Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at Adebayor etter all sannsynlighet er solgt til City (Er på vei til Manchester for å få arbeidstillatelse) har jeg gjort meg noen tanker i løpet av dagen. Jeg synes det er meget synd, da Ade i form er vår beste spiss. Likevel synes jeg dette salget er greit selv om jeg helst skulle ønske at han ble solgt utenfor England. Han var ikke spesielt god forrige sesong, samt at han visstnok har skapt dårlig stemning i laget.

Jeg føler også at Wenger har gitt litt opp og tatt til takke med å være et middels bra lag (les som kjempe om CL kvallik). Dette synes jeg er synd da noen enkle grep kunne sørget for at vi kunne vært med i toppen. Det første er selvsagt å ikke selge sine beste spillere. Nå kan det nok tenkes at Wenger har fått nok av Ade sin sutring og late oppførsel på banen og handlet deretter. Deretter signere spillere som forsterker laget noe han til nå ikke har gjort i sommer. Vermaelen er jeg noe skeptisk til, spesielt etter utsagn fra Ajax fans om at han ikke er bedre enn Silvestre etc. Nå har jeg aldri sett TV spille så vi får se i løpet av pre season om han duger. Ellers er det fint at AW ser at vi trengte en forsvarer.

La meg analysere stallen slik den er for øyeblikket. Regner med at vi kommer til å spille en variant av 4-3-3 (angrep) eller 4-1-2-2-1 slik:

Almunia

Sagna - Toure - Gallas - Clichy

-------------- Song --------------

---------Fabregas--Nasri--------

------RvP-------------Arshavin---

-------------Eduardo-------------

for eksempel. Alternativt dytte RvP på topp, Arshavin høyre, Eduardo venstre, eller Walcott høyre, RvP på topp og Arshavin venstre etc. Mange muligheter her.

Keepere: Almunia, Fabianski, Mannone

Her synes jeg vi er greit nok dekket. Vi får nok ingen keeper som er bedre enn Almunia og som er tilgjengelig. Fabianski er jeg fortsatt skeptisk til, men er vel for så vidt grei backup. Almunia er sjeldent skadet. Mannone har jeg aldri sett spille så vil ikke kommentere. Regner med at han er god nok til å være 3. keeper siden vi ikke har signert noen keeper siden Fabianski.

Forsvar høyre: Sagna, Eboue, Toure

God dekning her. Sagna er klart førstevalg og Eboue er god backup. Toure kan spille her i tilfelle krise.

Midtstoppere: Toure, Gallas, Vermaelen, DJ, Silvestre, Senderos

God dekning også her. Regner med at Toure og Gallas forblir partnere en stund utover i neste sesong. Blir spennende å se Vermaelen spille. DJ er også god backup. Håper Senderos og Silvestre blir solgt og vi henter en midtstopper til.

Forsvar ventre: Clichy, Gibbs, Vermaelen

Ikke noe spesielt å kommentere her. Clichy klart førstevalg. Gibbs viser han har potensiale og TV kan også spille her.

Defansiv midtbane: Denilson, Song

Her synes jeg rett og slett vi ikke har gode nok spillere. Forhåpentligvis signerer vi en som kan spille i denne posisjonen og lar Denilson og Song utvikle seg.

Sentral midtbane: Fabregas, Nasri, Rosicky, Ramsey, Denilson

Tar utgangspunkt at vi spiller i formasjonen jeg satt opp slik vi gjorde i slutten av sesongen som var. Fabregas sammen med Nasri er førstevalg sammen her. Rosicky og Ramsey er gode backup. Til nøds Denilson. Ser altså at vi har bred dekning her forutsatt at Rosicky kan holde nivået og ungå skader.

Høyre kant/Angriper: RvP, Walcott, Arshavin

Her synes jeg også vi stiller sterkt. Alternativt kan det handles inn en ny kant slik at RvP kan spille midtspiss.

Venstre kant/Angriper: Arshavin, Rosicky, Vela, Eduardo, Walcott

Igjen, sterkt. Håper Vela får flere sjansen denne sesongen. Og at Rosicky holder seg forholdsvis skadefri. Det samme gjelder Eduardo.

Midtspiss: Eduardo, RvP, Bendtner

Høyt nivå også her så lenge Edurado og RvP holder seg nogenlunde skadefrie. Som man kan se er det mange muligheter i denne angrepstrioen. Blir som å spille med 3 spisser i angrep. Ettersom Ade er solgt kan det kanskje være mulighet til å hente en midtspiss til.

Spørsmålstegnene her er hvorvidt Rosicky og Eduardo kan holde nivået og holde seg skadefrie. Er vel et ganske stort gamble slik situasjonen er nå.

Så hva bør Wenger gjøre? Etter min mening bør han hente en midtstopper for fremtiden, en DM og en midtspiss ELLER høyrekant/wing. Hvem bør dette være?

Når det gjelder den unge midtstopperen er selvsagt drømmen Chiellini, men dette skjer aldri i verden. Zapata hadde også vært en mulighet. Han er enda ung og relativt urutinert, men potensialet er det. Ellers kunne vi forhandlet Micah Richards eller Kompany ut av City som en del av dealen med Ade. En annen mulighet er Sakho fra PSG. Siste mulighet er selvsagt å beholde Senderos dersom han kan akseptere å være backup og på linje med DJ i et år til.

DM'en må være en med erfaring. Det er snakk om Matuidi fra St.Etienne og Cana fra Marseille. Sistnevnte kunne jeg godt tenke meg. Et rivjern vi trenger. Førstnevnte tror jeg ikke er noe bedre enn Song/Denilson selv om han har noe mer erfaring. Likevel tror jeg det kan være lurt å signere en litt eldre kar som kan spille i rundt 3 sesonger slik at Denilson og Song kan ta steget opp. I den forbindelse dukker Anatoliy Tymoschuk opp. Han spiller for Zenit og kan være den karen vi trenger. God erfaring fra internasjonal fotball og er 29 år. Dog er han fra Zenit og tror ikke de selger flere spillere til oss. Ellers er vi linket til Inler, Sissoko og Diarra (han gamle). Personlig tror jeg vi ender opp med Matuidi og ingen av våre problemer er blitt løst (med mindre han er en åpenbaring av Flaminiske proporsjoner). Håper på Cana.

Når det gjelder midtspiss håper jeg ikke vi signerer Chamakh selv om Wenger har sagt at han vil kjøpe Chamakh dersom Ade forsvinner i sommer. Vi har heller ikke råd til å handle typen Villa eller Eto'o. Huntelaar fra RM kan kanskje være et alternativ. Kunne også tenke meg Romas Vucinic. Dzeko hadde også vært en fullblods erstatter for Ade, men blir nok for dyr og laget hans ønsker ikke å selge. Tenker også på (igjen) Zenits Pogrebnyak. Ellers er vi kanskje linket til Aguero: http://www.skysports.com/story/0,19528,11670_3814762,00.html Skal sies at jeg ikke har noen tro på dette, men hadde vært fett.

Det realistiske er nok at Wenger henter Chamakh og Matuidi. Dette vil koste rundt 15£mill maks. Legg på rundt 10£ mill og vi får Cana og Pogrebnyak i stedet. Altså Adebayor i "bytte" mot Cana og Pogrebnyak sånn cirka. Vi ville blitt styrket. I tillegg har vi vel rundt 10£ mill å hente "talenter" med. Enda mer dersom Senderos selges.

Hva tror folket?

Lenke til kommentar

Greit, ser at spissplassen er tynn, men vil heller bruke mye penger på en kvalitetsmidtbane enn det og en spiss. Vet ikke hvor mye penger vi har til rådighet, men en spiss til, ja takk.

+ Bendter kommer til å ta steget opp, samme med Vela.

Endret av Sattern
Lenke til kommentar
Jeg føler også at Wenger har gitt litt opp og tatt til takke med å være et middels bra lag (les som kjempe om CL kvallik).

Det tror jeg virkelig ikke. Uten at jeg har noen inside info så ser jeg ikke hvorfor du tenker det. Utd selger Tevez og Ronaldo og kjøper ikke inn noe "stort" som Villa, Aguero osv. men SAF har mer enn tenkt å kjempe om absolutt alle troféer. Selger Wenger Adebayor, så er det et steg tilbake ja, men den troppen du nevner der med mye mindre skader enn forrige sesong er egentlig god nok nå å kjempe på toppen. Bare min mening.

Lenke til kommentar

Det er sunt å være litt skeptisk :) Dessuten kan jeg av og til ikke skjønne valgene Wenger tar. Men han vet vel mer om fotball enn meg tross alt. Sa heller ikke at han gav opp pga Ade salget, men det kunne kanskje virke sånn. Tenkte mest på big spendingen til Chelsea og City.

Jeg har av og til følelsen at han tar til takke med å kjempe om CL plass, men vi får se hva som blir handler den neste drøye 1.5 mnd. Som sagt tror jeg vi kan være med å kjempe om vi får inn en midtbanespiller til. Dessuten hadde det ikke skadet med en proven spiss til. Det er alt jeg sier.

Lenke til kommentar

Vi kan vel heller ikke tilby Huntelaar den lønnen han har i RM heller. Når det er sagt kunne jeg godt tenke meg ham. Kalou også for den saks skyld dersom han ikke er for dyr og han godtar å ikke spille hver kamp, da han faktisk er noe svakere enn alternativene.

Da mangler den kun en skikkelig DM så begynner det å se litt lysere ut.

Lenke til kommentar

Da har Adebayor bestått legesjekk osv. i City. Helt sykt. Adebayor hadde en svak sesong i noe som sikkert blir en lang karriere i fjor etter en fantastisk sesong i 07/08. Og ikke bare det, han scorte til og med 16 mål i fjor for dere og for første gang i karrieren hans spilte han mer ball, var mindre ego og blandet seg mer inn med Arsenal spillestilen. Hadde mer oversikt, føler jeg.

Kan egentlig bare tenke at det er pga. interne problemer han skapte i klubben eller noe beef med Wenger. Det er egentlig bare det som kan være, fordi Adebayor er en klassespiller, type som Arsenal trenger når de ikke har vunnet noe på 4 år. Håper for deres del at Wenger har en erstatter i vente, selvom jeg ikke tror på noen bedre enn Adebayor inn nå.

Endret av tc47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...