Anonym5656 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hei! Vi i borhetslaget lufter litt om vi skal sette opp felles trådløs nettverk for hele bklokken/rekkehuset. Det er en del mur og 4 etasjer. Spørsmålet er vell om noen mulige løsninger på dette. Det bor bare 40+(i alder) i bygget, og aldri noen stor netttrafikk, men det er noen ip-telefoner. Planlegger å få noen på jobben min å hjelpe meg med dette, men hadde vært fint å fått noen synspunkter på løsninger Hvor kraftig linje trenges? Server for sikkerhet og trafikkovervåkning? trådløse sendere? osv. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Vært fint om du hadde oppgitt ca. Hvor mange som bodde i bygget. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Oi, beklager. max 12-15 klienter vil det bli. Endret 17. august 2007 av Gakkakk Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Sikker på at du vil ta på deg noe slikt? Hva ønsker dere og oppnå utover netttilgang? Spare penger? har dere sjekket om noen f.eks vil levere fiber til dere? Ser for meg at dette blir endel jobb og ikke minst kostnader skal det være skikkelig gjort samt at det antagelig ikke blir annet enn ubehag for den som skal stå ansvarlig. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Aboslutt ikke sikker om jeg skal ta meg på det nei, hehe. Er bare noe som har vært tenkt av faderen i huset. Spare penger er ting sikkert ja, siden alle 8-10 nettverkene i huset er like lite ibruk. Sideen hastighet nesten ikke er noe etterspørsel ser jeg ikke helt meningen med fiber tror jeg. Det er nok ganske mindre "prosjekt" eller oppsett jeg tenker på enn hva du tenker tror jeg, selv om det fort kan bli litt større enn man har forventent. Endret 17. august 2007 av Gakkakk Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg ville ikke ha gjort det, man får bare kjeft. Grunnen til at jeg nevnte fiber var jo rett og slett at dette uansett behov er fremtiden, bor du slik til at noen kan levere til dere hadde jeg gått for det. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Ville ikke gått for å kjøre noe slikt trådløst. Min erfaring sier at slike løsninger fort kan kreve en del brukerstøtte, i tillegg til at det ikke altid er like lett å få til stabile trådløse nettverk. (Dyrt utstyr bruker å gi mere stabilitet.) Ville heller anbefalt dere å legge opp et fast nettverk med f.eks. cat5e til vær leilighet. Med en ruter og dhcptjener i kjelleren er det da veldig enkelt for brukerne å koble seg til. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Selv om det er lite bruk, vil IP telefonene tilsammen kreve endel utgående hastighet, der hver leilighet som har iptelefon bør få reservert nok båndbredde til at vil fungere tilfredsstillende. Ørjan... Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Har du tatt med faktoren at man må ha et spesialabbonement dersom man skal dele en internettlinje med 12-15 klienter og i tillegg til investering i utstyret (ordinære forbrukerprodukter rekker ikke stort) gjør dette et mulig ulønnsomt prosjekt? Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Ja, det er jeg klar over. Men som sagt, dette var bare en tanke. Uansett, takk for tilbakemeldinger og meninger. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Et slikt nett som her er tengt vil funke fint til surfing og e-post. Men når man begynner å introdusere tjenester som krever åpne porter inn blir det fort komplisert. Særlig vist to beboere skal ha samme port....... Noe man fort kan få med noen IPtelefonleverandører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå