Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst den nye Emirates-avtalen, kombinert med FFP som gjør at andre lag ikke lenger kan legge inn utenomjordiske bud for å sikre seg de beste spillerne. I tillegg vil vi får en rekke nye sponsoravtaler sommeren 2014, så vi har råd til å gå i minus neste sesong. Wenger går nå inn i siste år av sin kontrakt, så det kan også tenkes at han vil avslutte karrieren sin med stil, eventuelt vise seg verdig til en ny kontrakt.

 

Denne nye Emirates-avtalen lå jo uansett på bordet eller i kortene uansett? Ville ikke potensielt en sterkere ligaposisjon sette oss i et bedre forhandlingsposisjon når det kommer til denne avtalen? Og ditto det samme med sponsoravtalene + ny avtale med eventuelt Nike/Adidas?

 

Vi hadde råd til å gå i minus forrige sommer også, men vi valgte jo å selge unna Song (van Persie måtte vi selge) og "satse" på Diaby. Så noe mer underliggende må det være der mtp. den finansielle situasjonen. Hvis vi ikke kunne gå et par millioner pund i minus i fjor så kan vi neppe gjøre det i år heller?

 

Vi har vel £20m (+/-) mer tilgjengelig i år enn i fjor (uavhengig om vi kommer oss til CL eller ikke), men ærlig talt så ser jeg virkelig ikke for meg at vi får se en radikal endring når det kommer til verdien vi anser en spiller for å være verdt.

 

Når det gjelder FFP så får vi se på hva slags innvirkning den har på fotballverdenen etterhvert (den har jo forsåvidt hatt litt innvirkning så langt, men det har ikke stoppet City/Chelsea/PSG/Anzhi/QPR så langt.

 

Og når det gjelder Wenger: Hvis Wenger i så fall ventet ut forrige sommer for å gjøre det "dårlig" for så å gjøre det bra igjen denne sommeren slik at han kan få en ny kontrakt så ville det vært latterlig. Da setter han seg selv rimelig greit foran klubben. Jeg er ikke Wenger sin store supporter lenger, men akkurat det der tror jeg neppe han ville gjort.

 

Wenger prøvde seg blant annet på Villa i januar, men som kjent er det ikke lett å få tak i kvalitetsspillere i vintervinduet. Se på spillerne som skiftet klubb i januar. Hvilke av disse ville virkelig styrket førsteelleveren vår?

 

Debuchy og Sissoko hadde vært to brukbare spillere å ha i laget. Demba Ba fremfor Giroud anyday også.

 

Barcelona sa forøvrig at Arsenal ikke lagt inn bud på Villa. Og klarer heller ikke å se for meg at Wenger ville brukt £10-12m på en spiller som var 31 år gammel. Det er rett og slett ikke slik han gjør business.

Lenke til kommentar

Wenger prøvde seg blant annet på Villa i januar, men som kjent er det ikke lett å få tak i kvalitetsspillere i vintervinduet. Se på spillerne som skiftet klubb i januar. Hvilke av disse ville virkelig styrket førsteelleveren vår?

 

Ba, Coutinho, Debuchy, MBiwa, Sissoko, Remy, Samba, Butland, Holtby,

 

Om ikke førsteelleveren, så hvertfall stallen. Dette er minst like viktig.

 

Wenger har jo f.eks kjørt Wilshere i bakken enda en gang. Diaby er jo et håpløst tilfelle. Med Sissoko eller Holtby ville vi hatt alternativer.

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Benbjo har selvfølgelig grei kontroll der. Mbiwa, Sissoko, Ba og Remy er spillere som kunne vært gode for oss. Den første ville vært en god backup for Mertesacker, Koscielny og Sagna. Sissoko en fordømt Diaby erstatter (snakket om han i sommer og allerede i september at han ville være tilgjengelig for en billig penge i januar og at vi burde hente han i januar).

 

Når det gjelder Ba og Remy så mener jeg begge to er bedre enn Giroud, men jeg mener at selv om vi hadde hatt en av disse så hadde vi trengt en spiss helt i øverste sjiktet. Kan dog skjønne at Wenger ikke gikk for noen av disse hvis han faktisk har Jovetic i siktet og har planer om å bruke £25m på han. Problemet er vel bare at det neppe er tilfellet..

Lenke til kommentar

Vi vår nok bare se. Alt peker mot en aktiv sommer, og jeg forventer å se et par store signeringer. Om det skjer eller ei vil kun tiden vise.

Og når det gjelder Wenger: Hvis Wenger i så fall ventet ut forrige sommer for å gjøre det "dårlig" for så å gjøre det bra igjen denne sommeren slik at han kan få en ny kontrakt så ville det vært latterlig. Da setter han seg selv rimelig greit foran klubben. Jeg er ikke Wenger sin store supporter lenger, men akkurat det der tror jeg neppe han ville gjort.

Dette har jeg heller aldri sagt. Han kan ikke bruke mer penger enn det han har tilgjengelig. Det er et faktum at vi nå har større økonomiske muskler enn tidligere.

 

Benbjo har selvfølgelig grei kontroll der. Mbiwa, Sissoko, Ba og Remy er spillere som kunne vært gode for oss. Den første ville vært en god backup for Mertesacker, Koscielny og Sagna. Sissoko en fordømt Diaby erstatter (snakket om han i sommer og allerede i september at han ville være tilgjengelig for en billig penge i januar og at vi burde hente han i januar).

 

Når det gjelder Ba og Remy så mener jeg begge to er bedre enn Giroud, men jeg mener at selv om vi hadde hatt en av disse så hadde vi trengt en spiss helt i øverste sjiktet. Kan dog skjønne at Wenger ikke gikk for noen av disse hvis han faktisk har Jovetic i siktet og har planer om å bruke £25m på han. Problemet er vel bare at det neppe er tilfellet..

Har blokkert Benbjo for lenge siden, men av de du nevner hadde ingen forsterket oss betraktelig imo. Vil vi ha inn etablerte klassespillere som går rett inn i førsteelleveren eller nye rotasjonsalternativer?

Lenke til kommentar

Vi vår nok bare se. Alt peker mot en aktiv sommer, og jeg forventer å se et par store signeringer. Om det skjer eller ei vil kun tiden vise.

 

Vi får se. Jeg er dessverre ikke like optimistisk som deg etter at vi nærmest hver sommer siden 2005 har møtt sesongen med rimelig store svakheter i laget.

 

Dette har jeg heller aldri sagt. Han kan ikke bruke mer penger enn det han har tilgjengelig. Det er et faktum at vi nå har større økonomiske muskler enn tidligere.

 

Skal godt gjøres det ja :p Nei, vi får se hva som skjer. Krysser fingrene og håper at du har riktig hvertfall. Det gjør jeg som regel alltid.

 

Har blokkert Benbjo for lenge siden, men av de du nevner hadde ingen forsterket oss betraktelig imo. Vil vi ha inn etablerte klassespillere som går rett inn i førsteelleveren eller nye rotasjonsalternativer?

 

Jeg mener at vi burde forsterke stallen med bedre rotasjonsspillere og førstelagsspillere. Remy/Ba, Mbiwa og Sissoko ville alle gitt oss en langt sterkere stall enn det vi pdd. har.

Lenke til kommentar

Forstår godt at du stiller deg tvilende. Føler meg selvsagt ikke helt trygg selv, men jeg velger å stole på de ellers troverdige folkene på Twitter, i tillegg til folk som David Dean, som sier at dette blir sommeren hvor vi endelig har råd til å investere litt. Til og med Alex Ferguson har uttalt at han tror vi kommer til å forsterke stort i sommer.

 

Jeg mener at vi burde forsterke stallen med bedre rotasjonsspillere og førstelagsspillere. Remy/Ba, Mbiwa og Sissoko ville alle gitt oss en langt sterkere stall enn det vi pdd. har.

Tror som sagt ingen av disse ville fått plass i førsteelleveren vår om vi hadde hatt en skadefri stall. Ønsker mye heller at vi henter inn spillere som er så gode at noen av de som allerede er førstevalg blir back-up/rotasjonsspillere.

Lenke til kommentar

Forstår godt at du stiller deg tvilende. Føler meg selvsagt ikke helt trygg selv, men jeg velger å stole på de ellers troverdige folkene på Twitter, i tillegg til folk som David Dean, som sier at dette blir sommeren hvor vi endelig har råd til å investere litt. Til og med Alex Ferguson har uttalt at han tror vi kommer til å forsterke stort i sommer.

 

Hehe. Vel.. i mine øyne må vi enkelt og greit forsterke laget for å kunne henge med i PL og Europa. Hvorvidt vi kjøper på billigsalg eller ikke kommer til å være avgjørende. Man kan gjøre gode kupp på billige spillere, men man må dessverre ofte bruke en god del penger for å virkelig hente inn de beste spillerene. Der tror jeg rett og slett Wenger og Arsenal er lite villig.

 

En positiv ting i sommer er hvertfall at vi blir kvitt Squillaci og Arshavin. Håper at flere slår følge med disse to, men uansett så er det omtrent £150k i uka vi blir kvitt.

 

 

Tror som sagt ingen av disse ville fått plass i førsteelleveren vår om vi hadde hatt en skadefri stall. Ønsker mye heller at vi henter inn spillere som er så gode at noen av de som allerede er førstevalg blir back-up/rotasjonsspillere.

 

Remy hadde dyttet ut Giroud på topp. Det er jeg rimelig sikker på mtp. at han passer bedre til vår spillestil enn Giroud og er generelt sett mer målfarlig. Sissoko hadde trolig også fått en plass på midtbanen sammen med Arteta/Ramsey mens Wilshere og Cazorla tok offensiv midtbane og venstrekant (Podolski på benken da jeg ikke er en stor fan av han på kanten på tross av at han har gode stats). Når det gjelder Mbiwa så kunne han trolig danket ut Sagna som for å være ærlig: Har vært skuffende i år. Syntes pdd. at Jenkinson er en bedre back enn hva Sagna er.

Lenke til kommentar

Moussa Sissoko has the best passing accuracy in the World Cup Qualifiers, 97.9%.

 

Han har et fantastisk arbeidsnivå, er sterk som få, rask (husker når han brukte Ashley Cole som rundingsbøye) og har et overblikk og en passningsfot som få. Tror han hadde spilt seg rett inn hos Arsenal.

Sissoko har ikke startet en eneste av kampene for Frankrike i VM-kvalliken. De fleste innbyttere har som regel god pasningsprosent i og med at det er viktig å holde på ballen i sluttminuttene. Dan Gosling har for eksempel best pasningsprosent i Newcastle.

 

Hvem sin plass tror du Sissoko hadde tatt? Vil påstå at vår sterkeste midtbane atm består av Wilshere, Arteta og Cazorla. Mener du at han er bedre enn noen av disse? Han har hatt en god Newcastle-karriere så langt, men jeg føler likevel at han er et hakk under det nivået vi bør sikte etter.

Lenke til kommentar

Det er mye man må ta i betraktning her. Når man kommer på i en kamp mot Georgia og leder 3-0 (ble 3-1 rett etterpå) så er det viktig å holde på ball, men jeg så ikke kampen så aner ikke noe om hvordan kampbildet var da. Når man derimot kommer på mot Spania og ligger under 1-0 (her så jeg heller ikke kampen, så jeg vet fremdeles like lite) skulle man da tro at planen er å angripe for å få et mål og ikke bare holde på ballen. Men hva vet jeg, jeg så ikke kampene engang.

 

Hvor ofte starter både Wilshere, Arteta og Cazorla? Bredde er ekstremt viktig, og med tanke på at en av spillerne alltid er ute og Sissoko kan brukes i flere roller på midten vil jeg tro at han hadde spilt seg bra inn på laget. Dette er en av flere ting som har gjort at Newcastle har vært så utrolig ræva denne sesongen, vi har hatt ekstremt mange skader hele tiden, og har man ikke noen som er tilnærmet like god på den ene eller den andre måten, vil man være ekstremt sårbar for skader.

Lenke til kommentar

Sissoko slo 16 pasninger mot Spania og traff på 15 av dem. Dette er uansett en ganske meningsløs diskusjon. Denilson hadde den beste pasningsprosenten i ligaen en sesong, om jeg husker rett. Leon Britton har bedre pasningsprosent enn Iniesta denne sesongen.

 

De startet sammen når alle var skadefrie, helt til Podolski ble skadet og Cazorla ble flyttet ut på kanten. Vi trenger i mine øyne én midtbanespiller, men jeg vil ha inn en som er mer defensiv enn Sissoko. Han er for øyeblikket ikke en spillertype vi trenger, og jeg er heller ikke overbevist om at han holder nivået.

Endret av Le Professeur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stefan, jeg og du skulle tatt en kaffe en dag! Du mener akkurat det samme som meg, spot on! ;)

 

Haha. Jeg drikker dog ikke kaffe! :p

 

Sissoko har ikke startet en eneste av kampene for Frankrike i VM-kvalliken. De fleste innbyttere har som regel god pasningsprosent i og med at det er viktig å holde på ballen i sluttminuttene. Dan Gosling har for eksempel best pasningsprosent i Newcastle.

 

Hvem sin plass tror du Sissoko hadde tatt? Vil påstå at vår sterkeste midtbane atm består av Wilshere, Arteta og Cazorla. Mener du at han er bedre enn noen av disse? Han har hatt en god Newcastle-karriere så langt, men jeg føler likevel at han er et hakk under det nivået vi bør sikte etter.

 

Sissoko - Arteta

Walcott - Wilshere - Cazorla

Remy

 

Arteta er litt hipp som happ med Ramsey. Ditto det samme med Wilshere/Rosicky. Podolski, Giroud, Gervinho og Chamberlain på benken. Diaby på skadestua :)

Lenke til kommentar

Er vel nesten ikke nødvendig å fortsette denne diskusjonen da jeg ikke er enig i din vurdering av hverken Sissoko eller Remy. Jeg ville gjerne tatt i mot begge to som rotasjonsalternativer, men ikke om det går på bekostning av eventuelle storkjøp.

 

Og det skulle det aldri gjort i mine beregninger heller. £2m for Sissoko og rundt £8m for Remy. Det er til sammenligning omtrent det samme som vi betalte for Gervinho. Selvfølgelig måtte vi ut med høyere lønninger totalt for disse to, men man må jo betale hvis man vil ha god bredde.

 

Både Remy og Sissoko ville forhåpentligvis bli degradert til benken/rotasjon til sommeren når forhåpentligvis Gonalons/Capoue og Jovetic kom inn, men det er jo uansett irrelevant nå da ingen av de ble hentet inn og ditto det samme med de to andre. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...