Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble flere datamaskiner sammen!

Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på hvordan man kan koble fler datamaskiner sammen vià nettverkskabelen.

Kan datamaskinene kobles sammen med en vanlig nettverkskabel, eller må man bruke en router?

( Eller hva men en krysset kabel)

Hva vil være det mest gunstige når det kun er to maskiner som skal sammenkobles? :hmm:

Grunnen er at jeg ønsker å flytte en del filer fra en data til den andre, og ønsker å gjøre dette så enkelt som mulig uten en ekstern haridk eller cd'er!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Menne.. har hatt litt problemer med den kryssede kabelen, Dataene finner ikke hverandre, jeg forsøkte å "søke etter datamaskiner og personer" i windows, men uten resultat.

hvordan kan jeg maskinen til å finne den andre "mine dokumenter" i min datamaskin?

Lenke til kommentar

Skal PCene på nettet også, eller skal de bare ha kontakt med hverandre?

Skal de bare ha kontakt med hverandre, kan du sette inn dette:

PC1: 192.168.1.1

Subnett: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.1.1

PC2: 192.168.1.2

Samme subnett og gateway

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er vell og bra.  Men hvor er disse linjene som disse tallene kan skrives inn på? ( ip- adresser, gateway og subway)

9302030[/snapback]

Dersom dette er "gresk" for deg, ville jeg sterkt anbefale å kjøpe en rimelig switch ( < 200kr) og koble datamaskiner til denne.

Du har helt sikkert allerede ett modem m/router-funksjonalitet. Ellers ville du ikke postet her. :)

Da setter du opp denne (sikkert allerede default satt opp) til å være en DHCP-server som sørger for å "skrive disse tallene" for deg. :D

Det er uansett *hobby-knoting* å drive med manuell tildelding av IP'er og bruk av "linke-kabler" (kryssede RJ45-kabler).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jeg kjøpt meg en router, fikk tak i en med trådløst nett også.

Mitt spørsmål nå! hvordan kan jeg sperre dette slik at ingen andre kan bruke det?

også, ved et eventuelt passord: må jag da taste inn det passordet hver gang jeg skrur på datamaskinen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du adminstrerer router'en din via din favoritt-nettleser.

Gå til den side/tab som gjelder WAN.

Velg enten WEP eller WPA (WEP støttes vel av flere trådløse klienter,.. noe du må sjekke for ditt trådløse kort på bærbar/stasjonær PC).

Der oppgir du ett passord. "Save&Restart" av router.

Du vil så bli bedt om passordet første gang ditt trådløse kort prøver å koble seg til ditt trådløse nett.

Enklest å la Windows gjøre det, og ikke en-eller-annen utility for kortet (bortsett fra Intel ProSet dersom du har ett Intel Pro Wireless kort).

Dette behøver du bare gjøre en gang. Neste gang vil Windows "huske" dette (en nettverksprofil opprettes).

Noe sånt.

PS.

Beklager noe overfladisk/tekniske forklaring.

Er man nerd, så er man nerd. :)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke bruker trådløsnettet kan du bare skru det av.

9469054[/snapback]

Jeg skrur det ikke av fordi til Routeren har jeg koblet en Stasjonær via kabel og en bærbar via trådløst nettverkskort.

Det er i så fall bare den trådløse senderen som bør skrues av.

Endret av HansU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...