Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke når han kom vel? Forholdsvis ubeskrevet blad som kom på kant med manageren i Feyenoord.

 

Han var umåtelig spennende når han kom jo. Hadde sammenligninger med Marco van Basten og Dennis Bergkamp samt at han hadde ganske gode statistikker og gikk rett inn i førstelagstroppen i Community Shield kampen mot United og vant sitt første og eneste trofé med klubben. Spilte vel tett opp mot 40 kamper den sesongen (mange fra benken), men var et meget meget spennende talent og spiller.

 

Kan ikke huske en spiss som har skapt såpass med leven som van Persie gjorde siden jeg var liten hvertfall.

Lenke til kommentar

 

Samme her. Liker Giroud, men han er så treg at jeg ikke finner ord for det.. alt som skal innom Giroud tar som regel betydelig lenger tid enn det det ville tatt med f.eks. Henry på topp. Samt at som regel alt er av langt dårligere kvalitet.

 

En ting som jeg sier til folk som argumenterer for at Giroud er så fantastisk: Ja hva er han fantastisk på? Han har en ekstremt lav pasningsprosent (rundt 65%). Scorer generelt sett utrolig utrolig lite mål på tross av ekstremt mange sjanser. Gir null trussel i bakrom og generelt sett er han heller ingen måltrussel utenfor 16-meteren. Ikke ofte klarer han å dra av en mann eller det å skape seg en halvmeter for å få unna et skudd heller. Det han er rimelig god på er å holde ballen oppe, men han er ikke best i ligaen her heller da Benteke blant annet knuser han på praktisk talt alle slike statististikker. Giroud er ikke en dårlig spiller, men han er i mine øyne en spiller som fremstår som bedre enn han er i fordi han spiller i et lag med spillere som Özil, Cazorla, Ramsey, Arteta, Walcott o.l. kontra at han gjør de andre god.

Så jeg spør hvertfall: Klarer ikke en spiller å mestre flere av disse oppgavene? Klarer man ikke å finne en spiller som faktisk er i stand til å holde ballen oppe og legge den av til midtbanespillerene sine? Klarer man ikke å finne en som er i stand til å dra av en mann samt å holde av en mann? Jo selvfølgelig gjør man det. Og de fleste toppklubber har nettopp en slik spiller, men akkurat her så stiller vi med en spiller som er rimelig gjennomsnittlig annet enn på et par verdensklasseflikker en gang iblant.

Skal vi forbedre oss så er spissplassen nummer 1 på lista. Jeg syntes også personlig at Bendtner de gangene han har spilt som spiss har fremstått som bedre enn Giroud og at laget generelt spiller bedre fotball og det burde vel fortelle litt da vi de siste 3 sesongene har prøvd å kvitte oss med dansken..

 

Savner virkelig en spiller som Anelka/Henry på topp. Batshuayi kan være det, men selvfølgelig så kan han vise seg å ikke ta nivået, men for den prisen så mener jeg vi burde gå for det, men dessverre så kan jeg ikke huske sist vi hentet inn en spiss som virkelig fascinerte og "gledet" supporterene på mange år. Det siste kjøpet må nesten ha vært van Persie slik sett?

 

Jeg er enig i at Giroud pdd ikke er god nok til å være førstevalg for oss, men her synes jeg du er litt streng. Husker du ikke hvor god han var i starten av sesongen? 10 mål og 5 assists på sine 18 første kamper er da ikke så aller verst. Selv nå er det ikke mer enn syv spillere i ligaen som har flere mål (han er blant annet foran Negredo, som har fått veldig mye skryt denne sesongen) og det er kun fem som har flere assists.

 

Jeg mener, i motsetning til deg, at kanskje hans største styrke er å gjøre medspillerne bedre med sine flikker og "decoy runs". Han har blant annet vært til enorm hjelp for Ramsey denne sesongen ved å åpne rom for ham til å angripe. Han hadde også et meget bra samarbeid med Walcott forrige sesong. Han er også veldig grei å ha på dødballer, både offensivt og defensivt. Bare fem spillere har vunnet flere hodedueller.

 

Han kommer neppe til å noen gang bli en spiss som putter 25 ligamål per sesong, men han er et veldig godt alternativ å ha. Jeg nekter å tro at for eksempel Benteke (som jeg er sjeleglad for at vi ikke kastet bort penger på i sommer) ville gjort en bedre jobb. Dog er jeg som sagt fullstendig enig i at en ny spiss trengs.

Lenke til kommentar

 

Han var umåtelig spennende når han kom jo. Hadde sammenligninger med Marco van Basten og Dennis Bergkamp samt at han hadde ganske gode statistikker og gikk rett inn i førstelagstroppen i Community Shield kampen mot United og vant sitt første og eneste trofé med klubben. Spilte vel tett opp mot 40 kamper den sesongen (mange fra benken), men var et meget meget spennende talent og spiller.

 

Kan ikke huske en spiss som har skapt såpass med leven som van Persie gjorde siden jeg var liten hvertfall.

Mulig det. Fulgte ikke sååå godt med i den perioden.

 

Han har vel vunnet FA cupen med oss også :-)

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Bendtner tilbake innen ti dager i følge The Times. Blir ikke overrasket om vi venter til sommeren med å hente ny spiss. En ny spiss i verdensklasse hadde boostet tittelsjansene våre betraktelig, men vi må ikke glemme at vi er der vi er nå takket være den stallen vi har.

 

Edit: Tilleggsargument til mitt forrige innlegg: av spissene i PL er det kun Agüero (pun intended), Rooney og Suarez som har flere målpoeng enn Giroud.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Giroud pdd ikke er god nok til å være førstevalg for oss, men her synes jeg du er litt streng. Husker du ikke hvor god han var i starten av sesongen? 10 mål og 5 assists på sine 18 første kamper er da ikke så aller verst. Selv nå er det ikke mer enn syv spillere i ligaen som har flere mål (han er blant annet foran Negredo, som har fått veldig mye skryt denne sesongen) og det er kun fem som har flere assists.

 

Jeg mener, i motsetning til deg, at kanskje hans største styrke er å gjøre medspillerne bedre med sine flikker og "decoy runs". Han har blant annet vært til enorm hjelp for Ramsey denne sesongen ved å åpne rom for ham til å angripe. Han hadde også et meget bra samarbeid med Walcott forrige sesong. Han er også veldig grei å ha på dødballer, både offensivt og defensivt. Bare fem spillere har vunnet flere hodedueller.

 

Han kommer neppe til å noen gang bli en spiss som putter 25 ligamål per sesong, men han er et veldig godt alternativ å ha. Jeg nekter å tro at for eksempel Benteke (som jeg er sjeleglad for at vi ikke kastet bort penger på i sommer) ville gjort en bedre jobb. Dog er jeg som sagt fullstendig enig i at en ny spiss trengs.

 

Kanskje litt streng, men ja han var i god form i starten av sesongen. Scoret på de fleste av sjansene sine og fremstod som en matchvinner foran mål selv om han hadde sine store svakheter da også. Dessverre virker det som om dette kun var en "fluke" og at han nå er tilbake på det nivået han holdt i fjor. Av hans 8 ligamål så kom 4 på de 4 første kampene og deretter har han i snitt scoret 1 mål i måneden. Ganske sykt rett og slett.

 

Når det gjelder flikkene hans så er de flotte når de fungerer, men hvor ofte fungerer de faktisk? Han prøver på de ofte, men de lykkes ekstremt sjeldent og han ender veldig ofte opp med å velge å velge en langt mer komplisert løsning fremfor å velge en lett løsning. Når det gjelder bevegelsene hans så er han ikke så aller ille, men igjen: De fleste spisser ville faktisk gjort de samme løpene til Giroud. Dette er ikke noe unikt og i motsetning til de beste spissene så er faktisk Giroud ekstremt avhengig av å ha midtbanespillere som gjør de løpene da han ikke er i stand til det selv. Det samme gjelder på målfronten da han ikke er en ordentlig matchvinner.

 

At han er god på hodet er ikke noe sjokk, men jeg syntes det blir feil å bruke det som mange supportere gjør: Nemlig at vi er gode på defensiv dødball fordi vi har Giroud. Vi hadde van Persie og Adebayor som også bidro på defensiv dødball før han og de var temmelig brukbare de også, men de var milevis bedre offensivt og jobben hans er nemlig å være bedre offensivt enn defensivt. Pdd. føler jeg at Giroud faktisk har bidratt mer (før målet mot Cardiff) defensivt de siste månedene enn han har bidratt offensivt.

 

Syntes Benteke ville vært en oppgradering på Giroud, men ikke i nærheten av det som behøves i Arsenal og særlig ikke til den prisen. Dog kan man se på f.eks. Negredo og angre i ettertid da han blant annet ville vært helt ypperlig i Arsenal også og kostet ikke så mye mer enn hva Giroud gjorde.

 

Uansett: Vi trenger helt klart en ny og adskillig bedre spiss, men jeg er redd vi ikke ender opp med det. Tror fort vi får samme smellen som vi gjorde i 07/08 når vi var det soleklart beste laget i ligaen i over halve sesongen før Eduardo sin skade.

Lenke til kommentar

Begrunn gjerne hvorfor du ville foretrukket Benteke. Siden du trakk frem pasningsstatistikken til Giroud, er det verdt å nevne at Benteke kun treffer på 58,8 % av pasningene sine. Det er nest svakest av samtlige utespillere i PL. I tillegg har han kun fire mål og ingen assists denne sesongen. Tviler på at han noen gang klarer å matche fjorårssesongen.

Lenke til kommentar

Det kan jeg gjøre vet du.

 

Han startet som Giroud sesongen med 4 mål på sine 4 første kamper. Ble deretter skadet. Kom tilbake for tidlig fordi Villa trengte han og ble skadet igjen. Har deretter slitt med formen sin.

 

Forrige sesong derimot så var han generelt sett overlegen Giroud på alt på tross av at han debuterte i Premier League for et av ligaens verste lag og var 4 år yngre. Har som Giroud sin store styrke i at han er stor og sterk, men i motsetning til Giroud er han bedre i lufta og generelt sett har han bedre teknikk. Han var/er på et tidspunkt også ligaens mest skapende spiss (noe som kom på et sjokk for meg) og er betydelig raskere enn Giroud. Er også en type som gjerne tar ansvar når ting stritter i mot mens Giroud ofte henger med hodet etter han har bommet på fjorten sjanser.

 

Siden du nevnte pasningsprosent så er det vel også verdt å nevne at Giroud og Benteke hadde lik pasningsprosent i fjor hvorav begge endte på 64%. Mtp. at Aston Villa også er et lag som høvler ballen oppover banen langt oftere enn Arsenal samtidig som de er et betydelig dårligere lag så er det kanskje ikke så rart at pasningsprosenten hans ikke er over 70-80%? Men, ja han er ofte litt "slurvete" med pasningsspillet sitt, men jeg er ganske sikker på at den ville ha vært betydelig høyere i Arsenal.

 

Benteke har hatt en elendig sesong, men jeg tipper han kommer tilbake igjen. Slitt mye med skader og dårlig form. Samt at det har vært spekulert i om hodet hans ikke ble snudd i sommer og mtp. at det gikk rykter om at vi la inn et bud på han på DLD så kan det kanskje ha hatt et innspill?

Lenke til kommentar

Fair enough. Han skal ha honnør for debutsesongen sin, men jeg tror likevel ikke at han hører hjemme i et topplag. For noen kan det faktisk være lettere å putte for et svakere lag. Motstanderne vil stå høyere på banen og forsvarsspillerne vil være mindre oppmerksomme. Hvor mange lag parkerer bussen mot Aston VIlla? Man vil ikke få like mange sjanser som en spiss i et topplag, men når sjansene først kommer, er man som regel under mindre press. Se på Darren Bent, for eksempel. Puttet på bestilling for Charlton, gikk til Tottenham og slet, for så å score 24 i sin første sesong for Sunderland. Demba Ba er et annet eksempel. Skal ikke se bort ifra at Giroud hadde matchet Bentekes målstatistikk om det var han som spilte på topp for Villa forrige sesong, selv om dette selvsagt bare blir spekulasjoner.

 

Uansett er vi begge enige om at vi trenger en ny spiss. Hvorvidt Giroud bare er litt god, eller om han er ganske god, må vi nok akseptere å si oss uenige om. ;)

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Nå sier jeg ikke at han hører hjemme i noe topplag heller, men jeg føler at han ville bidratt med mer enn hva Giroud ville, men det er selvfølgelig bare spekulasjoner.

 

Benteke fikk det kanskje litt lettere mot enkelte lag, men se det også slik: Kan du se for deg at Giroud ville gjort det samme som Benteke? Gutten i en alder av 22-23 år i sin debutsesong i Premier League bar til tider Aston Villa på sine skuldre og vant kamper på egenhånd gjennom ren skjær vilje og ferdigheter. Giroud derimot har kun gjort dette i en kamp for oss (og det var en halv omgang) mot Dortmund borte. Da var han rett og slett enorm.

 

Hva jeg misliker mest med Giroud er selvfølgelig hans totale mangel på fart, men det er av en eller annen grunn hans mentalitet. Jeg føler ofte at han har en taper mentalitet. Når man ser Giroud bomme på en stor mulighet så er det helt klart fortvilelse i ansiktet hans, men i motsetning til de aller beste så virker det som om Giroud sin tankegang er at det kun var uflaks eller at det var så nærme. Til sammenligning så kan man ta vår aller største (i mine øyne) spiller i Henry som konstant prøvde å forbedre seg og klandret seg selv etter å ha misset på sjanser.

 

Et annet eksempel på Giroud sin taper mentalitet syntes jeg kommer frem når han mister ballen. Han gestikulerer ofte og er nesten lei seg i en stund etterpå fremfor å bare droppe det og jage etter ballen.

 

Når det gjelder dine andre eksempler på spisser så er vel ikke akkurat Darren Bent et godt eksempel da han kom fra The Championship og gikk til en klubb som er kjent for å være glade i å ødelegge spisser (hei Soldado). Han trengte en sesong eller mer på å tilvenne seg nivået, men har etter det vist seg å være en rimelig god spiss. Scoret vel 11-12 ligamål for Tottenham i sin andre sesong også?

 

Demba Ba syntes jeg var fantastisk i Newcastle. Og det var enten det var mot bunnlag eller topplag. Jeg fulgte han faktisk også i Tyskland og fulgte faktisk med på West Ham kamper etter han tok turen over til balløya. I Chelsea så har han rett og slett vært elendig og jeg har ingen forklaring på akkurat den. Er i mine øyne en god spiller som har mistet alt av selvtillit i Chelsea. Kan være at han lider av å ikke være "the main man"?

 

Vi får nok bare være enige i om å være uenige ja. Men, vi trenger hvertfall en spiss.

 

Forøvrig ville jeg fortsatt ha elsket å få en skadefri Jovetic inn på topp. Elsker Jojo. Og siden du nevnte FIFA tidligere så kan jeg erkjenne at jeg alltid bruker han som midtspiss for Arsenal. En av de aller deiligste spillerene på spillet etter min mening. ;)

Lenke til kommentar

Charlton var i PL da Bent spilte for dem.

 

Kan si meg enig i det du sier angående mentaliteten til Giroud. Om han først bommer på et par sjanser, vet man at han kommer til å slite resten av kampen.

 

Sant. Jeg som surret. Fikk for meg at Bent scoret mye og ble hentet opp til Premier League, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å huske hvem jeg blander han med. :p

 

Hvordan ser egentlig startoppstillingen ut foran mandagens kamp?

 

Mest trolig slik:

 

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Monreal

Arteta - Wilshere

Gnabry - Özil - Cazorla

Giroud

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Ah, skal vell være nok til å hamle opp med Aston Villa på Villa Park. AV har vært

meget tamme på hjemmebane, og Arsenal ønsker nok å revansjere serieåpningen.

 

Det eneste som kan være litt spennende å se er om Arsenal takler et evt press.
(Om city og chelsea makter å slå Newcastle og Hull på bortebane, ingen lette kamper akkurat)

Lenke til kommentar

Akpom ser ut til å være klar for Brenford på utlån, Chambo starter sannsynligvis for U21 i kveld og det ryktes at Real er villige til å la Morata lånes ut til oss. God midlertidig løsning. Håper vi får med en "option to sign", men han er nok sannsynligvis med i langtidsplanene deres.

Lenke til kommentar

Syntes Morata dealen bare er rar. Hvorfor skal vi ta imot spanjolen på lån og utvikle han i et halvt år for å deretter sende han tilbake til Real Madrid som en bedre spiller? Er jo den småklubb mentaliteten. Hadde vært litt forskjell om det var snakk om en seniorspiller som ikke fikk noe særlig med spilletid, men som hadde bevist kvaliteten sin over tid.

 

Samtidig så er Morata uprøvd i Premier League og skal attpåtil flytte over til London i siste liten for å bo her i 5-6 måneder? Syntes dette bare er en ekstremt rar og dårlig avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...