Gå til innhold

Snille, snille Akam - et inkluderende forum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja ja... Nå er vel hele denne tråden bare en parodi og et "humorinnslag" på dotten, men det kan nok til tider være en litt røffere tone der ja.

Men samtidig har tradisjonelt klart å skape interessante diskusjoner om det meste fra etikk til teknikk. Desverre er det blitt altfor mye "hva skal jeg kjøpe" diskusjoner der også, noe som jeg mener er altfor mye av her på akam også.

Kanskje det er på tide å lage en egen kategori for akkurat dette, jeg mener at når 9/10 tråder dreier seg om hva man skal kjøpe i stedet for hvordan man skal bruke det man har kjøpt, da blir det et lite interessant forum på sikt. (Nei, jeg har ikke noen statistikk, så 9/10 tallet er tatt ut av luften)

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i, Cirrus. Det er dog ikke til å stikke under en stol at så og si 100% av alle tråder der er av en slik art, når en stakkars nybegynner kommer med et banalt spørsmål.

Det jeg er helt enig i er at vi har altfor mange spørsmål av denne typen her på forumet også. Altfor mange. Det er fordi mange ikke gidder å sjekke noe som helst lenger, men overlater det arbeidet til andre (ulønnede) legmenn. Begrepet "Google er din venn" blir faktisk brukt mye sjeldnere enn det burde bli brukt, og det samme gjelder uttrykket "RTFM - Read the fucking manual".

Likevel er jeg fornøyd med måten vi her klarer å møte nybegynnere uten å fullstendig stille dem i forlegenhet. Slikt er bare unødvendig.

Personlig skulle jeg forøvrig ønsket meg mer prinsipielle diskusjoner, uten at det betyr at vi skal begynne å te oss som ville dyr.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det du sier, spesielt RTFM. Det er ikke bare at man lærer det man lurer på når man leser manualen, men man finner ut at utstyret man kanskje har jobbet og slitt for å få råd til å kjøpe faktisk har så mye mer å gi, flere funskjoner og muligheter og et langt større potensiale enn det man kanskje først trodde.

 

Jeg må innrømme at jeg savner de litt mer engasjerende debattene her på forumet, der det blir litt temperatur uten at man, som du sier, ter seg som ville dyr. Det går faktisk an å være uenig om sak uten at man blir fiender av den grunn.

Men til sjuende og sist er det vi brukere som definerer hvordan et forum skal være, så vi får vel gå inn i oss selv og se hva vi gjør også.

Kanskje vi skal bli litt flinkere til å starte disse debattene vi nå snakker om.

Jeg tror, selv om det noen ganger har vist seg annerledes, at det er fullt ut mulig å få til dette på disse sidene.

En utfordring, noen som er med?

 

OT: Skattepengene fikk penger å gå på, i neste uke, forhåpentligvis tirsdag, er Nikon 70-200 2,8 VR i hus, gleder meg som en unge...

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar

Problemet her er ofte at man ikke gidder å scrolle litt på siden en gang, for å finne riktig kategori å slenge spørsmålet sitt inn i. En ting er å ikke gidde å google, evt lese manualen, men å ikke gidde å finne rett kategori en gang, det tar kaken. Desverre skjer også det altfor ofte.

Jeg har tidligere forsøkt å få frem debatt om f.eks. kunstfoto, uten at de trådene har fått mer enn et par dagers levetid. Vi har klart behov for disse debattene, men det virker som om de fleste er samkjørte i at fotografi er en rent teknisk disiplin, der alt som ikke er 100% glatt og reklameperfekt ikke har livets rett. Det er kanskje litt feil oppfattelse av den gjengse oppfatning, siden en av mine siste tråder i kritikken viser at det finnes noen med andre krav til foto også.

Jeg er desverre redd for at slike prinsipielle debatter vil falle på stengrunn etter at de eldste har sagt sitt, og at de yngre gir blaffen i å tenke i andre baner enn rette linjer og stramme makrobilder. Håper noen kan bevise at jeg tar grundig feil her.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det tekniske så er det mye lettere å diskutere siden det som oftest finnet ett korrekt svar mens det kunstneriske ofte har mange korrekte svar.

 

Siden man kan bruke Google med stort hell på det tekniske så er det kunstneriske mye viktigere å diskutere selv om det er vanskeligere. Spesielt for nybegynnere så er det viktig å vite at det finnes tusenvis av måter å avbilde et motiv på. Det er ikke alltid bildet blir best når det er uten støy eller horisonten er perfekt i vater.

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt som Kristallo sier her.

Syns også det gjenspeiler seg tidvis på bildekritikken også, hvor veldig teknisk "riktig" bilder hylles stort, mens mer kunstneriske bilder ofte blir oversett. Tenker da på typen HDR, overstadig shoppet bilder osv.

Det kan på meg virke som at mange syns det er helt greit å ta middelmådige bilder, for deretter å lage "mesterverk" i photoshop i etterkant.

Dette blir jo igjen en litt annen diskusjon, men tendensen er ganske klar over hele fjøla.

Vi har heldigvis noen hederlige unntak her på akam, som tør å gå sine egne veier og viser til tider meget gode bilder, både kunstnerisk og teknisk.

 

Jeg tror nok PMnormal også har rett i at mange av denne typen diskusjoner snart ville dø ut. Mye av grunnen er nok kanskje at mange har mer interesse for utstyret enn i fotograferingen i seg selv, men jeg tror også at det er store mangler på kunnskap som gjør at det ikke blir de helt store diskusjonene utav disse temaene. Det er en ganske smal greie å lese seg opp på det tekniske, mens det er mer krevende å lese seg opp og lære om faget, historien og det som ligger til grunn for et godt fotografi. Det er mer enn rette horisonter og gylne snitt som skal til.

Kanskje har det også noe med at det er mange yngre fotografer her, som ikke har innsikt i denne delen av fotograferingen i det hele tatt. Det som er helt klart er at vi har alle noe å lære, også utenom det rent tekniske.

Lenke til kommentar

Jeg maa si at akam.no har ett av de beste forumene med hoey kvalitet paa innlegg. Akam.no kom vel ut av hw.no og profilen er jo ganske mye paa teknisk informasjon, fototekniske nyheter(nye cmos-sensoerer merk: ikke fotografitekniske), testing av produkter samt og en god pris/produkt guide. Saa da sier det seg jo selv litt hva som blir diskutert mest.

 

Forrige ukes importoer diskusjon var jo veldig interresant og viste at det er ett hoyt nivaa paa innlegg og medlemmer.

 

Jeg hadde ikke hatt noe imot om akam.no kryddret med en fotografisk-artikkel i uka. f.eks Ukens fotograf proff/amatoer som enten kan vaere en link til en fotografs side for inspirasjon, omtale eller ett intervju. Fredag er jo fint for dette, noe ala kulturo's helgens filmanbefalinger. Mandag kunne de hatt en liten fotografiteknisk artikkel eller tips. Dette ville jo foere til mer diskusjon i forumet om disse sakene.

 

Har ogsaa en annen ide. Jeg selv og andre leser jo mange artikkler og leter etter informasjon rundt omkring. Hva om man poster interresant info man finner? Baade spoersmaal og svar. For hvis det var noe du lurte paa saa er det jo sikkert andre som er har det samme spoersmaalet?

Er det interresant?

 

Har ikke kikket saa mye paa bildekritikken her men det virker som de som svarer stort sett kommer med konstruktiv kritikk. For mang fotosider ender man opp med side opp og side ned med "flott bilde", "fint landskap" etc som ikke sier noe og man ikke laerer noe som helst av.

 

Arnfinn

Lenke til kommentar

Det er ingen som ønsker seg en bildekritikk der vi bare klapper hverandre på skulderen, men det går an å finne flere kriterier enn tredjepartsregelen og teknisk prat. En bildekritikk er for eksempel til for å sjekke om bildet som man har tatt gjør noe for andre enn seg selv. "I don't know about art, but I know what I like" sang salige The Ramones for 30 år siden. Det er en filosofi som mange i dag kan utnytte til glede for seg selv og andre. Man kan uttale seg om man liker et uttrykk eller ikke, uten at det betyr at man må bachelor i kunsthistorie av den grunn. Hvis et bilde får hundre positive tilbakemeldinger betyr bare det at bildet er sabla godt. Det blir ikke et dårligere bilde av den grunn, og alle trenger jo en egoboost, av og til.

 

Jeg er veldig enig i at Akam kan ha en ukentlig profil/artikkel om fotokunst eller annerkjente fotografer. Det burde være mulig å utnytte fellesskapet med Fotopia til det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil bare få slutte meg til enigheten over hvor saklig diskusjoner og svar er her på akam i motsetning til andre forum jeg har vært innom.

Får virkelig følelsen av at man blir tatt seriøst selv om spørsmålene sikkert kan virke "dumme" for de mer profesjonelle av dere her inne på forumet.

 

For mitt vedkommende som "grønn" når det gjelder bruk av digitalkamera og derfor veldig i tvil ved kjøp av kamera, ble jeg møtt av en forumbruker (manskow) som ikke bare tok seg tid til å skrive et lengre innlegg som svar på mine spørsmål men også gav meg sin mail adresse så vi kunne utveksle tanker utenfor forumet. Er sikker på at manskow har helt andre ting han kunne tenke seg å bruke tiden til når han er på Diskusjon.no, men allikevel tar han seg denne tiden for å hjelpe.

Det har eg sett at gjelder for flere av dere erfarne brukere her. Dere går virkelig inn for å hjelpe "oss" nye. All ære til dere for det.

 

Skjønner også frustrasjonen deres over at brorparten av foruminnlegg som kommer inn har følgende overskrift " Hjelp, hvilket kamera skal jeg kjøpe?". Så jeg er for så vidt enig i at en egen kategori kanskje kunne vært på sin plass. Men da håper jeg virkelig at dere, de erfarne, av og til finner veien inn på disse kategoriene for å hjelpe oss mindre erfarne med valg som f.eks. kjøp av kamera.

 

Det er fordi mange ikke gidder å sjekke noe som helst lenger, men overlater det arbeidet til andre (ulønnede) legmenn. Begrepet "Google er din venn" blir faktisk brukt mye sjeldnere enn det burde bli brukt, og det samme gjelder uttrykket "RTFM - Read the fucking manual".

 

Kan sikkert stemme dette i mange sammenhenger. Men jeg må innrømme at denne kommentaren på en måte også traff meg som uerfaren nybegynner. Det første foruminnlegget mitt var nemlig av en slik karakter (hvilket kamera skal jeg velge). Så der kjenner jeg meg igjen. Men jeg kjenner meg ikke igjen i quoten over. Forut for dette spørsmålet (hvilket kamera skal jeg velge) her på forumet, har jeg brukt minimum 3-4 uker med å saumfare nettet etter tester, gallerier (på bilder fra aktuelle kamera), forbrukervurderinger osv. Men det det hele koker ned til hver gang er enkelt og greit, jeg kan ikke noe fra før og er fullstendig avhengig av det jeg leser meg fram til. Når da en test trekker frem noe positivt mens den neste testen man leser ser dette som negativt, eller en ting som blir fremhevet som viktig på en test blir sett på som mindre viktig/relevant på en anen, da er jeg jo like langt.

Derfor valgte jeg å gå til "dere", selv om vi (mennesker) aldri liker å utsette oss for kritikk. For det å komme "grønn" på en slik forum som dette kan være flaut for mange da man er redd for å få "er du teit eller" kommentarer tilbake.

 

Men som sagt over, her på akam har jeg kun blitt møtt med forståelse og hjelp.

Dere klarer å være saklige selv om dere ofte sikkert kan tenke "ikke flere av disse grønnskålingene PLEASEEEEEE"

Salutt til dere for det.

 

En fortsatt god helg til alle :D

 

Vennlig hilsen

Frode

Endret av drumdrum
Lenke til kommentar
Av og til er jeg glad det er på Akam jeg er mest aktiv. Les hva denne stakkars nybegynneren måtte lide seg gjennom av svar etter å ha stilt et litt banalt spørsmål.

 

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...0=0&bokmerker=0

9301547[/snapback]

 

 

He-he, ikke et helt heldig eksempel PM :roll:

 

Denne "nybegynneren" var et troll som velfortjent ble sparket på hue og ræva ut.

Han er forresten yrkesfotograf.

Lenke til kommentar

PM,

Jeg er ikke aktivt i denne kategorien (Digital foto og video) og nappet denne opp pga dårlig emnetittel (lite beskrivende). Du bør bytte den til litt mer informativ emnetittel.

 

Jeg leste innlegget ditt og de øvrige om at det er veldig mye spørsmål alà "Hva skal jeg kjøpe". Kunne dere tenkt dere en slik kategori (les også sticky's) innenfor denne kategorien også? Da kan du i det minste slippe å se slike poster da de forblir i sin respektive kategori.

 

Gjerne frem et slik forslag under Tilbakemeldinger slik at vi kan diskutere et behov for dette her også :)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

He he PMnormal, jeg leste ikke tråden på dotten før nå da åpningsinnlegget ditt kunne passet på mange tråder der. Dette var et dårlig eksempel da det var et troll som ironiserte over mange tilsvarende spørsmål.

 

Jeg synes også det er alt for mange tråder om "hva skal jeg kjøpe " uten at trådstarter engang vet hvorfor/om h*n trenger det eller har lest manualen eller har giddet søk på forumet om tilsvarende spørsmål. Dersom en trådstarter har tenkt litt over saken, har jeg ingen problem med å svare, men synes det blir for mange slike tråder til at jeg er veldig aktiv her lenger.

 

Likevel blir nok en nybegynner tatt bedre imot her enn på foto.no. Mange "gamle, gretne gubber" der. :cool:

 

En egen kategori for hjelp til kjøp og salg som det er på hardware-siden synes jeg er en glimrende ide, slik som überGoliat linker til.

Lenke til kommentar
PM,

Jeg er ikke aktivt i denne kategorien (Digital foto og video) og nappet denne opp pga dårlig emnetittel (lite beskrivende). Du bør bytte den til litt mer informativ emnetittel.

 

Jeg leste innlegget ditt og de øvrige om at det er veldig mye spørsmål alà "Hva skal jeg kjøpe". Kunne dere tenkt dere en slik kategori (les også sticky's) innenfor denne kategorien også? Da kan du i det minste slippe å se slike poster da de forblir i sin respektive kategori.

 

Gjerne frem et slik forslag under Tilbakemeldinger slik at vi kan diskutere et behov for dette her også :)

9450379[/snapback]

 

Jeg synes dette høres ut som en god idè :thumbup:

Det er vel og bra for oss "grønnskollinger" å lese test på test eller gå fra butikk til butikk hvor selgere bare er ute etter å selge. Andre brukeres erfaringer er jo det vi stoler mest på til syvende og sist uansett. Så derfor blir det veldig naturlig å spørre: "Hva skal jeg kjøpe?". For det er jo viden kjent at det finnes ikke noen bedre reklameform (eller verre) enn folkemunnet. Gode og dårlige erfaringer på de ulike produkter er gull verdt, istedetfor at du skal stå som et spørsmålstegn i en butikk og betale flere tusen bare fordi selger sier "det er bra greier ass`" :whistle: .

 

Jeg tror at de fleste av oss leter etter andres erfaringer når de skal anskaffe seg noe nytt, være seg det er foto eller andre ting. Men det er viktig å påpeke at som "grønnskolling" er man forpliktet til å gjøre litt innsats selv også FØR man legger ut spørsmålene sine, slik at man har en viss peiling på hva man snakker om. Jeg tror de fleste av oss gjør det, men så absolutt ikke alle. Dette skinner ofte fort igjennom når man ønsker forklaringer på svarene man får ;)

 

Videre vil jeg komme med en tanke.

Er det bare meg eller er det slik at brukere med "kvinnelige" brukernavn ofte får flere svar og litt mer utvidet hjelp fra de mannlige her på forumet? Jeg synes å ha lagt litt merke til at når en mann spør "Hva skal jeg kjøpe?", så kan svarene bli korte og nesten litt sånn at "han bør finne info selv". Mens når ei kvinne roper "HJELP! Jeg er grønn på dette?", så trår mannfolka villig til og øser ut av seg med kunnskap og forståelse. Dette var som sagt bare en tanke :whistle:;)

Lenke til kommentar
Av og til er jeg glad det er på Akam jeg er mest aktiv. Les hva denne stakkars nybegynneren måtte lide seg gjennom av svar etter å ha stilt et litt banalt spørsmål.

 

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...0=0&bokmerker=0

9301547[/snapback]

 

 

He-he, ikke et helt heldig eksempel PM :roll:

 

Denne "nybegynneren" var et troll som velfortjent ble sparket på hue og ræva ut.

Han er forresten yrkesfotograf.

9450353[/snapback]

Du har rett i det, Amund. Jeg er jo litt aktiv på dotten også, så jeg fikk med meg fortsettelsen av tråden i etterkant. Den ble jo etterhvert litt mer underholdende enn ekskluderende, selv om den endte med eksklusjon til slutt :!:

 

Ja da. Det var et dårlig eksempel, fordi det finnes nok eksempler på at slike ting hender i reelle tråder også. Det er ofte et motsatt troll kan evne å gi en stakkars nybegynner bakoversveis i de mer proffe foraene. Jeg har for eksempel blitt møtt med total uforståelse for at vi med litt andre prioriteringer grunnet økonomi spør om billig ræl fra tredjepartsleverandører. Et av svarene endte med en ekkel debattering om hvorvidt "alle har råd til å kjøpe alt de trenger i L-klasse, hvis de bare legger til siden noen kroner", eller ikke. Først da jeg argumenterte med at det finnes tusenvis av fotoamatører som lever av lav uføretrygd, er gjeldsslaver og under lignende slitsomme situasjoner at diskusjonen endte. Jeg har aldri glemt den debatten, fordi den var så ovenfra og ned som noen teknikkdebatt overhodet kan bli. Min motpart mente rett og slett at dotten skulle slutte å diskutere optikk som Sigma 18-50/2,8 siden det var under lavmålsgrensen til vedkommende. Det er derfor jeg er så glad for at vi her på akam kan diskutere alt fra de rimeligste normalzoomene til den dyreste proffoptikken fra de respektive produsentene.

Nå har jo jeg trukket meg litt ut fra de tekniske diskusjonene her på forumet, så slike ting opptar ikke meg lenger. Jeg er nok mer tilbake der jeg var før jeg fikk digitalkamera. Dvs at det er fotografering som opptar meg mest etter at jeg har fått ristet av meg det meste av fascinasjonen for ny teknologi som autofokus og sensorer i steden for film.

 

Snille, snille akam burde egentlig handle om at akam er et veldig inkluderende forum. Det er kanskje ikke så kunstnerisk utfordrende og drevent, men det er et sted der alle kan føle seg hjemme. At vi får flotte og informative innlegg fra folk som Blix er nok ikke et eksempel på at disse folkene føler at de må ut å misjonere eller noe slik, men mer et resultat av at akam er ganske hyggelig. Det blir aldri helt internt, slik at vi som har vært med lengre driver på med å spøke oss i mellom, og klappe hverandre på ryggen hver gang en av oss kommer med et nytt bilde i kritikken.

 

Jeg synes forøvrig tittelen på denne tråden er veldig beskrivende. Hva annet kunne jeg har kalt en tråd som dette?

Lenke til kommentar
Av og til er jeg glad det er på Akam jeg er mest aktiv. Les hva denne stakkars nybegynneren måtte lide seg gjennom av svar etter å ha stilt et litt banalt spørsmål.

 

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...0=0&bokmerker=0

9301547[/snapback]

 

 

He-he, ikke et helt heldig eksempel PM :roll:

 

Denne "nybegynneren" var et troll som velfortjent ble sparket på hue og ræva ut.

Han er forresten yrkesfotograf.

9450353[/snapback]

Jeg synes forøvrig tittelen på denne tråden er veldig beskrivende. Hva annet kunne jeg har kalt en tråd som dette?

9451040[/snapback]

 

Smiske smiske :!: :!:

Endret av preje
Lenke til kommentar

Denne "nybegynneren" var et troll som velfortjent ble sparket på hue og ræva ut.

Han er forresten yrkesfotograf.

9450353[/snapback]

Det er vel kanskje en av grunnene til at mer "proffe" fora blir litt vanskelige å forholde seg til for oss amatører. Proffe fotografer er gretne mennesker med særdeles dårlig humor :!:

 

Nå er det engang slik at i noen av de mer erfarne fotomiljøene (som det på "Kafè Pavarotto" i Bergen) er man litt lettere lattermild over livet som foregår på diverse fora på nettet. Man skal derfor ikke ser bort fra at jeg "kjenner" trollet fra dotten heller, selv om jeg ikke drar kjensel på navnet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...