Gå til innhold

Beste 20'' LCD, ikke widescreen.

Mit

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har den siste tiden tenkt på en ny skjerm som kan erstatte min trofaste CRT. Jeg har aldri vært en spesiell fan av widescreen siden jeg oftest trenger oppløsning i høyden, 20'' ser ut til og være det beste valget for meg med tanke på pris.

Jeg er ikke så godt inne i dette med skjermer så jeg trenger litt hjelp med og velge.

Jeg leste HWs test av Samsung Syncmaster 204B som ligger på ca 3000kr, en god pris men jeg ble ikke helt overbevist av testen.

Lenger nede i prisguiden finner jeg Eizo FlexScan S2000 med noe bedre kontrast og litt høyere responstid, men også noe stivere pris. Jeg kjøper ikke skjermer veldig ofte så når jeg først skal ha en vil jeg helt ha en som kan leve med noen år fram.

Er det stor forskjell på 800:1 og 1000:1 kontrast og hvordan blir det med etterslep på Eizo'n?

En annen ting jeg er litt bekymret for er pikselfeil, Komplett.no skriver dette: Alle LCD-skjermer følger ISO 13406-2-standarden, som blant annet omfatter at det kan være pikselfeil på skjermen. noe som skremmer meg litt, er det en stor del av skjermene som leveres med pikselfeil. Jeg kommer ikke til og beholde skjermen om en eller flere piksler ser ut til og ikke fungere for og si det sånn.

Det jeg lurer på da er Samsung Syncmaster 204B eller Eizo FlexScan S2000, evt. andre alternativer mellom 3 og 5 høvdinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan vil det bli med kontrast, ser også at respontiden er noe høyere.

Hva er fordelen med IPS framfor TN og hva sitter i Eizo-skjermen?

Vil Sony 20" LCD SDM-S205F være et bedre kjøp en Eizo FlexScan S2000 om man ser bortifra pris?

Lenke til kommentar

Men igjen så har den 16ms responstid, hvordan vil dette bli i spill og slikt?

ut fra specs virker Eizo-skjermen bedre slik jeg kan se det, jeg klarte ikke og finne noen reveiws av den etter en rask runde med Google, jeg leste at den var godt egna til tekst og CAD/CAM, jeg sitter mer og ser på tekst enn spill ja så det er greit nok men spill er også noe som prioriteres høyt her. Merkbar etterslep når Crysis kommer vil vi ikke ha.

Er det sånn at en skjerm med lavere responstid automatisk har mindre etterslep enn en med høyere responstid eller er det andre faktorer som spiller inn i tillegg?

Og igjen, hva er fordelen med IPS-panel fremfor TN?

Lenke til kommentar
Men igjen så har den 16ms responstid, hvordan vil dette bli i spill og slikt?

ut fra specs virker Eizo-skjermen bedre slik jeg kan se det, jeg klarte ikke og finne noen reveiws av den etter en rask runde med Google, jeg leste at den var godt egna til tekst og CAD/CAM, jeg sitter mer og ser på tekst enn spill ja så det er greit nok men spill er også noe som prioriteres høyt her. Merkbar etterslep når Crysis kommer vil vi ikke ha.

Er det sånn at en skjerm med lavere responstid automatisk har mindre etterslep enn en med høyere responstid eller er det andre faktorer som spiller inn i tillegg?

Og igjen, hva er fordelen med IPS-panel fremfor TN?

9301416[/snapback]

Den har 8ms, prisguiden referer til VP2030, men butikkene selger en mer avansert versjon som heter VP2030B som har usb2.0 hub og 8ms.

EIZO er vel kjent for å ha det beste bildet. Men den koster like mye som en rimelig 24".

Lenke til kommentar

Ok, da ble den mer aktuell. Da blir det nok Veiwsonic sin, en ting jeg er litt redd for er fortsatt pikselfeil og at bildekvaliteten ikke holder mål. Mange mener vel at LCD ligger forran CRT men jeg er fortsatt uenig der, etter og ha sett noen 22''WS-skjermer hos kamerater.

Eizoen er kanskje litt dyr ja og jeg har masse ting og bruke penger på så den var vel kanskje ikke det beste valget for meg, selv om jeg fortsatt sikler litt på den.

Da må jeg få takke for hjelp alle som har svart her, mulig jeg kommer på noe mer senere men slik det ser ut nå så blir det ny skjerm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...