miniPax Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Skal sette opp en Dual 166Mhz med SCSI. Hvilken *nix er best som server? Skal kun brukes som Web (med mySQL) og FTP server. Er FreeBSD den greieste, eller bør jeg satse mer i retning av Redhat? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg tror NetBSD og OpenBSD stiller andre krav om forkunnskaper enn FreeBSD. FreeBSD er greit å sette opp, lett å holde oppdatert og godt dokumentert. Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Ville nok valgt FreeBSD eller OpenBSD, SMP i FreeBSD er etter hva jeg har forstått blitt mye bedre etter 4.6 og 4.7 releasen. OpenBSD kjenner jeg dessverre ikke. Kanksje Linux Slackware kan være et alternativ, dette er jo også den mest *NIX-alike distroen. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Bruker freebsd selv og syntes dette var ganske greit og sette opp Anbefaler dette - Azton Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Linux er greit hvis du er nybegynner. RedHat eller debian basert er såvidt jeg vet de beste (slackware, og *BSD er et helvette å jobbe med, da det ikke er noe pakkesystem for dem). Selv holder jeg en finger på RedHat (og Clarkconnect, som er veldig brukervennlig, basert på RedHat 7.3, og har som default det som trengs for å være webserver.) Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 freeBSD for alle penga Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg bruker utelukkende debian på alle mine servere da jeg rett og slett ikke gidder å ta meg bryet med å oppgradere og installere programmer på resten. Med en enkel "apt-get upgrade" har jeg fort 20 systemer up to date (snakk om minutter). Jeg kjørte slackware før (tok over jobben fra en Slackware fyr), og det tok fort en time per boks å oppgradere kritiske tjenester. Det tok ikke lange tiden før jeg kom på bedre tanker... ' apt rocks! Kjører apt-rpm på alle mine servere (som da kjører RedHat). Har en Debian-fyr i klassen, så jeg regner med at jeg kommer til å teste ut Debian også edit: croner apt-get upgrade da seff; gidder ikke å sitte å følge med på hver enkelt pakke som kommer inn Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Med en enkel "apt-get upgrade" har jeg fort 20 systemer up to date (snakk om minutter). Er det noe alla windowsupdate? Eller er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Med en enkel "apt-get upgrade" har jeg fort 20 systemer up to date (snakk om minutter). Er det noe alla windowsupdate? Eller er jeg helt på bærtur? hmmm.... ja, og nei. apt-get update laster ned *alt* som finnes av oppdateringer. Både av all programvaren du har installert (gjennom apt-get install), og av drivere ol. Windowsupdate tar bare driver'ne og sikkerhetsoppdateringer til windows. windowsupdate scanner maskina de etter oppdateringer, apt, veit om hvilke pakker som er, og bare sammenligner med de som ligger tilgjengelig på nettet. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Så hvis jeg skal bruke Debian, og skal ha Apache, mySQL og PHP på den, så installerer jeg bare Debian og skriver "apt-get install apache", "apt-get install mysql" og "apt-get install php" i etterkant? Og så installerer den og konfigurerer (til en viss grad) dette automatisk? Kan da umulig være så lett? BTW, Debian har SMP støtte? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Så hvis jeg skal bruke Debian, og skal ha Apache, mySQL og PHP på den, så installerer jeg bare Debian og skriver "apt-get install apache", "apt-get install mysql" og "apt-get install php" i etterkant?Og så installerer den og konfigurerer (til en viss grad) dette automatisk? Kan da umulig være så lett? BTW, Debian har SMP støtte? Linux har SMP støtte, men du må nok kanskje recompile kernel.... letteste måten å installere de programmene på, er nok å ikke installere dem en for en, men å installere en som krever alle de andre pakkene.... hvis du f.eks. tar apt-get install php-mysql; så installerer'n apache, PHP, mysql og masse annet morsomt Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Du tror det ikke før du får se det Problemet for oss i "generation-apt" kommer senere, når noe av en eller annen grunn ikke funker. Har kjørt både Debian, CC og RH 8, men alle systemene kjører fint rett ut av en vettug install, så jeg kan enda ikke Linux. Det var liksom bare apt-get install apache samba webmin, så stod web/fil-serveren der å gikk plutselig. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Rekomplimere kernel? Det tror jeg ville være som å be meg rygge trailer med tilhenger dvs rett til helvete på første forsøk Men på den annen side, :google: (før noen andre bruker den på meg) EDIT: hel*ete blir oversatt ser jeg Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Vel, du sier å oppdatere en Slack-box er trøbblete... Ikke noe mer... Det finnes et nytt program som heter Autoslack som henter ned det aller nyeste fra Slackware current. Dermed er det slutt med og tråle igjennom utallig ftp'er o.l. Har ennå ikke prøvd det selv (skal derfor ikke skryte for mye) men en kamerat skryter av det så det er vel ikke så dårlig. Skal sjekke det ut snarest. edit: etter og ha sjekket opp litt på nettet (seff etter jeg skrev posten :oops: ) ser jeg dette programmet slettes ikke er nytt.. vel, må vel testes ut likevel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå