Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi ta denne kildediskusjonen igjen? Saken er bygget opp rundt sitater fra politiet.

 

Her skriver The Independent nesten nøyaktig det samme: http://www.independent.co.uk/sport/football/premier-league/GRANIT-XHAKA-RACIST-ARSENAL-BA-HEATHROW-FACES-POLICE-RACIAL-ABUSE-PROBE-A7543841.HTMl

 

Kildekritikk er vel og bra, men det går an å faktisk lese saken før man forkaster kilden.

 

Uansett, at politiet er involvert betyr jo at det er noe her. De etterforsker ikke uten grunn

Lenke til kommentar

Du vet rasisme begrepet er dratt for langt når det er rasisme at en hvit person sier noe stygt til en annen hvit person. :nei:

Suarez var 1/4 svart... :p

Det var selvfølgelig ikke så veldig seriøst ment, men hvor går grensen egentlig? Er han da hvit og kan kun være "rasistisk" mot andre hvite eller er han blanding og kan ikke være "rasistisk" mot noen?

Lenke til kommentar

Det er veldig relevant. Vil tippe politiet slår hardere ned på rasisme enn fornærmelser. For å ta et eksempel fra Norge: fornærmelser (injurie) har en strafferamme på inntil 6 måneder mens diskrimenerende/hatefulle ytringer har en strafferamme på inntil 3 år. Om det er verdt politiets tid? Nja, jeg hadde nok gitt faen i å anmelde han om han hadde sagt det til meg, men når politiet først er blitt tilkalt er det kanskje viktig for de å statuere ett eksempel på at man ikke slipper unna alt mulig bare fordi man er kjendis.

Lenke til kommentar

Formulert meg kanskje litt feil. Poenget var at saken ikke er såpass binær at Xhaka enten er frikjent eller en rasist som skal kastes i kasjotten. Dette kan knapt kalles rasisme i mine øyne, og jeg ser ingen grunn til at Xhaka skal straffes. Saken hadde selvsagt vært en helt annen om "offeret" var svart.

Lenke til kommentar

Hva skal Wenger gjøre for at du skal bli fornøyd egentlig? Elsker at han endelig viser litt baller. Den forbanna fjerdedommeren har ingen grunn til å gå etter han etter at han allerede har vist han bort. 4+ kamper er det dummeste jeg har hørt.

4 kamper det dummeste du har hørt ja...

Lenke til kommentar

 

Hva skal Wenger gjøre for at du skal bli fornøyd egentlig? Elsker at han endelig viser litt baller. Den forbanna fjerdedommeren har ingen grunn til å gå etter han etter at han allerede har vist han bort. 4+ kamper er det dummeste jeg har hørt.

4 kamper det dummeste du har hørt ja...

 

 

Ja. Står ikke i stil med det han gjorde whatsoever. Fuck FA.

Lenke til kommentar

For de som skulle være interessert i hva loven sier om det Xhaka (visstnok) har sagt. Public order act, section 4A:

(1) A person is guilty of an offence if, with intent to cause a person harassment, alarm or distress, he:

(a) uses threatening, abusive or insulting words or behaviour, or disorderly behaviour, or

(b) displays any writing, sign or other visible representation which is threatening, abusive or insulting

 

thereby causing that or another person harassment, alarm or distress.

 

I tillegg kommer "raseelementet" inn i bildet, og her skiller ikke loven på om personen selv er fra den rasen han snakker nedsettende om. Om Xhaka er hvit, blandet eller OMO color har derfor ikke noe å si i denne sammenheng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...