Gå til innhold

Hvor mye strøm tåler en molex-kontakt?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å setter opp en filserver, og i den forbindelse må det kobles til en del hardisker, til dette bruker jeg splittere, slik at jeg kobler 6 disker per kabel ut ifra PSUen (den er modulær), men hvor mye stræm tåler en molex-kontakt m/kabel, det er jo gjerne bare en 12V-kabel som all strømmen kanaliseres utifra, og med 5 disker blir det fort 12A på 12V, eller nærmere 144 Watt, ihvertfall som peak, selv om det nok halveres i bruk, er dette problemetisk, varmeutvikslingsmessig?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Thermaltake Toughpower 1000W trekker 36A fra tredje og fjerde railen, og da må den vel kunne levere i hvertfall halvparten av dette på en molex... Så jeg tipper det vil gå greit.

144W Peak er nok ingen problem... Finnes jo også skjermkort som man kobler en molex på og som drar endel strøm.

EDIT: Dog jeg ikke har tatt noen beregninger, og bare synset meg frem til dette vil jeg ikke ha noe ansvar.. :p

EDIT2: Fra forum:

"The amount of current a wire can handle depends on how much time you need the wire to handle the current and how much voltage drop is acceptable. If the timeframe is extremely short, like only a fraction of a second, that 16ga wire could easily flow 46A or more."

Vanlige kabler fra strømforsyningen er vel en 16-14ga. Om selve molex-kontakten takler det avhenger kanskje av om kontakten mellom hun- og hann-molexene er god.

EDIT3:

HER selges det 16ga ledninger som kan tåle <35A, dette regner jeg med er over lengre tid. Så hvis det ikke er tynnere kabler enn 16gauge fra en psu, og kontaktene er gode nok skal det gå... Følg med litt å se om plastikken rundt kontaktene blir myk og begynner å smelte. Det er jo det som skjer først uansett...

EDIT4:

Molex and Panduit (Panduit was used by Williams Electronics on their WPC pinballs) IDC connectors are rated at 7 amps and 8 amps respectively with 18 gauge wire. But this rating is for 20 degrees C (68 degrees F). At 25 degrees C (room temperature), they are rated at 7.5 amps. And current capabilities drop fast as the temperature increases.
Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...