tilfeldignavn Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har hatt dette kameraet en god stund nå, og er meget fornøyd. Har per dags dato kun det medfølgende 18-55 objektivet, og kunne gjerne tenkt meg noe bedre. Noen som har noen anbefalinger/tips? På forehand takk. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Det finnes veldig mange objektiver som passer til Canon 350D og de fleste er bedre enn 18-55mm etter de flestes mening vil jeg anta, deriblant meg. Men det er ikke lett å anbefale noen objektiver når du ikke forteller noe om hvilket budsjett du har, samt hva du ønsker å fotografere. Ønsker man å fotografere fugler på avstand så er det lite vits i at man blir anbefalt vidvinkel når det er teleobjektiv man trenger og omvendt. Så blir lettere å hjelpe deg om du forteller litt om det overnevnte. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 De aller fleste her ser ut til å foreslå Tamron 17-50/2,8 når dette spørsmålet kommer opp. Jeg mener at man kan prøve å strekke seg til Canons egne 17-40/4 L, hvis økonomien tillater det. Tamron sin er ikke noe dårligere valg, men det er jo noe med L-optikken, da. For min det betyr det noe at den fortegner mindre, men den er nok ikke særlig mye skarpere, og klart mer lyssvak. Derfor er kanskje alternativet fra Tamron mer riktig på en 350D. Lenke til kommentar
tilfeldignavn Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Jeg surrer en del på fjellet, og tar en del naturbilder/nærbilder av dyr. Har fått anbefalt Sigma 70-300 F4-5.6 APO.. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Sigma sin 70-300 er sikkert et greit billig-teleobjektiv, men de er i så fall et suplement til din nåværende 18-55, ikke noe alternativ... ...du må ikke vente deg fantastiske bilder av 70-300-objektivet! Lenke til kommentar
tilfeldignavn Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Sigma sin 70-300 er sikkert et greit billig-teleobjektiv, men de er i så fall et suplement til din nåværende 18-55, ikke noe alternativ... ...du må ikke vente deg fantastiske bilder av 70-300-objektivet! 9304169[/snapback] Ok. Hva vil du anbefale? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Som alternativ til objektivet du har så er nok de objektivene som allerede er anbefalt meget gode valg. (Sigma har også en 18-50 f2.8 som fotovideo anbefaler varmt). Lenke til kommentar
tilfeldignavn Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Er denne noe Sigma 55-200mm DC ? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Det avhenger selvfølgelig av hva du vil ha. Når du sier "bedre" kan det oppfattes på mange ulike måter. Bedre som i skarpere. Bedre som i raskere autofokus. Bedre som i mer tele. Bedre som i mer vidvinkel. Bedre som i lysfølsomhet. Vil du ha et skarpere objektiv, kan du nok kjøpe nesten hva som helst som koster over 1000 kroner. Det vil i nesten alle tilfeller gi skarpere bilder. Vil du ha et objektiv med raskere autofokus bør du se etter objektiv med HSM eller USM. Dette gir automatisk raskere autofokus enn ditt nåværende objektiv. Vil du ha mer tele og/eller vidvinkel har du selvfølgelig mange valg. 18-200mm Tamron er et fint allround-objektiv med gode zoom-muligheter. Vil du ha et mer lyssterkt objektiv ser du på hva den største blenderåpningen på objektivet er. Det står forklart enten som f/* eller som 1:*. Stjernen representerer et tall. Jo lavere tallet er, jo mer lyssterkt er objektiv, og jo bedre bilder kan du ta i dårlig lys. F.eks. f/1.4 slipper inn mer lys enn f/5.6. Hvis du kunne forklart litt bedre hva du er misfornøyd med ved kit-objektivet, kunne det kanskje blitt litt lettere for oss å hjelpe deg. Lenke til kommentar
tilfeldignavn Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Det avhenger selvfølgelig av hva du vil ha. Når du sier "bedre" kan det oppfattes på mange ulike måter. Bedre som i skarpere. Bedre som i raskere autofokus. Bedre som i mer tele. Bedre som i mer vidvinkel. Bedre som i lysfølsomhet. Vil du ha et skarpere objektiv, kan du nok kjøpe nesten hva som helst som koster over 1000 kroner. Det vil i nesten alle tilfeller gi skarpere bilder. Vil du ha et objektiv med raskere autofokus bør du se etter objektiv med HSM eller USM. Dette gir automatisk raskere autofokus enn ditt nåværende objektiv. Vil du ha mer tele og/eller vidvinkel har du selvfølgelig mange valg. 18-200mm Tamron er et fint allround-objektiv med gode zoom-muligheter. Vil du ha et mer lyssterkt objektiv ser du på hva den største blenderåpningen på objektivet er. Det står forklart enten som f/* eller som 1:*. Stjernen representerer et tall. Jo lavere tallet er, jo mer lyssterkt er objektiv, og jo bedre bilder kan du ta i dårlig lys. F.eks. f/1.4 slipper inn mer lys enn f/5.6. Hvis du kunne forklart litt bedre hva du er misfornøyd med ved kit-objektivet, kunne det kanskje blitt litt lettere for oss å hjelpe deg. 9304612[/snapback] Før å gjøre det enkelt, så ønsker jeg å zoome lenger inn på objektivet. Jeg er ingen stjernefotograf, langt i fra, men jeg ønsker å ta nærbilde av dyr bl.a. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Før å gjøre det enkelt, så ønsker jeg å zoome lenger inn på objektivet. Jeg er ingen stjernefotograf, langt i fra, men jeg ønsker å ta nærbilde av dyr bl.a. 9304714[/snapback] Fint, nå nærmer vi oss. Da er de øvrige forslagene her, sånn som jeg ser det, ikke til nytte for deg. De kan fungere fint som en erstatning for objektivet du har i dag, da de ikke akkurat gir deg så veldig mye mer tele. 70-300mm er et godt supplement til objektivet du har nå, og gir deg gode muligheter til å zoome mye, som du sier. Ønsker du å gi litt ekstra for bedre skarphet og raskere autofokus (kan ofte være en fordel ved dyrebilder) kan du kanskje se på en brukt 70-200mm f/4L USM. Brukt bør du få en i fin stand for rundt 4500 kroner. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Sigmas 70-300 APO er fin og flott på mange måter. Litt nedblendet er den skikkelig skarp til litt over 200mm - på 70mm er den skarp vidåpen. Personlig er jeg ikke noen stor bruker av teleområdet, så dette er alt jeg kan rettferdiggjøre, selv om jeg føler meg litt skitten når jeg setter den på D200'en. Ulemper er en tidvis helt forjævlig grusom bokeh (når bakgrunnen er litt "travel"), ganske slapp fargegjengivelse (se rødtonene på "lek og moro"), og irriterende "lens creep" (objektivet "zoomer" når du går rundt med det, slik at du får "full ereksjon"). Noen mer eller mindre relevante eksempelbilder: Vannliljer: D70, 100mm, f/11 Tullemacro: D70, 240mm, f/16 Lek og moro: D70, 70mm, f/5.6 Sulten tiger: D200, 240mm, f/6.3 Landskap: D70, 120mm, f/8 Endret 17. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Før å gjøre det enkelt, så ønsker jeg å zoome lenger inn på objektivet. Jeg er ingen stjernefotograf, langt i fra, men jeg ønsker å ta nærbilde av dyr bl.a. 9304714[/snapback] Om du ønsker å zoome lenger inn så er du ute etter et teleobjektiv. Du kan lese min egen tråd om dette, der jeg har lagt ut bilder fra objektivet jeg endte opp med: tråd om teleobjektiv... Lenke til kommentar
tilfeldignavn Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Før å gjøre det enkelt, så ønsker jeg å zoome lenger inn på objektivet. Jeg er ingen stjernefotograf, langt i fra, men jeg ønsker å ta nærbilde av dyr bl.a. 9304714[/snapback] Om du ønsker å zoome lenger inn så er du ute etter et teleobjektiv. Du kan lese min egen tråd om dette, der jeg har lagt ut bilder fra objektivet jeg endte opp med: tråd om teleobjektiv... 9306618[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå