erlber Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har et nikon d40x, og bruker photoshop cs3. Greier ikke å åpne .nef-filene i photoshop når jeg har overført dem til pc'en. Får opp "could not complete your request because it is not the right kind of document" Greier å åpne filene med picture project. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har du passet på å oppgradere til cameraraw 4.1? Der ligger det støtte for D40x Lenke til kommentar
emero Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Mente softwaren som fulgte med kameraet skulle automatisk oppdatere photoshop til å akseptere formatet...? Er jeg på jordet? Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Adobe kommer med oppgraderinger til Cameraraw etterhvert som nye kameramodeller blir lagt til. Denne må man oppgradere for at Photoshop skal kunne lese raw filene. Den siste utgaven er 4.1, og denne fikk støtte for følgende kameraer: Canon EOS-1D Mark III Fuji FinePix S5 Pro Nikon D40x Olympus E-410 Olympus SP-550 UZ Sigma SD14 Phase One H 20 Phase One H 25 Phase One P 20 Phase One P 21 Phase One P 25 Phase One P 30 Phase One P 45 Cameraraw støtter photoshop, photoshop elements og premiere elements. Jeg har aldri hørt om at programvare som medfølger kamera sørger for støtte til photoshop. Om det så gjør, har jeg lært noe nytt i dag, men jeg tviler sterkt på akkurat det. Lenke til kommentar
emero Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg fikk først til å åpne raw filer etter jeg installerte softwaren til mitt Sony Alpha 100. Derfor jeg spurte Men man lærer så lenge man lever... så nå kan jeg litt mer og. Lenke til kommentar
vlt Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Jeg har aldri hørt om at programvare som medfølger kamera sørger for støtte til photoshop. Om det så gjør, har jeg lært noe nytt i dag, men jeg tviler sterkt på akkurat det. 9307570[/snapback] Da har du lært noe nytt i dag Nikons programvare sørger også for Photoshop-støtte. Edit: etter at jeg installerte Nikon View, kan jeg også åpne Nikons .NEF-filer i Photoshop. Nikon View ligger enten på en CD som følger med kameraet, eller man kan laste det ned fra Nikons hjemmeside. RAW-konverteren er ekstremt basic, siden man kun kan justere hvitbalanse og eksponering, så Cameraraw eller annen programvare er sikkert bedre. Endret 18. august 2007 av vlt Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Very good, det var jeg faktisk ikke klar over. Jeg har alltid oppdatert cameraraw, som er en gratis oppdatering. Nikon view har jeg aldri brukt, selvom jeg faktisk la den inn på maskina. Men hvorfor får ikke da trådstarter opp nef filene i photoshop når han får de opp i pictureproject? Lenke til kommentar
vlt Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Har aldri prøvd picture project, så jeg aner ikke. Eneste muligheten jeg kommer på i farten, er at photoshop-plugin'en følger med nikon view, men ikke med picture project ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå