NorvegianDad Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Som sagt,bremseksivene mine blir glovarme.. ikke så de blir blå da,men brenner meg gost på fingrene når jeg sjekker temp'en! Har merket meg at felgene er blitt full i støv av at bremseklossene hele tiden blir belastet. Så tok jeg følgende tiltak: Jekket opp bilen,satt den stabilt ned på en plank.Sjekket hjul-lagerne,de virket ok. Så skrudde jeg ned caliperen,der hang bremseskiven litt fast i caliperen men ikke verre enn at jeg fikke den inn og ut med håndkraft. Det virker rett å slett som om ikke sylindrene løser skikkelig ut. Jeg kom på i ettertid at disse er jo sikkert med en returfjær og ikke dobbeltvirkende,kan fjæren være slitt?hørtes litt rart ut da... Caliperne er originale fra fabrikk,dvs 13 år gamle. Noen tips?Bør det byttes caliper? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Smør stemplene i caliper´n i første omgang, du... Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Smør stemplene i caliper´n i første omgang, du... 9303305[/snapback] Ja,kan alltids prøve det..men skal ikke stempelstangen i utgangspunktet være tørr da? Det er da ikke noe smøring på den,men Kanskje det løser den opp.. uansett, verdt et forsøk Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Får du til å presse inn stemplet uten å slite deg ihjel? Hvordan er gliderne? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ta en overhaling på calipern(e) med nye pakninger osv. Fjern rust Smør glidere og sjekk at gummipakninger er hele. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Får du til å presse inn stemplet uten å slite deg ihjel? Hvordan er gliderne? 9304924[/snapback] Jeg skrudde bare av caliperen og på den viuselt bare..har ikke vært så mye borti bremser før skjønner du(min første bil) Men da må du vel koble fra slangen og da?eller vil vel ikke stempelet bevege seg med mindre jeg bruker kraft fra bremsen? Men skal ta meg en titt på den imorgen kanskje da jeg har tid til å stikke innom Mekk eller Biltema å kjøpe det jeg skulle trenge... Kanskje jeg bare kjøper nye calipere.. hvor lang levetid har en caliper egentlig? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Kanskje jeg bare kjøper nye calipere..hvor lang levetid har en caliper egentlig? 9305599[/snapback] Calipere skal ha rimelig lang levetid om de blir overhalt iblandt, og jeg tror du kommer til å "kaste bort" mange kroner om du skal handle deg nye uten å prøve å overhale dem først. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 OK. Skal prøve å forklare så enkelt som jeg kan, så kan du heller spørre hvis det er noe annet du fortsatt lurer på. Bremsen består i hovedsak av to deler (selv om hele bremsen ofte kalles "calipperen"): -Gliderne/"kloa" er den delen av bremsen som er skrudd fast med to glidere i calipperen. Du kan si at det er "den ytterste delen" av bremsen. -Calipperen er den delen med stempelet. Hvis du tar ut klossene, så skal du kunne bevege/gli den ytterste "delen" av bremsen. Den bevegelige delen er "kloa" på bremsen som holder klossene på plass. Denne er skrudd fast med to "bolter" som er gliderne og du løsner denne ved å skru ut gliderne. Gliderne er ofte beskyttet med gummi-mansjetter og det er når denne løsner/sprekker at skitt og vann kommer inn i glideren som derfor ruster fast etter en tid eller blir treg. De to andre skruene på bremsen er de to som holder calipperen fast til navet. Denne kan du skru løs ved å løsne på disse skruene. Du trenger ikke løsne bremseslangen for å sjekke gliderne eller stemplet, men hvis du skal overhale stemplet, så bør du tømme systemet for bremsevæske først. Som oftest er det gliderne som ruster fast først, ikke stemplet. Se hvilken kloss som er mest slitt/utslitt. Hvis det er den ytterste, så er det nok gliderne som er fast/trege, men hvis den innerste klossen er mest slitt/utslitt, så er det nok stemplet som står fast. Det er viktig at du finner ut om det er gliderne eller stemplet, siden kjøp av ny calipper ikke inkluderer gliderne/"kloa" og da er det ekstra kjipt hvis det viser seg å være gliderne. Så... løsn gliderne, ta ut klossene (hvis disse ikke er ute allerede), ta "kloa" vekk fra calipperen og skru til slutt bremseskiva løs (hvis den er skrudd fast med en liten skru) og legg denne til side. Sjekk om gliderne går lett og om mansjettene er hele/riktig montert. Deretter sjekker du om stemplet glir lett inn ved å presse det inn med en rørtang. Hvis stemplet går greit, så rengjør du gliderne og smører dem opp igjen med ny bremsepasta og erstatter mansjettene hvis de er ødelagte (hvis de er i orden, så bruker du bare de gamle). Pass på at du får mansjettene ordentlig på før du setter sammen. Er gliderne rustet/fast, så burde disse skiftes ved å kjøpe et rep-sett. Disse må som regel borres ut fra "kloa" hvis de sitter fast, da de som oftest knekker når man prøver å skru de ut (dette er en skikkelig drit-jobb). Er de derimot fri for rust, men kun trege, så gjør du bare som nevnt over. Hvis stemplet er fast, må det presses løst og pusses rent for rust, men jeg ville heller kjøpt en byttecalipper, så er du sikker på at det er i orden og at det holder i lang tid. Hvis klossene/skivene er utslitte/skeiv-slitt, så må disse også byttes. Hvis du trenger litt mer info, så sjekk ut denne siden og lese igjennom artikelen: Skive-bremsers oppbygning og fuksjon Håper jeg fikk med alt! Lykke til! Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Konge,der sto det det meste jeg trengte å vite ja! Takk takk så mye,tror jeg skal få dette til nå. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Tror du bør overhale først, da snakker vi om noen få kroner i deler. Nye koser flere tusen, og overhalte bytte kalippere rundt 1500kr stykket. Biltema har noen til 500kr nye, så en kan lure på hvorfor de originalt skal koste opp mot 4-5000kr. Sikkert noe kvalitetsforskjell, men ikke så MYYYE Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Ved nedbremsing er det normalt at bremsene blir varme Litt off-topic: 140-0 i bratt nedoverbakke resulterer i røde skiver, men så varme kan de ikke bli. På min bil blir stålfelgene ganske varme etter en kjøretur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå