lolsann Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 veldig forvirret. hvilken type prossesor er egentlig best? core 2 duo, core duo eller turion x2? c2d er visst bedre enn amd pga mindre varme og litt høyere ytelse, men hvor ligger core duo prosessorer da? bedre eller dårligere enn amd. skal kjøpe bærbar, og har sett at amd er billigere, fordi ..? core duo er også rimelig billig. kan noen forklare dette for meg vær så snill! fryktelig forvirret.. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Skal du kjøpe laptop, gå for core 2 duo T7100 og oppover, de er basert på den nye Santa Rosa plattformen med høyere busshastigheter etc, unngå celeron, sempron, pentium og core duo. Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 AMD bærbare er ofte endel billigere enn hva Intel baserte (p4, core etc) bærbare pcer er. Så kanskje du skal se mer på hva maskinen skal brukes til og hvor mye penger det skal legges i den ? Lenke til kommentar
lolsann Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) må nok mase litt til, men hvorfor unngå core duo? og santa rosa er litt vel dyr synes jeg, har budsjett på 9000. skole, nett, nedlastning, litt spilling (ikke veldig tunge spill, sims 2 f.eks) Endret 17. august 2007 av lolsann Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Vel, kan anbefale denne kjøp 1 gb ram i tillegg (382 kr) så har du en god pc som passer ditt budsjett. Eneste minuset med den er noe begrenset hardiskplass, men det er en veldig god maskin til den prisen. Kjøpte den selv tidligere denne uken. Lenke til kommentar
lolsann Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Vel, kan anbefale denne kjøp 1 gb ram i tillegg (382 kr) så har du en god pc som passer ditt budsjett. Eneste minuset med den er noe begrenset hardiskplass, men det er en veldig god maskin til den prisen. Kjøpte den selv tidligere denne uken. 9300506[/snapback] hmm, den så god ut - utenom harddisken.. siden du har den, er byggekvaliteten god o.l., er den kjapp? Endret 17. august 2007 av lolsann Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) hmm, den så god ut - utenom harddisken.. siden du har den, er byggekvaliteten god o.l., er den kjapp? 9300524[/snapback] Den ser veldig grei ut, den er jo ikke bygd av karbon for å si det slik, men den virker helt grei, den er rask, men du bør nok ha 1 gb mer minne da den kjører Vista Home Premium som sluker minne. Det gjorde ikke jeg, men kommer til å bestille snarest Edit: Mtp hardiskplassen så må du jo se hvor plasskrevende det du skal bruke den til er. For vanlig "student" bruk holder det vanligvis i massevis, men hvis du skal ha masse musikk og bilder/videoredigering og slikt er den jo selvfølgelig for liten. Endret 17. august 2007 av -LIKMARK- Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Stikk innom www.dell.no - > privat -> Bærbare pcer. De har noen gode bærbare maskiner, i alle prisklasser. Lenke til kommentar
lolsann Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 hmm, men mitt spm i utgangspunktet var jo om de forskjellige typene prosessorer, og om AMD og core duo er noe å tenke på.. Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Core Duo hadde vært mitt valg, ikke nølt en gang. Har hørt om litt for mye tull med AMDene. Overoppheting og DOA cpuer. Lenke til kommentar
lolsann Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Core Duo hadde vært mitt valg, ikke nølt en gang. Har hørt om litt for mye tull med AMDene. Overoppheting og DOA cpuer. 9300659[/snapback] men core duo eller core 2 duo? Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Core duo er jo forløperen til core 2 duo, og med mindre jeg tar helt feil ligger vel den på nivå med amd prosessorene. Rangering: Core 2 Duo T7100 - T7600? "Santa Rosa" 800Fsb Core 2 Duo T5500 - T5600 667 Fsb Turion X2 TL 50 - 56 Turion X2 ML 50 - 56 Core Duo T2300 -T 2700 Turion Core solo sempron/pentium/celeron i utallige fasonger og utgaver Correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
lolsann Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) du har sikkert rett, men AMD blir jo varmere er det fryktelig mange som sier, har jo ikke lyst til å brenne meg på laptopen heller:P men takk for hjelpe, jeg går nok for c2d eller core duo har riktignok ikke noe imot litt flere synspunkter da Endret 17. august 2007 av lolsann Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Vel maks effektforbruk står oppgitt til 35 watt både på X2 Turion og Core 2 Duo, så de skal generere like mye varme. De er også utstyrt med speedstep/strømsparefunksjoner. Lenke til kommentar
lolsann Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 jeg sier bare hva jeg har hørt mange si Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har hørt om litt for mye tull med AMDene. Overoppheting og DOA cpuer. 9300659[/snapback] Ja, hvis du har hørt på slike uttalelser, som jo er veldig godt begrunnet Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Intel sin prossesor er den beste som eg ute på markete no. Viss du skal kjøyre Vista so er det anbefalt at du har minst 2GB ram. Viss du har planere og kjøpe ein pc så kan eg anbefale denne Acer AS5920G. Her er test på den TEST: Acer Aspire 5920G Endret 17. august 2007 av Neddo Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Den ser veldig bra ut, men er vel ca 2000 kr over trådstarters budsjettt.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Litt korreksjoner trengs nok. Core Duo og Turion X2 mener jeg at tester viste at hadde omtrent samme ytelse klokk for klokk. Men jevnt over bedre brikkesett på Intel, medførte lengre batteritid og noe bedre ytelse på noen områder. Nå er det en stund siden jeg las testene, så jeg kan være feil ut. ML serien til AMD var vel hovedsaklig enkeltkjerne, med unntak av de nummerene du viser til. Største ulempen til Core Duo er mangel på 64 bit støtte. Ellers er f.eks ytelsesforskjellen mellom T5600 og T7100 svært liten. Intel CPU-er vinner lite med raskere minne, og noe mer ved større cache. T5600 er klokket marginalt høyere. Største fordelen med å velge C2D med 800 FSB er mer moderne brikkesett. Ellers er det slik når det gjelder valg av bærbar at det er lite som kan skiftes ut. Derfor er det den samlede spesifikasjonen som faktisk teller. Og da kommer bruksområdet inne. Skal jeg f.eks spille, ville jeg heller valgt en AMD Turion X2 TL58 med GF 8600M GT enn en C2D T7100 med GF 8400M GT. Var det andre oppgaver som var viktig, ville jeg gjort det motsatte. Det at det er lite som kan skiftes ut gjør også at det ofte er fornuftig å legge noen kr ekstra i kjøpet. Jeg snakker ikke om 15 - 20 høvdinger, men å gå fra 6 - 7 høvdinger opp mot 10 høvdinger. Erfaringen min er at med fornuftige kjøp er ofte levetid 3 år eller mer. Ellers har Cinet-en meget grei pris/ytelse etter min mening. Men det finnes mye interessant i prissjiktet 9 000 kr +/-. Bruk prisguiden, sjekk nettsteder som Multicom etc. Og ikke minst, definer hvor viktig forhold som vekt, batteritid er (i tillegg til ytelse). Kjedelig med en rimelig og grei bærbar til 8000 kr, dersom batteritida er lavere enn det man egentlig trengte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå