ham de kommer til å gjøre store ting" vet du rett å slett ikke. Denne falske tryggheten tror jeg ikke nødvendigvis bare er en god ting heller. Unge spillere har godt av press, det er slik man bygger personlighet av. Slik faller de svake gjennom og ja, man risikerer å miste potensielle gull, men man sitter igjen med unge spillere som har karakter og selvtillit etter å presset seg gjennom nåløyet. Det er heller ikke sunt å gi for mange unggutter sjansen samtidig, hverken for spillerne selv eller klubben imo, men det er en annen diskusjon.

 

De siste sesongene har til tider vært ufattelig frustrerende, og selv om jeg tydeligvis fremstår som "kvalmende gladnaiv" her på forumet, så har jeg vært like deprimert som dere andre her når vi har vært i motgang. Men jeg prøver alltid å se ting fra den positive siden. Hvorfor? Fordi jeg elsker denne klubben. Jeg elsker hvordan den er drevet. Jeg elsker hvordan vi spiller vår fotball. Jeg elsker det som etter hvert har blitt "the Arsenal way". Og jeg FORGUDER Arsène Wenger. Han er uten tvil tidenes manager i Arsenal, og en av tidenes managere generelt. Han er ikke bare en manager, han er en professor. En som kjenner spillerne bedre enn de kjenner seg selv. En som kan gjøre potensial om til verdensklasse. En som får spillerne sine til å føle seg som en del av en stor familie. Den dagen han skiller lag med Arsenal vil bli en trist dag for fotballen.

Fint for deg at du elsker klubben din. Jeg syntes også at det blir en trist dag for fotballen når Wenger skiller lag med idretten. Arsenal uten Wenger blir uvant kost og det vil unektelig oppstå et tomrom etter franskmannen. Det samme med Ferguson i United. Lik dem eller hat dem, alle har et forhold til dem. Men vi har minnene å mimre over for alltid, noen ganger må man bare gå videre og se fremover. I Arsenals tilfelle har man nå kommet til en korsvei hvor tøffe valg snart må taes om klubben skal avansere noen skritt. Klart dere er glad i manageren deres, det skulle bare mangle, men sentimentalitet kan være vel så hindrende som økonomi i slike tilfeller. 6år altså, 6år. Spent på hva ståa blir om Arsenal ikke vinner ligaen denne sesongen eller noe påfølgende år heller. Styret kommer jo aldri til å velte Wenger, så enten må han kaste inn håndkleet selv eller så må supporterne snu ham ryggen. Jeg ser ikke på noen av alternativene som realistiske.

 

Derfor så tror jeg dere kommer til å slite med akkurat det samme i årene som kommer. Og sorry, men jeg håper jeg får rett. ;)

Endret av Game
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har bare et kort friminutt på meg, så du får bare et kort svar i denne omgang.

 

George Graham sluttet i 1995. Mener du at ligagullet i 2004, nesten ti år senere, var like mye takket være Graham som Wenger, som begynte i 1996?

 

Forsvaret vårt er heller ikke like rævva som mange vil ha det til. Vi har sluppet inn færre mål enn dere denne sesongen. De eneste lagene som har sluppet inn færre mål enn oss er Manchester City og Chelsea. Dessuten er forsvaret vårt, i likhet med resten av laget, ungt, og det vil forbedre seg som en enhet i de neste sesongene. Vi har også fått en keeper med matchvinnende egenskaper, som vi ikke har hatt siden Lehmann ble solgt.

 

Arsenals prestasjoner avhenger i stor grad av hvordan rivalene gjør det i de neste sesongene. Giggs, Scholes og VDS er snart borte. Ferdinand og Vidic begynner også å dra på årene. Alex Ferguson har heller ikke mange år igjen. Chelsea er på vei nedover, og sammen med City vil de få store problemer når UEFA innfører de nye reglene om pengedoping.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Leder og leder. Et kapteinsemne har han aldri vært, men han har er en såpass ellevill personlighet at forsvaret ikke tør å gjøre feil, i frykt for å få ham på nakken. :p Vi trenger slike typer på treningsfeltet. Dessuten kan han nok lære bort et triks eller to til Szczesny, Shea, Martinez & co.

Lenke til kommentar

Lehmann er et friskt pust inn i stallen. En riktig vinner. En fyr som ikke tillater at Denilson jogger tilbake og slipper nok en person forbi seg. En person som ikke lar tabber gå uten kritikk.

 

Vi trenger typer som Lehmann, akkurat som vi trengte Sol Campbell forrige sesongen. Jeg er utelukkende positiv til gamlefar inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så gjenstår det å se om Denilson tar til seg at en avdanka tysker med mer temperament enn fornuft står å skriker til han da. Jeg er ikke så sikker på at han er noen messias for lagmoralen som andre her virker å mene. Hvorfor ikke bare hente inn igjen alle gamlegutta som var sjefer på banen men som i dag er fotballpensjonister, så kan de stå å skrike på gutta når de gjør en tabbe om det er så enkelt?

 

Først og fremst trenger vi en keeper som gjør jobben sin, redde skudd, ha roen i feltet osv, og der er jeg usikker på hvor Lehmann er i dag.

En aktiv keeper kunne jo vært greit å ha som minimumskrav når vi skal hente inn en erstatter.

Lenke til kommentar
Now, interesting news emerging from the Swiss FA suggests that Johan Djourou’s season may not be over. They go as far as to say he might even play against Bulgaria on March 26th pending further tests. Obviously we’ll have to wait and see but if it’s a simple dislocation which they can pop back with no resulting ligament/bone damage then we might well be lucky on this one. It would be a massive boost to have him back so fingers crossed. And if it does happen, and I’m keeping everything crossed, it’d be the second reported season ending injury he’s come back from. We need to change his first name to Lazarus.

 

Hvis det stemmer, økter det gullsjansene våre betraktelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...