Gå til innhold

GPS for friluft med overf. til Elektr. kartverk?

kjetilkl

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har planer om å kjøpe inn en GPS til forskjellig bruk, bla.a friluftsbruk, men har også planer om å bruke den til å kartlegge eiendomsgrenser og/eller ruter, og da på enellerannen måte få dette overført til et elektronisk kart. (muligens det finnes noen standard fil/utvekslingsformater her?)

Noen som har litt peil på dette som kan evt. komme med noen anbefalinger eller hva som skal til?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Ingen som har noe forslag eller erfaring med noe slikt?

9362463[/snapback]

Hva slags program har du tenkt å åpne/lese de elektroniske kartene i? Har dette programmet en funksjon for import av data fra GPS??

Enkelte programmer har innebygd kommunikasjonsmuligheter med forskjellige GPS'er (Magellan og Garmin de vanligste), i tillegg til det som er mer eller mindre standard for navigasjons-dataoverføring: NMEA-formatet

Jeg kjøpte en såkalt "crossover" GPS (Magellan Roadmate 2200) som skulle kunne brukes både i bil, båt og til fots/i skogen, noe som i ettertid viste seg å være litt dumt, den har nemlig ingen muligheter for å eksportere ruter og "waypoints" til andre maskiner.

Tror jeg vil anbefale deg enten Magellan eXplorist 500/600, eller Garmin Etrex Legend/Vista, alle disse har fargeskjerm, mulighet for detaljert kart på selve GPS'en etc, i tillegg til dataoverføring.

Lenke til kommentar
Ingen som har noe forslag eller erfaring med noe slikt?

9362463[/snapback]

Hva slags program har du tenkt å åpne/lese de elektroniske kartene i? Har dette programmet en funksjon for import av data fra GPS??

Enkelte programmer har innebygd kommunikasjonsmuligheter med forskjellige GPS'er (Magellan og Garmin de vanligste), i tillegg til det som er mer eller mindre standard for navigasjons-dataoverføring: NMEA-formatet

Jeg kjøpte en såkalt "crossover" GPS (Magellan Roadmate 2200) som skulle kunne brukes både i bil, båt og til fots/i skogen, noe som i ettertid viste seg å være litt dumt, den har nemlig ingen muligheter for å eksportere ruter og "waypoints" til andre maskiner.

Tror jeg vil anbefale deg enten Magellan eXplorist 500/600, eller Garmin Etrex Legend/Vista, alle disse har fargeskjerm, mulighet for detaljert kart på selve GPS'en etc, i tillegg til dataoverføring.

9377978[/snapback]

1. Aner ikke :-P - har ingen erfaring, vet bare at dette er noe jeg ønsker å ha muligheten til .... og 2. - Har kikket på Vista ... - muligens ikke så dumt det da?

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...