Caveman Skrevet 15. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2003 hei, jeg har bestilt en bærbar pc fra dell, og lurer på en ting. kan bærbare pcer fraktes rundt i stand by mode, uten at det gjør noe for pcen? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 15. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2003 Det skulle gå helt fint det. Men siden du har kjøpt en Dell, og Dell har slik gratis telefonsupport, så er det vel bare å ta en telefon istedet for at vi på forumet skal synse. Lenke til kommentar
tstuka Skrevet 15. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2003 Gjør dette titt og ofte, vel og merke med boksen under. Lenke til kommentar
rogtraa Skrevet 15. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2003 Det er ingen problem å frakte en bærbar maskin i stand by mode. Jeg gjør det hver dag uten det minste problem Har både Toshiba, Acer, og de er det ingen problemer med noen av de. Lenke til kommentar
pian Skrevet 15. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2003 ikke noe problem med compaq heller ... ikke så langt i alle fall! Finnmark - Oslo, no problem. Stand-by er digg 8) Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 15. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2003 Det er ingen problem , men du bør ikke være logget på en server når du setter den i standby. Lenke til kommentar
twb Skrevet 15. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2003 Hibernate (dvalemodus) er enda bedre enn standby, når du ikke skal bruke den på en stund. Forskjellen er: Standby: Maskinen slås ikke helt av, den bruker strøm fra batteriet (hvis den ikke er tilkoblet strømnettet) til å holde data i minnet. Hvis batteriet går ut, mister du alt og må starte maskinen på nytt. Hibernate: Alt data i minnet lagres fysisk på disken i filen hiberfil.sys, og maskinen slås helt av. Når du starter maskinen, leses data tilbake til minnet, og den starter med alle programmer akkurat som da du slo av (satte den i hibernate). Resultatet av Standby og Hibernate er i praksis det samme - du oppnår å ta vare skrivebordet ditt og alle programmene slik de var da du "slo av". Det tar ofte lengre tid å starte maskinen fra Hibernate enn fra Standby, men Hibernate er altså sikrere. Moderne maskiner med strømsparing aktivert setter gjerne maskinen først i Standby, og hvis maskinen ikke er startet igjen etter x antall minutter, settes den automatisk i Hibernate. Slik unngår man problemet med at batteriet går tomt på Standby. Du kan sette maskinen i Hibernate direkte. I XP får du frem valget om Hibernate ved å holde ned Shift-knappen i avslutt-menyen: Start, Avslutt/Slå av maskinen, du får så en meny med tre valg: Standby, Start på nytt, Slå av. Holder du ned Shift vil Standby erstattes med Hibernate. Lenke til kommentar
mokkel Skrevet 16. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2003 et minus jeg ser med bruk av hibernate er at de legger beslag på harddisken (like mye som en har ram), og med f.eks 512mb eller 1024mb, vil det jo forsvinne en del diskplass......... hibernate fila ligger aktiv hele tiden, og ikke bare når en skrur av maskinen mvh morten Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 16. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2003 Et lite forbehold. Jeg tror ikke du har lov til å ha den i standby hvis du reiser med fly. Under avgang og landing sier reglene at alt utstyr skal slåes helt av. Bortsett fra det så har jeg min oftest i standby hvis jeg vet at jeg skal koble den til strøm igjen i løpet av de neste 24 timer. Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2003 Dell svarte: Såfremt harddisken er parkert (at lesehodet ikke ligger nede på selve harddiskplatene) er det ikke noe problem å frakte maskinen uten at det oppstår noen skade jeg vet hva dette betyr, men hvordan vet jeg at harddisken er parkert i praksis? tenke også på hibernation, men tenkte det tok for lang tid, kan nesten bare slå den av da. Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 16. januar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2003 Hvilemodus (og dermed parkering av harddisken) kan aktiveres automatisk - du kan gå inn i power properties og definere hvor lang tid du vil det skal ta før maskina "tar pause" (Monitor, harddisk og standby-tider kan defineres separat.) Fordelen med hibernation er at alle programmene du hadde åpne når du sendte maskina i dvale fremdeles er der når du kommer tilbake. (Pluss at du sparer batteri.) Aner ikke hvordan dette fungerer med andre OS enn Microsofts... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå