Gå til innhold

Hjelp til install av Freevo på PSUbuntu(PS3)!

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk,

da sitter jeg her på en fredagskveld og installerer PSUBUNTU på min PS3. PSubuntu hentet jeg fra PSUbuntu

Jeg har lyst til å legge inn Freevo(XBMC-liknende mediaplayer sak) og se om det fungerer tilfredsstillende nok til at jeg kan la min gamle og trofaste xbox pensjonere seg.

Er det noen her som kan forklare meg detaljert hvordan jeg installerer nyeste versjon av Freevo på psubuntu?

Jeg har tidligere dillet litt med Slackware som jeg har på min filserver, men forstår det slik at ubuntu/debian bruker ett slikt apt-get(eller noe slikt) opplegg for å hente og installere programmer. Dette apt-get-greiene kan jeg ingenting om og jeg skulle ønske jeg kunne slippe og kjøre hele suppa med install som jeg må i slackware(tar, .configure etc etc)..

Er det noen der ute som også sitter foran en maskin på en fredagskveld og kan hjelpe meg her?

Funker dette OK så kan vel denne tråden fort bli en guide...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å installere noe med apt-get skirver man: apt-get install [programnavn]

Eventuelt "sudo" foran for å få root-rettigheter. Apt-get vil da søke i de repositoriene (pakkebrønnene) den er satt opp med. Dette varierer noe fra distribusjon til distribusjon, men man kan også legge til egne. De fleste distribusjoner har også et GUI-verktøy som lar deg slippe å styre apt-get fra terminalen.

Det er ingen ting i veien for å installere ting fra kildekode i Ubuntu, dersom pakkene du ønsker ikke er tilgjengelige. Da må du nesten følge instruksen til det gitte programmet, men standard prosedyre er å kjøre "./configure" etterfulgt av "make && make install" i rotmappen til kildekoden.

Om det ikke hjalp, still gjerne spørsmålet mer spesifikt :)

Kan sikkert finne noe mer spesifikt i morgen, når jeg sitter på PCen. Er litt knot å lete rundt her på PS3en.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Joda viste seg kjappt at det apt-get greiene var relativt simple saker. Så tror dette skal gå bra.

Poenget mitt var at jeg håpte jeg skulle ungå configure, make, make install siden jeg har litt dårlige erfaringer fra tidligere der jeg måtte gjøre dette 1mill ganger.. Manglet alltid en pakke eller fire som jeg måtte hente ned, pakke ut, configure, make etc etc etc. For en windows-person så var det der til å bli gal av i lengden :D

Jeg vil bare installere og bli ferdig med det. Men men nå skal jeg se om jeg får ned Freevo her. Må bare bli ferdig med å hente ned noen autoupdates her først.

apt-get install freevo?

Edit: Måtte bare legge til at jeg røk på ett Logitech DinovoEgde bluetooth-tastatur med innebygd mouse-pad tidligere idag. Damn for ett sexy tastatur :love: Funker perfekt for sofa-surfing med PS3. Dyrt men godt :innocent:

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Nyttig linky

Her forklares hvordan man legger til freevo som et eget repository for apt-get. Fordelen med dette er at når du skriver "apt-get upgrade" vil den også sjekke om det finnes en ny versjon av dette programmet. Mao. automatiske oppdateringer.

Man kan også laste ned pakkefiler i .deb-format selv og installere med apt-get, dersom en slik er tilgjengelig og dette skulle være ønskelig.

Apt-get er et supert verktøy som forenkler installasjonen av programmer i Linux vesentlig, samt tar hånd om de fleste tilfeller av såkalte dependency-helveter.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Følger den siden men får ikke installert dette key-ring greiene som det står om der. Og apt-get klager da selvfølgelig på at jeg ikke har public-key til serveren som freevo ligger på :thumbdown:

Hvordan i hule heite installerer jeg denne geole-keyring saken? funker ikke med apt-get install geole-keyring i hvert fall...

Lenke til kommentar
kan du rapporter til oss alle om hvordan det fungere ? hadde vært kjempe bra !

9304716[/snapback]

Joda, skal selvsagt gjøre det..

Edit: Ser ut som om Freevo(geole) ikke har tatt høyde for powerpc(som i PSubuntu = Cell veldig forenklet) og derfor funker ikke apt-get som det skal i dette tilfellet. Kan se ut som om jeg ikke slipper unna ./configure make make install likevel..

Uansett så bytter jeg nå fra gnome til xfce for å få mer ledig ram. Etter dette sjekker jeg om det er mulig å få installert Freevo direkte fra svn. Går ikke det så tar jeg den kjedelige veien om å hente ned manuellt.. Gogogo

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Jeg ga opp hele Freevo. Det ble alt for mye pes i forhold til mine linux-kunnskaper og tålmodigheten min :(

Fikk derimot testet mplayer og den klarte fint å spille av noen HR-tv episoder. IKKE HD men de som kalles HR. Funket fint å streame fra filserveren min også. Bildekvaliteten var toppers forresten.

Selvsagt var det en negativ side her også....

Ingen snurrerundt-lyd :nei:

Den som kan forklare meg hvordan jeg fikser snurrerundtlyd ut av PSUbuntu/mplayer skal få en kvikklunsj av meg! Hvis det i det hele tatt er mulig da.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tester ut Freevo etter hvert. Bruker VLC jeg, men har ikke testet med rundtomkringlyd, da de fleste filmer jeg har lastet ned er uten slike fornøyelser.

Holder for øyeblikket på med å få PS3-spakene til å fungere i Bluetooth-mode med SNES-emulator. Fungerer med USB-kabelen, men det var litt mer stress å få til Bluetooth-mode. Fant en guide på det, men den var veldig lite detaljert. I YDL måtte jeg i alle fall bytte ut og patche noen biblioteker, samt skifte til en nyere kjerne. Greier nå å motta signaler fra dem, men greier ikke å få dem gjenkjent som joysticks. Mulig jeg skriver en tutorial på det når jeg har fått det til å fungere.

Fikk du 1:1 pixelmapping out-of-the-box forresten? Jeg måtte tweake lenge før jeg fikk det på min TV i alle fall. Hadde lenge en sort ramme rundt selve bildet.

XFCE er forøvrig en veldig god ide for PS3-Linux. Svært ressurs-gjerrig vindusbehandler, om ikke like funksjonell som Gnome.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Fikk du 1:1 pixelmapping out-of-the-box forresten? Jeg måtte tweake lenge før jeg fikk det på min TV i alle fall. Hadde lenge en sort ramme rundt selve bildet.

XFCE er forøvrig en veldig god ide for PS3-Linux. Svært ressurs-gjerrig vindusbehandler, om ikke like funksjonell som Gnome.

9306491[/snapback]

Har sort ramme rundt bildet på TV'en. Regnte bare med at det var slik fordi Tv'en(som de fleste HDTV'er) ikke kjører reell 720p men 1368*noe slik at 720p bare skal være slik. Gidder ikke stresse noe med dette før jeg eventuellt får til medie-avspilling slik jeg vil.

Når det gjelder Xfce så fungerte det ypperlig og maskinen ble en god del mer responsiv enn den var med Gnome. Så det annbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Etter å ha våknet opp med nytt pågangsmot så testet jeg install av freevo igjen og jammen fikk jeg det ikke til. Får en litt merkelig oppløsning når jeg kjører programmet i fullscreen men det regner jeg med at kan fikses.

PS! Første innlegg skrevet på PS" :w00t:

Freevo ser forresten meget pent ut. Som en tidlig versjon av XBMC/XBMP og det er ingen negativ sak for min del :thumbup:

Så nå må oppløsning fikses og forhåpentligvis også ac3-lyd...

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det skyldes den sorte rammen et fenomen som heter overscan, som opprinnelig stammer fra billedrørs-tver. Der er en del av skjermen gjemt i selve TV'en, så man legger til en sort ramme for å få signalet korrekt vist.

Jeg vet ikke om det å fikse dette lar seg gjøre like lett uten YDL, man må i alle fall ha tilgang til et ps3videomode-verktøy som er integrert der, og skal være tilgjengelig for integrering i andre distroer. Om PSUbuntu har dette er jeg ikke sikker på. Måtte i alle fall bruke programmet for å få rette instillinger for min TV, var haugevis av forskjellige oppsett med oppløsninger, fargemodus og hvorvidt overscan skulle slås av. I tillegg til dette måtte jeg legge til noen oppløsninger i filen /etc/X11/xorg.conf.

Freevo høres interessant ut så jeg må nesten teste det, selv om mp4-konvertering og streaming direkte fra XMB fungerer veldig greit det også.

Lenke til kommentar

ps3videomode følger med i ubuntu ja. er det jeg har brukt for å sett 720p som standard.

Fikk forresten til å forandre oppløsningen til Freevo også nå. Var noen konfig-filer som fulgte med Freevo som var laget spes for PS3.. Selvsagt måtte disse filene fikses litt på(det er tross alt linux) men det funket nå.

Men som tidligere så kommer bare ett nytt problem når ett annet er fikset. Plutselig ble det problemer med av-syncen... Så da er det bare å lete ett hvordan jeg fikser det.. Ellers ser freevo meget spennende ut og hvis jeg får fikset smådetaljene her så ser min gamle xbox ut til å kunne bli pensjonert.

"Små"detaljene er ikke akkurat små da :!: Ac3-lyd og av-sync som fungerer er ett must. Men synes det er en lovende start i hvert fall.

Tror jeg skal teste ps3videomode litt mer og se om ikke jeg kan kvitte meg med overscan-problematikken jeg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...