Gå til innhold

Media og Kommunikasjons kvalifisert data?

Anbefalte innlegg

Skal begynne første år på MK no... Må ha en laptop som er kraftig og rask og bør ikkje koste over 10K... men få eksempel på maskiner over prisen også...

Skal bruke det til :

Bilderedigering, filmredigering, surfing og vill også bruke den til litt fritd...(Spel, sjå film, MSN og andre ting ungdommer notildags bruker ei maskin til...)

Kansje det går ann å putte inn noko anna i dataen... Kansje meir RAM, større harddisk og slikt...ein bra data ka bli bedre... vist dokke forstår... :)

Takk for alle svar

Endret av eplekaka88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, kult at noen skal gå samme som meg :D

Videre, jeg ville helt klart hatt en DualCore. Her bør du satse, RAM og prosessorkraft. Harddisk, kanskje. Men ettersom disse bare er dyre, og somregel små så lønner kanskje ekstern harddisk seg bedre (eSATA som går like fort som en intern). Jeg vil si du må opp i denne prisklassen.

Da har du 2048 MB ram (2GB) og Core 2 Duo prosessor.

Forresten kan det kanskje være vedt å ta en kikk på disse Dell maskinene. 2,0 ghz Dual Core, og 2048 mb ram til rett over 10 000 er slettes ikke verst.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Det kan du jo naturligvis gjøre, dersom du ikke har noen behov for Windows programvare. En Mac kjører jo også Windows.

Men Mac er en del dyrere, men da får du jo til gjengjeld vakkert design. Og jeg vil påstå å si hakket bedre ytelse, selv om delene ikke er så hax0r bra som en tilsvarende vanlig bærbar. Du har jo naturligvis MacBook Pro, men den koster også skjorta, bokseren, og det ytterste laget av hudceller.

Lenke til kommentar

Ikke alle videokameraer overfører video i full kvalitet over USB, derfor er FireWire et absolutt must.

Selv bruker jeg USB på mitt Panasonic kamera, men det overfører i full kvalitet. Somsagt gjør ikke alle kameraer det. Hadde et Sony DV kamera her hjemme med en defekt firewire utgang. Kvaliteten over USB ble da i webcam oppløsning. 320x240 15 fps eller noe sånn. Vanlig PAL video er 720x576 med 25 Fps (det er vanlig video, ikke hdv).

Lenke til kommentar

Firewire vil nok være en fordel. Denne passer fint tror jeg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336837&view=detailed

Det er i hvert fall nok til photoshop og noe filmredigering. Har ikke skolen monsterpcer som dere får bruke? Hvis ikke må du nok opp i mer enn 10000 hvis du vil kunne redigere flytende uten for mye venting og slikt.

Jeg går MK selv og har cirka de samme spesifikasjonene på min laptop og har klart meg fint. Lykke til på MK, det er skoj :)

Endret av madsmaurstad_no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...