Gå til innhold

Hovedkort med problemer

Tormeh

Anbefalte innlegg

Har et Gigabyte GA-8S648FX-hovedkort som jeg har litt problemer med...

1. Det inntegrerte nettverkskortet fungerer ikke (vises bare unntaksvis i enhetsbahandlingen (ca. 5% av tiden)).

2. Det dedikerte nettverkskortet fungerer ikke (vises bare unntaksvis i enhetsbahandlingen (ca. 5% av tiden)).

3. Det inntegrerte Firewire-kortet vises bare unntaksvis i enhetsbahandlingen (ca. 5% av tiden) (vet ikke om det funker, noe det sansynligvis ikke gjør)

4. Det dedikerte lydkortet fungerer ikke (vises bare unntaksvis i enhetsbahandlingen (ca. 2% av tiden)).

5. En drøss med kontrollere og andre ting jeg ikke vet hva er popper inn og ut av enhetsbehandlingen.

Siden så mye er galt på en gang mistenker jeg at det er hovedkortet sin feil.

Jeg har formatert PC'n og innstallert XP og drivere på nytt. Det fungerte ikke og det eneste jeg står igjen med er at PC'n nå ikke har støtte for USB 2.0 siden ingen av service packene er installert (jeg har ingen internettilkobling pga. nettverkortene).

Da har jeg, så vidt jeg vet, fire alternativer:

1. En av dere kommer opp med en genial løsning. Hadde vert fint :D

2. Kjøper USB-nettverkskort (har inntegrert lydkort som fungerer fint). Er riktignokk redd for at hovedkortet kollapser i nermeste framtid og at dette dermed blir bortkastet. (260,-)

3. Kjøper nytt socket 478-hovedkort (da slipper jeg å bytte ut noe annet enn selve hovedkortet. (424,-)

4. Røsker ut hele røkla og kjøper nytt hovedkort, prosessor, RAM og grafikkort. (3005,-) Bruker ATA-harddisk, betyr dette at jeg er nødt til å kjøpe ny S-ATA harddisk? Isåfall blir kostnadene enda høyere :(

Om hovedkortet:

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=1645&ProductName=GA-8S648FX

Hvilke skal jeg velge eller eventuelt, har noen av dere en genial løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du i tillegg lastet og lagt inn siste drivere fra GA-8S648FX ?

Hvis det likevel er så ustabilt, da ville jeg sjekket lekkasje av elektrolyt-væske fra en eller flere kondensatorer. Enten buler de på toppen og er missfarget der eller lekker gul "saft" i bunnen. Det kan gjelde "kondiser" på hovedkort eller i PSU.

post-13087-1187387203_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har du i tillegg lastet og lagt inn siste drivere fra GA-8S648FX ?

Hvis det likevel er så ustabilt, da ville jeg sjekket lekkasje av elektrolyt-væske fra en eller flere kondensatorer. Enten buler de på toppen og er missfarget der eller lekker gul "saft" i bunnen. Det kan gjelde "kondiser" på hovedkort eller i PSU.

post-13087-1187387203_thumb.jpg

9304933[/snapback]

Ingenting på hvoedkortet som jeg kan se uten å ta det ut ihvertfall. PSU er en helt ny Seasonic S12-430 (gadd ikke researche selv så jeg tok bare noe fra hardware-anbefalingene). Ja du gjettet riktig, gamle PSU'en røk også... Driver ikke med overklokking, nei.

Har prøvd nye hovedkort-drivere på alt bortsett fra ATA, men hovedkortet har ellers alltid fungert greit med de driverne som kom med installasjons-CD'n.

Endret av Tormeh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...