Gå til innhold

Trenger høyttaler tips til maks 3000kr

Anbefalte innlegg

Aller helst stativhøytalere.

Skal brukes til alt fra rolig klassisk musikk til musikk med mer trøkk i (dance/rock/indie) så de må være alt-etende. Skal kombineres med H/K avr132 eller 247 og det er musikk og ikke hjemmekino som står i fokus.

Fra min "audiofile" ungdomstid på begynnelesen av 90 tallet husker jeg mission kombinert med min gamle onkyo integra ettellerannet som svært gode høyttaler/forsterker kombo men kjenner ikke hva H/K liker.

Kvittet meg med alt for mange år siden og har ikke hengt med på hva som er bra og ikke og har som sagt ingen erfaring med Harman Kardon sine preferanser når det gjelder høytalere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes ut som en av de typiske "anbefalingene" på komplett.no ved Eltaxene :!:

Egentlig en del spørsmål på vei men det er jo viktig om man skal få hjulpet deg skikkelig:

*Har du stativer fra før?

*Skal du kjøpe sub eller har du?

*Er du villig til å kjøpe brukt?

Om hvor du kjøper er det samme kan du jo se på Tannoy Fusion 2 som skal være gode i sin prisklasse.

Om du går opp 200 kr kan du se på B&W DM601 eller DM686 da det virker som flest entusiaster mener B&W er de beste på stativhøyttalere for tiden.

Fant også et godt brukt par av B&W CM2 på AVtorget,er verdt en titt.

Lenke til kommentar

Hvis du finner noen brukte PSB T45 til den prisen ville jeg gått for dem!

Eller så kommer DanielL med noen gode tips.

Jeg liker hvertfall Fusion 1 så regner med Fusion 2 er ett godt kjøp.

Jeg har hørt noen Eltax, vet ikke om det var Eltax millennium 500, men det låt ikke noe særlig for å si det sånn!

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Har sett litt på noen B&W og PSB Image B25 som ser greie ut i prisen og tester, men ikke funnet noen som har kombinasjon av disse og Harman Kardon sine forsterkere.

Sub er ikke aktuellt ovrhodet. Skal ha 2 gode høytalere som spiller rent og åpent med H/K i stereo. Dersom jeg med tid og stunder vil ha komplett surround annlegg vil jeg sette de høytalerene bak.

Jeg har ikke stativer enda.

Ferdig innspillte brukte høytalere kan absolutt være gullkjøp, men jeg er av natur skeptisk til alt som er brukt og kjøp av ting over nett er helt uaktuellt :)

Lenke til kommentar

Om du skal ha stativer seperat må du legge det til prisen også,er veldig få høyttalere hvor du får med stativer.

Om du lurer på hvordan forskjellige komboer funker kan du jo ta en tur innom AVforum og se etter noen med det du tenker på,og spørre om erfaringer.

Lenke til kommentar

jepp jeg er beredt på å legge noen lapper i stativer også med tid og stunder. I første omgang vil de stå i en hylle med spikes under. Hadde ett par skikkelige stativer på 20 kilo hver før i tiden men de forsvant med mitt forrige high-end annlegg.

AVforum får nok ett besøk ja. Hadde faktisk helt glemt det stedet, takker for tipset :)

Lenke til kommentar

Du bør ha minst 6" element om du vil ha litt bass inn i lysbildet.

Selv har jeg B&W DM602 S3, altså nesten lik til DM 601, eneste forskjellen er at jeg har 7" element, noe som for meg passer greit.

Det blir ikke for dominerende bass, og lydbildet er godt balansert, med klar diskant som ikke er påtrengende og slitsom.

Høyttalerene er absolutt å anbefale.

Kjøpte mine på Hi-Fi klubben for 3500, så du skal fint kunne finne noen pent brukte eksemplarer til rett under 3000.

Egner seg godt til musikk som skal gjengis klart og tydelig, krever heller ikke alt for mye av forsterkeren.

Anbefalt er forsterkerkraft mellom 25 og 120W, så det meste imellom går fint.

De er ganske store, halvmeteren høye, nesten 25cm breie og omtrent 30cm dype, men de er verd plassen de tar.

Finner du et brukteksemplar så kjøp de, min varmeste anbefalingtil de høyttalerene!

EDIT: retta på forsterkerkravet, det er 601 som er anbefalt 25-100W

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

takk for den Bluum. Tittet på B&W CM1 helt til jeg så prislappen. Kommer nok til å ta meg en tur ned på HIFI klubben til uken og høre litt hva de vil anbefale av feks B&W. Har som sagt fallt helt ut etter at jeg ga opp min hifi hobby for mange år siden. Greit å orientere seg litt før man blir lurt trill rundt av Hifiklubbens ansatte ;)

Lenke til kommentar
Har enormt gode erfaringer med Eltax millennium 500!

250watt og maks itgang 500watt

eg kjøpe dei på komplett for 1700!:D

Høgtalerane er presise og er veldig god bass i!

Anbefales på d sterkeste!

9300432[/snapback]

Har du noen gang hørt andre forsterkere en Eltax Milenium 500 ? Jeg har, og det er noe av det største dritet som finnes. Det blir ikke presist, det blir ikke god lyd, og nei det blir ikke bra med en Eltax receiver.

Lenke til kommentar

Hver høyttalerprodusent og modell har sin egen lydsignatur, mange like B&W, så sånn sett er sjansen stor for at du også gjør det.

Selv kjøpte jeg uten å høre først, men jeg anbefaler deg å lytte til høyttaleren, aller helst med en forsterker så lik den du skal ha som mulig.

Men generellt er B&W et godt kjøp.

Skal vist ha blitt kåret eller laget for å være beste høyttaler man kan bruke når man ser Sopranos, så klassisk musikk har de taker på.

Vanlig rock og "techno" takler i alle fall mine høyttalere bra.

Det er et greit trykk og detaljert lyd.

Lenke til kommentar
Hmm ser litt på en test av Infinity beta 10 nå på Lyd & Bilde sine sider. Noen som har erfaring med disse? Ser at H/K står bak Infinity merket.

9302033[/snapback]

Det er ikke Harman/Kardon som står bak Infinity. Harman International er et enormt konsern som eier svært mange velrenomerte merker som bl.a. JBL, Revel, Lexicon, DBX, AKG, Crown, Mark Levinson +++. Harman/Kardon er kun ett av disse merkene, og er rettet mot et spesifikt markedssegment (hjemmekino). Det gjelder med andre ord å ikke blande Harman International og Harman/Kardon :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...