kjetilkl Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Heisann, Har planer om å kjøpe inn en GPS til forskjellig bruk, bla.a friluftsbruk, men har også planer om å bruke den til å kartlegge eiendomsgrenser og/eller ruter, og da på enellerannen måte få dette overført til et elektronisk kart. (muligens det finnes noen standard fil/utvekslingsformater her?) Noen som har litt peil på dette som kan evt. komme med noen anbefalinger eller hva som skal til? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Ingen som har noe forslag eller erfaring med noe slikt? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Ingen som har noe forslag eller erfaring med noe slikt? 9362463[/snapback] Hva slags program har du tenkt å åpne/lese de elektroniske kartene i? Har dette programmet en funksjon for import av data fra GPS?? Enkelte programmer har innebygd kommunikasjonsmuligheter med forskjellige GPS'er (Magellan og Garmin de vanligste), i tillegg til det som er mer eller mindre standard for navigasjons-dataoverføring: NMEA-formatet Jeg kjøpte en såkalt "crossover" GPS (Magellan Roadmate 2200) som skulle kunne brukes både i bil, båt og til fots/i skogen, noe som i ettertid viste seg å være litt dumt, den har nemlig ingen muligheter for å eksportere ruter og "waypoints" til andre maskiner. Tror jeg vil anbefale deg enten Magellan eXplorist 500/600, eller Garmin Etrex Legend/Vista, alle disse har fargeskjerm, mulighet for detaljert kart på selve GPS'en etc, i tillegg til dataoverføring. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Ingen som har noe forslag eller erfaring med noe slikt? 9362463[/snapback] Hva slags program har du tenkt å åpne/lese de elektroniske kartene i? Har dette programmet en funksjon for import av data fra GPS?? Enkelte programmer har innebygd kommunikasjonsmuligheter med forskjellige GPS'er (Magellan og Garmin de vanligste), i tillegg til det som er mer eller mindre standard for navigasjons-dataoverføring: NMEA-formatet Jeg kjøpte en såkalt "crossover" GPS (Magellan Roadmate 2200) som skulle kunne brukes både i bil, båt og til fots/i skogen, noe som i ettertid viste seg å være litt dumt, den har nemlig ingen muligheter for å eksportere ruter og "waypoints" til andre maskiner. Tror jeg vil anbefale deg enten Magellan eXplorist 500/600, eller Garmin Etrex Legend/Vista, alle disse har fargeskjerm, mulighet for detaljert kart på selve GPS'en etc, i tillegg til dataoverføring. 9377978[/snapback] 1. Aner ikke :-P - har ingen erfaring, vet bare at dette er noe jeg ønsker å ha muligheten til .... og 2. - Har kikket på Vista ... - muligens ikke så dumt det da? Endret 28. august 2007 av kjetilkl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå