Gå til innhold

gjør alt selv distro med enkelt pakkesystem?

Anbefalte innlegg

Noen tips til hva slags distro som kunne passe for meg?

Heisann, har sittet og knotet en del med linux det siste året, og før der litt sånn av og på

Har hvert innom en del forskjellige distroer men ikke funnet noen som passer for meg.

Likte Gentoo veldig godt, men likte ikke portage og vanskelighetene rundt og bygge egne pakker for at den skulle holde orden på det.

Liker for det meste og bygge alt av pakker selv, men vil også ha en type oversikt over det.

Har også ett krav om at når den booter for første gang så skal jeg ha en fungerende minimalt system med kompilerings program og støtte for netverk/internett

Har tittet litt på Linux From Scratch og prøvd en 2-3 ganger, men har ikke fått noe fungerende system og supportkannalen dem's på IRC er det heller lite hjelp og få.

Noe lignendes LFS, med litt bedre støtte og support for og komme seg igjennom startfasen hadde hvert en drøm men har ikke funnet stort.

Endret av jallajoj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tittet litt på Arch men aldri kommet så langt til at jeg har fått testet det.

Hvordan er systemet der når man laster ned ettellerannet og kompilerer dette selv, med tanke på pakkesystemet(pacman?)

Og for dere som har brukt/bruker det, FTP-Install iso henter denne pakker fra egetvalgt mirror?

Lenke til kommentar

Jeg bruker stort sett binærpakker, så kompilering selv har jeg ikke så mye erfaring med. Det står en hel haug om kompilering av egne pakker på arch-wikien. Jeg har kompilert en knøttliten pakke (en plugin til xmms) selv, og det gikk smertefritt. Har ikke prøvd å kompilere noe større greier, dog.

FTP-install ISOen henter pakker fra et mirror du velger selv, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...