Gå til innhold

Fotografi av lyn?

Anbefalte innlegg

Har for en uke siden opplevd et større tordenvær på plassen jeg bor, og jeg og en kompis var ute å filmet uværet.

Vi har i ettertid lurt på hvordan de tar bilder lyn.

i og med at lynet ikke kan sees i mer enn en kort periode, og lurer på om bilder av lyn rett og slett er ren flaks eller en slags lys trigger på kamera, linse eller noe lignende?

Setter pris på all informasjon.

Mvh

Dask & Co

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lang lukkertid, og så bare vente på at lynet slår ned :)

Samme man gjør om man skal ta bilde av fyrverkeri..

9302383[/snapback]

Så det du sier at det går på flaks? Vet lite om fotografering, så kan du vennligst forklare nærmere? :)

Lenke til kommentar

Lange lukkertider, så håpe på at det lyner mens lukkergardinen er åpen :) Antar det er måten som blir brukt.

Om du finner en rett eksponering tror jeg resten av landskapet blir riktig eksponert, men muligens at området rundt lynet blir veldig overeksponert pga. det sterke lyset fra lynet, kanskje tilogmed hele bildet, men dette kan jo testes ut og se hvor lang lukkertid du må ha uten å få alt for overeksponerte bilder når lysglimtet fra lynet kommer med i bildet.

Lenke til kommentar
Så det du sier at det går på flaks? Vet lite om fotografering, så kan du vennligst forklare nærmere?  :)

9302551[/snapback]

Selvsagt handler det om flaks, ingen vet vel når et lyn skal slå ned, og du skal vel ha en relativt god reaksjon for å knipse et bilde når du ser et lyn. :cool:

Stativ, lang lukkertid og flaks er vel det som gjelder her. Dessuten er vel en fjernkontroll relativt kjekt å ha for å redusere rystelser. Har du speilrefleks har du sikkert mulighet til å stille på "bulb", det vil si at du bestemmer lukkertiden selv eller hvor lenge du holder knappen inne.

Så er det bare å knipse i vei, å håpe på at du fanger et eller annet lyn. Det blir sikkert mange bomskudd, men når du først treffer er det veldig gøy.

Et lite eksempel, noen som ser hva det kan minne om?

lyn1ab.jpg

Lenke til kommentar

1. du ser et lyn

2. du setter kamera på stativ og sikter på der du så lynet sist

3. du setter fokus på uendelig manuelt

4. du setter blender på minste (f 22 eller tilsvarende)

5. du setter lukkertid til 30 sek eller bulb

6. trykk på knappen og håp det kommer et lyn innen 30 sekunder.

evt kan du trykke bulb og holde en sort plate forran objektivet når det ikke er noe action. på den måten får du mange lyn eksponert i samme bildet.

Lenke til kommentar
Får man dette på "vanlig" digitalkamera?

9304118[/snapback]

Dersom du har et kamera med blenderprioritet, noe mange av de litt mer avanserte "vanlige" kameraene har, så kan du gjøre det. Med et kamera som kun har full auto, så vil du nok slite, men også her er det mulig, så lenge du kan lure frem tilstrekkelig lange lukkertider (typisk slå av auto-ISO og sette denne til laveste verdi) bare det er mørkt nok.

Lenke til kommentar
Får man dette på "vanlig" digitalkamera?

9304118[/snapback]

Litt morsom begrepsbruk. Før digitalteknologien var det ingen som skilte mellom vanlige kameraer og speilrefleks. Da het det (som i dag) kompakt vs speilrefleks, noe det også heter i dag. Jeg har sett mange kalle kompaktkamera et vanlig digitalkamera, noe jeg antar skyldes at mange i dag aldri har opplevd et slr på kloss hold, og aldri har tatt et eneste bilde med film i kamera. I "gamle" dager (ca 10 år siden), hadde alle minst tre onkler og to søskenbarn med slr-kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...