Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!

Anbefalte innlegg

Jeg tror det lureste Wenger kan gjøre nå, er å vente med å by på noen "stjernespillere" til alle de dopede klubbene har handlet seg mer eller mindre ferdig. Uansett hva Arsenal finner på å by for en spiller, så vil en eller annen dopklubb overby oss. Byr vi 25 mill for Jovetic, så vil Chelsea eller Monaco eller ManC by 28 eller 30. Eller de byr det samme som oss, og lokker spilleren med en dobling av den lønnen han kan få av oss. Og så videre. Nei, for Arsenal er det bare en farbar vei, og det er den samme som den har vært det siste tiåret: Konsentrer om spillere som er utenfor det sterkeste søkelyset, gjør smarte kjøp, eller kjøp for framtiden. Den sikreste måten å ødelegge klubben fullstendig på, er å gå inn i budkriger med sjeiker og oligarker.

Manchester United føler seg kanskje sterke nok til å kunne kjempe på det samme markedet som doperne, muligens.

Liverpool og Tottenham kan bli lurt til å føle at de kan være med på racet, de også, kanskje. De kommer til å ende opp med å ha brukt mer penger enn de egentlig har råd til, i så fall. Min spådom.

Jeg tror vi gjør klokest i å holde oss unna det der. Vent til Chelsea, ManC, Paris SG, Anzhi og Monaco etc. har kjøpt seg fornøyd. De får overby hverandre. Etterpå er det egentlige spillermarkedet åpent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det lureste Wenger kan gjøre nå, er å vente med å by på noen "stjernespillere" til alle de dopede klubbene har handlet seg mer eller mindre ferdig. Uansett hva Arsenal finner på å by for en spiller, så vil en eller annen dopklubb overby oss. Byr vi 25 mill for Jovetic, så vil Chelsea eller Monaco eller ManC by 28 eller 30. Eller de byr det samme som oss, og lokker spilleren med en dobling av den lønnen han kan få av oss. Og så videre. Nei, for Arsenal er det bare en farbar vei, og det er den samme som den har vært det siste tiåret: Konsentrer om spillere som er utenfor det sterkeste søkelyset, gjør smarte kjøp, eller kjøp for framtiden. Den sikreste måten å ødelegge klubben fullstendig på, er å gå inn i budkriger med sjeiker og oligarker.

Manchester United føler seg kanskje sterke nok til å kunne kjempe på det samme markedet som doperne, muligens.

Liverpool og Tottenham kan bli lurt til å føle at de kan være med på racet, de også, kanskje. De kommer til å ende opp med å ha brukt mer penger enn de egentlig har råd til, i så fall. Min spådom.

Jeg tror vi gjør klokest i å holde oss unna det der. Vent til Chelsea, ManC, Paris SG, Anzhi og Monaco etc. har kjøpt seg fornøyd. De får overby hverandre. Etterpå er det egentlige spillermarkedet åpent.

Det er ganske håpløst, men vi må prøve. Etter 8 sesongen med "kjøp for fremtiden" må Wenger tenke nytt. Han gjorde det greit i fjor med Cazorla og Monreal. Podolski har vært ok også. Han må sikte i disse baner og høyere. Spillere som går rett inn og forsterker laget må handles. Alt annet er uakseptabelt.

Nå mener jeg ikke at disse spillerene må være Cavani, Ibrahimovic eller lignende, men spillere av f.eks Reus sitt kaliber mener jeg vi skal ha mulighet til å hente.

Sitter vi igjen med Grenier, Sanogo og Williams etter vinduet gir jeg opp

Lenke til kommentar

Poenget er at uansett hvilken spiller vi kunne ha lyst på - dersom en av dopklubbene også tenker at "hmm, denne spilleren kan det jo være kjekt å ha" - så er løpet kjørt. Det er plent umulig for oss å få tak i spillere som det er drakamp om, dersom en av disse klubben er en av de interesserte. Jeg tenker at en spiller som Reus også er blant disse spillerne. Håpet vi har, er å finne spillere som på ett eller annet vis har unngått dopklubbenes søkelys, eller som rett og slett blir "glemt" etterhvert fordi disse klubbene allerede har kjøpt de spillerne de trenger.

Det hjelper jo ikke "å tenke nytt" når forutsetningene er nesten håpløse.

Og Grenier, Sanogo og Williams kan fort vise seg å bli svært verdifulle kjøp det, for den del.

Og jeg gir ikke opp ... men jeg har dog innsett at forutsetningene for å klare å ta ligatittel osv. har forandret seg mye på ganske få år. Jeg er redd at de som fremdeles nekter å ta dette forholdet innover seg, kommer til å bli skuffet ... både med hensyn til hvilke spillere vi kan klare å få tak i, og deretter med den resulterende forhåpningen om å være med å kjempe om ligatittelen. Arsenal kommer uansett til å ha kun en outsider-sjanse i flere år framover. Det som kan forandre på dette, er å få veldig mye strengere regler for å motkjempe pengedopingen, eller at Arsenal selv blir en dopklubb. Jeg foretrekker helt klart det første alternativet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvis vi vil sakke akterut i kampen om 4.plassen og kanskje tjene penger på de i fremtiden, sure.

@Hashim0307: GdS: Jovetic has agreed to Juventus' contract offer of €4 mill + bonus for 5 years. Now Juventus has to negotiate with Fiorentina.

Twitter, salt osv...

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Tror vi glemmer Jovetic nå, uansett. Leste nylig at Juventus er favorittklubben hans. Og for Montenegrere flest er Serie A ligaen over alle andre. Så ... det blir enten Juve eller en dopklubb på ham, det er jeg overbevist om.

Lenke til kommentar

@Thomit

Enten så kjøper vi fort som faen. Eller så må vi vente det ut litt eller prøve å holde det "under wraps". Jeg foretrekker den første metoden personlig. Da har vi en større sjans til å faktisk få de spillerene vi vil ha.

Når det gjelder Jovetic så hører jeg at Juventus vil tilby €8m + Quagliarella + en eller annen spiller. £20m må jo være langt mer fristende for Fiorentina kontra å få inn 2 nye spillere som de egentlig ikke trenger som de attpåtil må betale en god del i lønninger for. Problemet er vel bare hvis Jovetic virkelig ønsker seg til Juventus og ingen andre klubber, men syntes det i så fall er rart at han bare for litt over en uke siden sa at han kunne tenke seg å spille i Premier League.

Lenke til kommentar

Sa han det da, eller var det bare noen som sa at de hadde hørt noen som sa at han sa det? :hmm:

Kjøpe fort; gjerne det - men la oss si at vi slår til med et bud på 25 mill €. Det første Fiorentina gjør, er å varsle alle andre potensielle kjøpere om budet. De er nok veldig klar over at Jovetic forsvinner uansett, så det er ikke i deres interesse å holde noe "under wraps". I så fall er det bare å håpe på at alle disse ikke synes det er bryet verdt å svare på budet. Vi skal ha flaks dersom det ikke skjer. Hvis noen svarer, så har vi kun oppnådd å ødelegge enhver sjanse på å få tak i spilleren, og vi har effektivt høynet markedsverdien hans. Ved neste korsvei vil han koste 30 mill. Dvs hvis det ikke blir noen handel på noen klubb i første omgang.

Men hør nå; poenget mitt er egentlig bare å belyse at det er veldig vanskelig å få tak i de spillerne vi gjerne vil ha tak i, uansett hvor mye vi slenger på bordet. Jeg synes det er greit å ta dette nå, før det senere i sommer kommer innlegg om "faens Wenger og Arsenal som ikke klarer å kjøpe den-og-den spilleren". Det er ikke bare bare - og hvis det ikke blir den-eller-den spilleren som blir kjøpt, er det lite sannsynlig at det vil skyldes at vi ikke har prøvd.

Jeg synes dessuten at det er en grense for hvor mye vi skal slenge på bordet for en spiller som Jovetic. Problemet er bare at for noen klubber så finnes det nesten ikke noen sånne grenser.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke italiensk, men han sa det visstnok i et kampintervju etter kampen mot Pescara forrige søndag. :p

Det er selvsagt et scenario det, men jeg vil heller faktisk prøve å hente en spiller enn å bare vente til en av de andre store klubbene plukker han opp. Jeg vil heller prøve for så å feile, enn å ikke prøve i det hele tatt.

Vi var ganske raske med Cazorla i fjor blant annet. Til tross for at det også var en god del interesse rundt han. Mye av grunnen til dette er visstnok at vi kan tilby hele summen der og da kontra klubber som skal ha masse klausuler o.l. som Juventus nå prøver å få til med Fiorentina hvis man skal tro ryktene.

Lenke til kommentar

Cazorla var et typisk eksempel på en spiller som hadde ramlet ut av dopklubbenes søkelys. Jeg hadde også glemt ham, han var jo hyppig nevnt for 2-3 sesonger siden. Helt til jeg plutselig fikk høre at Arsenal hadde lagt inn et bud. Tross det hadde vi likevel flaks som fikk napp. Så jo da - det er slike dealer vi må satse på. Og det er det jeg tror kommer til å skje med Arsenal's eventuelle innkjøp i sommer - det vil komme som en overraskelse på de fleste. Ikke høyt profilerte spillere som er i avisenes overgangssladder daglig, men spillere som egentlig er like gode som de som blir nevnt - og som sitter litt i en mørk krok og venter.

Lenke til kommentar

Han var vel bare senest året før kjøpt av nettopp en slik klubb, men fair enough. :p

Jeg mener fortsatt at Arsenal trenger et "statement of intent" eller en "marquee signing" som det så fint heter. Kjøpet av Bergkamp signaliserte hele intensjonen til klubben en vakker dag i 1995. Siden han hang opp støvelene en trist dag i 2006 har klubben sakte, men sikkert sporet av i kampen om de største troféene.

Jeg sier ikke at vi skal kjøpe Cavani, Messi eller lignende. Men hele klubben trenger et boost. En spiller som løfter klubben. Arshavin klarte det dessverre bare i 5 måneder, men det var nok til å inspirere et meget tafatt Arsenal lag til å karre til seg 4. plassen som lenge så usannsynlig ut.

Edit:

Forøvrig er dette verdt en titt for alle som liker litt statistikk og tall.

The Most Error Prone Teams in the 12-13 Premier League | Stats Analysis

Endret av Stefan_B
Lenke til kommentar

Jeg er enig - men jeg tror ikke at det skjer. Men som sagt, det vil ikke være fordi klubben ikke har prøvd. De høyt profilerte stjernespillerne er dopklubbenes marked, med veldig få unntak.

Forøvrig var også Bergkamp en spiller som på det tidspunktet han ble kjøpt, ikke noe objekt for noen, egentlig - bortsett fra Wenger. Han kom fra et misslykket opphold i Italia, og ble regnet som en has-been. Samme med Henry. Og Thierry - det var andre tider og et annet utgangspunkt den gangen du vant titler med Arsenal. Du har ikke fulgt med i timen ... men du var en av våre beste spillere noen sinne, det skal du ha. Hadde det vært pengedopede klubber overalt i din tid, hadde kanskje oppholdet ditt i Arsenal ikke blitt så langvarig heller ...

Og ja, jeg er klar over at Bergkamp ble kjøpt r Wenger tok roret - men det var på Wenger's råd og anbefaling.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det finnes nok spillere i europa som kunne styrket oss i alle posisjoner selv om storklubbene kjøper mange av de. City, Chelsea, PSG, Monaco osv kan ikke kjøpe alle spillerene i verden. I så fall må de også kvitte seg med noe de allerede har.

@Stefan -> Jeg er ikke overrasket. Har mistet tellingen på antall ganger jeg har revet meg i håret av horrible feil vi gjør hver kamp. Vermaelen stod jo for en brorpart av disse alene i første halvdel av sesongen.

Hadde vært interessant å se hvem som gjør disse feilene. Tenker Ramsey også er høyt oppe der, sammen med Arteta.

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Nei, men øverste hylle blir nok temmelig sopet ren før noen andre slipper til, tror jeg. Dessuten er man ikke en storklubb bare fordi man nylig og plutselig har blitt styrtrik - men den diskusjonen har vi vært inne på før :closedeyes:

Arsenal befinner seg meget godt til rette i gjengen med egentlige storklubber.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg er enig - men jeg tror ikke at det skjer. Men som sagt, det vil ikke være fordi klubben ikke har prøvd. De høyt profilerte stjernespillerne er dopklubbenes marked, med veldig få unntak.

Forøvrig var også Bergkamp en spiller som på det tidspunktet han ble kjøpt, ikke noe objekt for noen, egentlig - bortsett fra Wenger. Han kom fra et misslykket opphold i Italia, og ble regnet som en has-been. Samme med Henry. Og Thierry - det var andre tider og et annet utgangspunkt den gangen du vant titler med Arsenal. Du har ikke fulgt med i timen ... men du var en av våre beste spillere noen sinne, det skal du ha. Hadde det vært pengedopede klubber overalt i din tid, hadde kanskje oppholdet ditt i Arsenal ikke blitt så langvarig heller ...

Og ja, jeg er klar over at Bergkamp ble kjøpt r Wenger tok roret - men det var på Wenger's råd og anbefaling.

Når det gjelder Bergkamp så var det ingen som gadd å legge inn bud på mannen engang. Grunnen til dette var visstnok fordi han var ytterst lojal, men hvem vet om det hadde kommet et bud på £20-30m om han hadde forsvunnet? Av en eller annen grunn så tror jeg faktisk ikke det. Husk at vi sa nei til et gigabud på £55m på Henry blant annet.

Når det gjelder Bergkamp så var det vel Bruce Rioch som stod for den? Wenger sin anbefaling var for David Platt og Patrick Vieira utifra hva jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...