Gjest medlem-82119 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hdcp er vel først og fremst tiltenkt filmavspilling med blueray og hddvd. Da må man vel ha en slik spiller i pcen.. Må skjermkortet støtte det også? Kan det tenkes at kopibeskyttelsen i hdcp vil bli videreført også til software og musikk slik at man MÅ ha hdcp for å få vist noe som helst? Kan det bli produsert en eller annen form for overganger som omgjør en ikke-hdcp skjerm til en hdcp skjerm? Noen? skjermprodusenter, som NEC, leverer skjermene med hdcp i usa og uten i europa. Går det greit å bestille en usa-versjon for å få med hdcp, eller krasjer det med tilkoblinger? Tenker f.eks på denne modellen: http://prisguide.amotor.no/product.php?productId=40972 som man får med hdcp i usa. Hva med frakt osv, kan jeg dra innom en nec forhandler og be han om å bestille en usa-nec, eller vil han nec-te? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) jeg henger meg på denne tråden. det reklameres at enkelte hd/bly ray spillere skal kunne skaler opp vanlig dvd video til hd bilder , men går det an å spille av hd/dvd video og skalere den ned til vanlig video. det er ikke alle som vil kjøpe både hd spiller og nytt tv samtidig. hvis jeg måte kjøpe meg en hd utgave av en film en gang i fremtiden fordi det ikke eksisterer noen annen versjon og jeg har ikke hd tv så er det greit å vite det Endret 17. august 2007 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg har forstått det slik at en må ha skjermkort med hdcp støtte for å kunne utnytte DVD spillere fullt ut. Om du derimot har musikk, etc som benytter mpeg 4 vil det ikke være nødvendig da hdcp koden kun utnyttes av dvd plater som krever dette. Uten hdcp støtte kan det likevel oppstå en del uforklarlige problemer som "støy opp og nede på skjermen", bilder som "forsvinner" (men kommer tilbake), lyd som ikke skal være der eller mangler, etc, etc. HDMI standarden har lenge vært uten hdcp (opptil versjon 2.x). Men det skal likevel være mulig å bruke HDMI standarden, men da med mulighet for problemer som beskrevet ovenfor. Hdcp støtten ligger i chip settet som skjermkortet (eller DVD spilleren, eller skjermen) har. Stadig flere skjermkort leverandører integrerer nå dette. Men ettersom det er forholdsvis dyrt å kjøpe seg rettigheter til hdcp er det bare de største produsentene som har tatt på seg disse kostnadene (en stor produsent behøver ikke være det samme som at produsenten er blandt de som har best produkter, men i dette tilfelle er det gjerne slik). Hdcp er utifra det jeg vet ikke avhengig av noen landskode, slik det tidligere var med DVD'er som ble solgt i forskjellige verdensdeler. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Det sies at Apple utvikler en boks som kan omgjøre HDCP signal til rent DVI signal. Om dette stemmer, så kommer jeg garantert til og kjøpe denne, liker ikke HDCP whats so ever, RIAA/MPAA har forr mye kontrol over hva vi "får lov til" alleredet. Endret 18. august 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Det sies at Apple utvikler en boks som kan omgjøre HDCP signal til rent DVI signal. 9307227[/snapback] Blir ikke dette hacking da? Og Apple vil vel få saftige søksmål og det som er dersom de selger noe slikt vil jeg tro. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg er kanskje paranoid, men jeg tenkte tanken at siden spill og programmer idag utgis på dvd så kan det vel tenkes at de begynner å legge inn at skjerm må støtte hdcp for å få vist noe som en kopibeskyttelse? Jeg tenker også videre, hva hvis man bytter til en annen standard så sitter man der med sin hdcp skjerm som ikke støtter noe lenger. Det ville jo vært lettere å hatt hdcp i skjermkortet, så kunne man kjøpt skjerm uten å tenke på hdcp. Får vel høre om man kan kjøpe skjermen med hdcp i usa. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg er kanskje paranoid, men jeg tenkte tanken at siden spill og programmer idag utgis på dvd så kan det vel tenkes at de begynner å legge inn at skjerm må støtte hdcp for å få vist noe som en kopibeskyttelse?Jeg tenker også videre, hva hvis man bytter til en annen standard så sitter man der med sin hdcp skjerm som ikke støtter noe lenger. Det ville jo vært lettere å hatt hdcp i skjermkortet, så kunne man kjøpt skjerm uten å tenke på hdcp. Får vel høre om man kan kjøpe skjermen med hdcp i usa. 9311558[/snapback] Det ER hdcp på en del skjermkort (brikkesett). Men hva om en har en dvd brenner med DVI/HDMI inngang ? Det finnes en mengde videoredigeringsutstyr som har f.eks. composite inngang (på lik linje med en del skjermkort). Selv om composite sammenlikningen er dårlig (pga den dårlige kvaliteten) gir det likevel en forståelse for hvorfor både signal kilden (skjermkortet) OG signal mottageren (skjermen og/eller dvd mottageren) må ha hdcp. Hvis ikke begge har det vil hdcp standarden være verdiløs som kopi beskyttelse. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 je kan tenke meg at noen ganger kan denne hdcp kopi beskyttelsen virke motsatt det er vel en del som husker musikk cdnen som ikke virket på alle cd-spillerne fordi de var kopibeskyttet ? likevel klarte man å lure denne beskyttelsen som egentlig var dårlig . det går nok samme veien med hdcp også. en gang så virker ikke utstyret sammen fordi det er blir så mange varianter. da må man stadig kjøpe nytt . kast og bruk er ikke så bra, men hvis det blir gjenbruk så går det bra likevel Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 såvidt jeg har forstått det så trengs hdcp for å spille av plater med hdcp. så da er det opp til de som gir ut platene om de vil putte hdcp på. Jeg ser også at skjermene angis som vista basic compatibel og vista premium compatible. Før trodde jeg vista kompatibel betydde at den hadde hdcp, men har nå sett at det også skilles mellom basic og premium utgavene. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 HDCP på skjermkortet og skjermen er påkrevd for å spille av HDCP-enablet innhold på HD-DVD/BluRay etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå