VippeTass Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Kan jeg bruke minusen på ett bilbatteri som jording til en bilforsterker ? Takk for raske svar =) Endret 17. august 2007 av VippeTass Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Minus på et bilbatteri ER jo teknisk sett jordinga i bilen Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Fikk meg en god latter her , men ikke føl deg dum forde. Man lærer ikke hvis man ikke spørr. Og ja, som sagt tidligere. Minusen på batteriet er jo jordinga til bilen da. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Finnes biler, dog ikke nye, som har pluss som jord da.. så alt er ikke en selvfølge. En kan også si at 6V er jording, og la alt annet være +/- 6V Men "alle" forsterkere forventer uansett negativ "jord", men internt vil den lage sin egen jord. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Finnes biler, dog ikke nye, som har pluss som jord da.. så alt er ikke en selvfølge. En kan også si at 6V er jording, og la alt annet være +/- 6V Men "alle" forsterkere forventer uansett negativ "jord", men internt vil den lage sin egen jord. 9316178[/snapback] Dette er vel amerikanske biler, av et rart slag er det ikke? - Som bytter om + og -, altså at karosseriet er + og ledninger er minus. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Kan jeg bruke minusen på ett bilbatteri som jording til en bilforsterker ? Takk for raske svar =) 9301176[/snapback] Jeg har koblet minusen til karosseriet. Slipper en masse jobb, samt penger til enda mer jordkabel. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Dette er vel amerikanske biler, av et rart slag er det ikke? - Som bytter om + og -, altså at karosseriet er + og ledninger er minus. 9316567[/snapback] Det var noen gamle biler. Husker ikke hvilke biler det var. Det ville vært galskap å gjøre noe slikt på en nyere bil uansett (da snakker man 80+), fordi det er blitt standardisert at minuspolen skal bety 0V/jord. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Det var noen engelske! Mener å huske at de måtte slutte da de slet med mye eiring etc grunnet potensialforskjeller mellom karrosseri og omverden... Eller noe slikt noe! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Spenning mellom omverden og karosseri faktisk. Det blir ikke noe mer forskjellig spenningsforskjell mellom chassis og omverdenen av at en snur strømretningen. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Spenning mellom omverden og karosseri faktisk. Det blir ikke noe mer forskjellig spenningsforskjell mellom chassis og omverdenen av at en snur strømretningen. 9317154[/snapback] Så sant så sant! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 De fant vel ut det var mer praktisk å ha minus som jording. Lenke til kommentar
Eparco Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 De fant vel ut det var mer praktisk å ha minus som jording. 9319105[/snapback] Jeg har hørt at jordningskabelen skal ikke være lengere enn max 20 cm?Stemmer dette? Jordning på minuspolen,fra batteriet til forsterker,da snakker vi om en veldig lang kabel.Har det noe betydning?Lengden altså? Jeg har jordingen på minuspolen,men jeg sliter med dynamostøy. Dette kan skyldes at jordingen er for lang,+/- kabelen ligger ilag,samt med signalkabel. Jeg gjorde en nybegynner feil når jeg la +/- kabelen og signalkabelen ilag Hva er riktig? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Tror ikke lengden på jordingkabelen skal ha noe å si. Det med støy, kan ha noe med at signalkabelen ligger sammen med strømkabelen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Man må vel bare passe på å ha den tykk nok hvis den blir ganske lang. Har man uskjerma signalkabel, så skal det nok ikke så mye til for å få dynamostøy. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Kan jeg bruke minusen på ett bilbatteri som jording til en bilforsterker ? Takk for raske svar =) 9301176[/snapback] Jeg har koblet minusen til karosseriet. Slipper en masse jobb, samt penger til enda mer jordkabel. 9316635[/snapback] Og får faktisk en utrolig dårlig jord, i forhold til å jorde direkte på batteriet. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ja, hele 0.01 volt forskjell. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Sansynligvis ikke dersom koblingen mellom batteri og chassis er god, samt koblingen mellom jordkabelen og chassis er god og ikke er for lang. Da vil jordingen sansynligvis bli bedre pga. chassis er en mye større leder enn en vanlig jordkabel, samt at det er primært ikke batteriet strømmen går til, men til dynamoen som er boltet fast i motorblokka, som igjen er boltet fast i chassis. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Kan jeg bruke minusen på ett bilbatteri som jording til en bilforsterker ? Takk for raske svar =) 9301176[/snapback] Jeg har koblet minusen til karosseriet. Slipper en masse jobb, samt penger til enda mer jordkabel. 9316635[/snapback] Og får faktisk en utrolig dårlig jord, i forhold til å jorde direkte på batteriet. 9334443[/snapback] Så når det kommer til jording når du bygger annlegg i bilen så burde man faktisk legge egne jordkabler til batteriet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå