Gå til innhold

Den store tips-mot-bakrus-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

Veit ikke helt om dette har påvirkning på bakrusen, men det som gjør deg dårlig mens du drikker brennvin er avfallsstoffene fra gjæringsprosessen, populært kalt fusel. Etter at spriten brennes blir den renset i aktivt kull, men om den ikke er ordentlig renset er det lett å bli dårlig. Under vodkabrygging prøver man å få spriten så ren som mulig, men når det gjelder bl.a. whisky renser man ikke ut avfallsstoffene siden de gir whisky-smaken. Samme gjelder vel forsåvidt vin. Ville ut fra dette anta at om man holder seg til "rent" alkohol vil unngå å bli fyllesjuk. F.eks. ren vodka og andre sterkt alkoholholdige drikker som er smakstilsatt etter destillering og rensing.

Øl har jeg ingen erfaring med, men kompiser mener at de aldri blir dårlige dagen etter om de drikker øl.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Kan være noe i det du sier, men jeg kan signere på at det er fullt mulig å ønske døden dagen derpå en vodkafylla.

9485655[/snapback]

Har også opplevd at jeg har vært litt smådau etter vodkafylla. Null matlyst og null krefter, men funker alltid å drikke vann/brus i tillegg til å sove. Å spise før jeg legger meg gjør som oftest godt dagen derpå. Drikker også gjerne en del for å ikke bli helt dehydrert.

Lenke til kommentar
Veit ikke helt om dette har påvirkning på bakrusen, men det som gjør deg dårlig mens du drikker brennvin er avfallsstoffene fra gjæringsprosessen, populært kalt fusel. Etter at spriten brennes blir den renset i aktivt kull, men om den ikke er ordentlig renset er det lett å bli dårlig. Under vodkabrygging prøver man å få spriten så ren som mulig, men når det gjelder bl.a. whisky renser man ikke ut avfallsstoffene siden de gir whisky-smaken. Samme gjelder vel forsåvidt vin. Ville ut fra dette anta at om man holder seg til "rent" alkohol vil unngå å bli fyllesjuk. F.eks. ren vodka og andre sterkt alkoholholdige drikker som er smakstilsatt etter destillering og rensing.

9485624[/snapback]

Du glemmer at etanolen brytes ned til stoffer som har en ganske ødeleggende effekt på kroppen:
In the human body, ethanol is first oxidized to acetaldehyde, and then to acetic acid. The first step is catalysed by the enzyme alcohol dehydrogenase, and the second by acetaldehyde dehydrogenase.

Å drikke ren sprit er nok bedre enn å drikke whiskey, men alt av alkoholkomsum er crap for kroppen.

Hvis du ikke tror på meg kan du prøve å drikke noen få pils, eller en del vann og så litt ren vodka. Så fort ting begynner å bli brutt ned, og ADH-balansen blir forstyrret, blir du pissatrengt. Pisser du mye blir du dehydrert, og når du er dehydrert får du hodepine, nedsatt ytelse, osv. osv.

Øl har jeg ingen erfaring med, men kompiser mener at de aldri blir dårlige dagen etter om de drikker øl.

9485624[/snapback]

Spør dem om de pleier å være fullere på spritfylla enn ølfylla ;) Jeg tipper svaret ligger der.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser ut til at jeg blir mer fyllesyk av vin enn sprit/øl. Jeg kan også bli fyllesyk hvis jeg bare drikker øl, men bruker som regel å bli mett på øl utpå kvelden.

Hadde forresten verste fyllesyka når jeg våknet i dag. Drakk nesten bare utelukkende vin i går, ganske mye også. I tillegg til skallebank, får man sånn fin svart tunge, svart leppe og svarte tenner. Udigg å glemme tannpussen men jeg husker faktisk ingenting :D

Ellers er gode tips å hive nedpå en sterk babb og halvliter cola før man køyer. hvis man ikke er for borte kan et par glass vann når man kommer hjem også være lurt.

Beste drikkecombo for meg er å starte med et par pils og fortsette med gt. Blir ikke bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Noen har nevnt det, men blitt nedstemt ser jeg, men allergimedisin er virkelig en vinner. Tar en Zyrtec FØR jeg går ut og en når jeg kommer hjem (og skyller ned med en liter vann, pluss en flaske i senga) og er stort sett aldri dårlig, samme hva jeg drikker.

Lenke til kommentar
Noen har nevnt det, men blitt nedstemt ser jeg, men allergimedisin er virkelig en vinner. Tar en Zyrtec FØR jeg går ut og en når jeg kommer hjem (og skyller ned med en liter vann, pluss en flaske i senga) og er stort sett aldri dårlig, samme hva jeg drikker.

Har vært borti mange som har bekreftet nettopp dette, men tror ikke kroppen har så veldig godt av mikse medisin og alkohol. Det funker sikkert nå og da, men det er neppe noe en burde gjøre ofte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette funket som faen for meg i går:

Stakk på Kinaresturant kl 1730, for på fest kl. 1930. Var drita før klokka 2130. Det gikk i 37.5 % vodka og mye pils, pluss litt jãgermeister. Kl. 2300 kom spyinga, spydde da opp all kinamaten. SYKLET hjem og la meg klokka 12.

Dagen derpå var preget av svimling, og jeg presterte å prøve å matche gul t-skjorte med rød shorts, noe som ble kommentert.

Burger på Statoil kl. 11. Etter det var det ikke noe problem, tørket til og med opp igjen spyet fra kvelden før uten å bli noe kvalm i det hele tatt.

Oppkasting er ikke digg, men FAEn som det funker. Skal nemnest at både t-skjorte og genser forsvant på elven etterpå, men litt må man ofre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...