Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varme bremseskiver på Toyota Corolla 94 stsvgn


Anbefalte innlegg

Som sagt,bremseksivene mine blir glovarme..

ikke så de blir blå da,men brenner meg gost på fingrene når jeg sjekker temp'en!

Har merket meg at felgene er blitt full i støv av at bremseklossene hele tiden blir belastet.

 

Så tok jeg følgende tiltak:

 

Jekket opp bilen,satt den stabilt ned på en plank.Sjekket hjul-lagerne,de virket ok.

 

Så skrudde jeg ned caliperen,der hang bremseskiven litt fast i caliperen men ikke verre enn at jeg fikke den inn og ut med håndkraft.

 

Det virker rett å slett som om ikke sylindrene løser skikkelig ut.

Jeg kom på i ettertid at disse er jo sikkert med en returfjær og ikke dobbeltvirkende,kan fjæren være slitt?hørtes litt rart ut da...

Caliperne er originale fra fabrikk,dvs 13 år gamle.

 

Noen tips?Bør det byttes caliper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får du til å presse inn stemplet uten å slite deg ihjel? Hvordan er gliderne?

9304924[/snapback]

 

Jeg skrudde bare av caliperen og på den viuselt bare..har ikke vært så mye borti bremser før skjønner du(min første bil)

Men da må du vel koble fra slangen og da?eller vil vel ikke stempelet bevege seg med mindre jeg bruker kraft fra bremsen?

Men skal ta meg en titt på den imorgen kanskje da jeg har tid til å stikke innom Mekk eller Biltema å kjøpe det jeg skulle trenge...

Kanskje jeg bare kjøper nye calipere..

hvor lang levetid har en caliper egentlig?

Lenke til kommentar
Kanskje jeg bare kjøper nye calipere..

hvor lang levetid har en caliper egentlig?

9305599[/snapback]

 

Calipere skal ha rimelig lang levetid om de blir overhalt iblandt, og jeg tror du kommer til å "kaste bort" mange kroner om du skal handle deg nye uten å prøve å overhale dem først.

Lenke til kommentar

OK. Skal prøve å forklare så enkelt som jeg kan, så kan du heller spørre hvis det er noe annet du fortsatt lurer på.

 

Bremsen består i hovedsak av to deler (selv om hele bremsen ofte kalles "calipperen"):

 

-Gliderne/"kloa" er den delen av bremsen som er skrudd fast med to glidere i calipperen. Du kan si at det er "den ytterste delen" av bremsen.

 

-Calipperen er den delen med stempelet.

 

Hvis du tar ut klossene, så skal du kunne bevege/gli den ytterste "delen" av bremsen. Den bevegelige delen er "kloa" på bremsen som holder klossene på plass. Denne er skrudd fast med to "bolter" som er gliderne og du løsner denne ved å skru ut gliderne. Gliderne er ofte beskyttet med gummi-mansjetter og det er når denne løsner/sprekker at skitt og vann kommer inn i glideren som derfor ruster fast etter en tid eller blir treg.

 

De to andre skruene på bremsen er de to som holder calipperen fast til navet. Denne kan du skru løs ved å løsne på disse skruene. Du trenger ikke løsne bremseslangen for å sjekke gliderne eller stemplet, men hvis du skal overhale stemplet, så bør du tømme systemet for bremsevæske først.

 

Som oftest er det gliderne som ruster fast først, ikke stemplet. Se hvilken kloss som er mest slitt/utslitt. Hvis det er den ytterste, så er det nok gliderne som er fast/trege, men hvis den innerste klossen er mest slitt/utslitt, så er det nok stemplet som står fast. Det er viktig at du finner ut om det er gliderne eller stemplet, siden kjøp av ny calipper ikke inkluderer gliderne/"kloa" og da er det ekstra kjipt hvis det viser seg å være gliderne. :)

 

Så... løsn gliderne, ta ut klossene (hvis disse ikke er ute allerede), ta "kloa" vekk fra calipperen og skru til slutt bremseskiva løs (hvis den er skrudd fast med en liten skru) og legg denne til side. Sjekk om gliderne går lett og om mansjettene er hele/riktig montert. Deretter sjekker du om stemplet glir lett inn ved å presse det inn med en rørtang. Hvis stemplet går greit, så rengjør du gliderne og smører dem opp igjen med ny bremsepasta og erstatter mansjettene hvis de er ødelagte (hvis de er i orden, så bruker du bare de gamle). Pass på at du får mansjettene ordentlig på før du setter sammen. Er gliderne rustet/fast, så burde disse skiftes ved å kjøpe et rep-sett. Disse må som regel borres ut fra "kloa" hvis de sitter fast, da de som oftest knekker når man prøver å skru de ut (dette er en skikkelig drit-jobb). Er de derimot fri for rust, men kun trege, så gjør du bare som nevnt over.

 

Hvis stemplet er fast, må det presses løst og pusses rent for rust, men jeg ville heller kjøpt en byttecalipper, så er du sikker på at det er i orden og at det holder i lang tid. Hvis klossene/skivene er utslitte/skeiv-slitt, så må disse også byttes.

 

Hvis du trenger litt mer info, så sjekk ut denne siden og lese igjennom artikelen:

 

Skive-bremsers oppbygning og fuksjon

 

Håper jeg fikk med alt! Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...