stare Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har studert tester og omtaler av diverse kameraer. Har prøveholdt flere og fått gode råd, og blir mer og mer usikker. Har stanset ved Canon 400D med Tamron 17-50 mm F2,8 og Olympus E-510 med to kit-objektiv. Har noen erfaringer med disse to alternativene ? Er også åpen for andre anbefalinger med en limit på ca. 9000 kr. Takker for svar. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har studert tester og omtaler av diverse kameraer. Har prøveholdt flere og fåttgode råd, og blir mer og mer usikker. Har stanset ved Canon 400D med Tamron 17-50 mm F2,8 og Olympus E-510 med to kit-objektiv. Har noen erfaringer med disse to alternativene ? Er også åpen for andre anbefalinger med en limit på ca. 9000 kr. Takker for svar. Hvilke andre har du prøvd da? Lenke til kommentar
stare Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Har studert tester og omtaler av diverse kameraer. Har prøveholdt flere og fåttgode råd, og blir mer og mer usikker. Har stanset ved Canon 400D med Tamron 17-50 mm F2,8 og Olympus E-510 med to kit-objektiv. Har noen erfaringer med disse to alternativene ? Er også åpen for andre anbefalinger med en limit på ca. 9000 kr. Takker for svar. Hvilke andre har du prøvd da? 9299968[/snapback] Har prøvd Nikon D-80,Pentax K10D. Sikkert gode kameraer, men synes de blir litt store. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har prøvd Nikon D-80,Pentax K10D. Sikkert gode kameraer, men synes de blir litt store. Da bør du også prøve Nikon D40, evt. D40X hvis du *må* ha 10MP. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg synes det er enkelt å gi svar på det opprinnelige spørsmålet til trådstarter, men da må han komme med mer informasjon om sine preferanser. Olympus og Canon har nemlig diametralt motsatt filosofi. Det er naturligvis klart at Eos 400D med Tamron 17-50 tar best bilder, vurdert fra et objektivt standpunkt. Det skyldes naturligvis det supre optikken. Selv om Olympus optikk ikke er dårlig heller, så kan det likevel svare seg å velge det alternativet. Det avhenger litt av hvordan trådstarter ønsker at dybdeskarphetsegenskapene skal være, og om han føler at han trenger det ekstra brennviddeomfanget en slik pakke vil gi ham. Olympus gir nemlig større dybdeskarphet enn de andre alternativene, siden sensoren er litt mindre. På den andre siden gir større sensorer litt bedre støyegenskaper på høy iso, selv om dette ikke lenger er noe problem på Olympus sine mindre sensorer heller lenger. Jeg har altså nevnt to (tre) faktorer som trådstarter bør tenke på som når han skal foreta et valg mellom disse to modellene. I tillegg kommer de åpenbare forskjellene som antis shake og liveview som kun Olympus tilbyr av disse to. For mange vil nemlig antishake være mer nyttig enn høy iso, og liveview sier det seg selv at mange ønsker seg. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Den største ulempen med Fourthirds (Olympus) er, i mine øyne, at en skikkelig vidvinkel (Oly 7-14/4) koster en arm, et ben og bikkja til naboen (ca. 15K). Den skal være kongen på haugen, men koster altså deretter. Alternativer finnes, meg bekjent, ikke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hvis man ikke har for ekstreme vidvinkel krav, så finnes det en 11-22mm til 6.600,- Dette tilsvarer 22-44mm i fullformat, og er kanskje nok? Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Den kjente jeg ikke til. Det vil utvilsomt være et godt turobjektiv, siden den også strekker seg inn i normalområdet, forutsatt at den optiske ytelsen er på plass - det kan man kanskje forutsette når det er Olympus vi snakker om? Prisen er fortsatt stiv, men naboen kan i det minste få beholde bikkja. Test: http://www.digit.no/wip4/test_diverse.epl?id=31827 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Prisen er fortsatt stiv, men naboen kan i det minste få beholde bikkja. Test: http://www.digit.no/wip4/test_diverse.epl?id=31827 9301391[/snapback] Tror jeg ville prioritert armen, for ny bikkje kan altids naboen få tak i. At beinet ryker er ikke så farlig for en fotograf. Man kan fotografere med trebein også, men med en arm blir det plundrete med slr Endret 17. august 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Velger du E-510 trenger du egentlig bare en arm; det har innebygget billedstabilisator. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Velger du E-510 trenger du egentlig bare en arm; det har innebygget billedstabilisator. 9301525[/snapback] Ikke hvis du har behov for å zoome, evt stille manuell fokus Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Velger du E-510 trenger du egentlig bare en arm; det har innebygget billedstabilisator. 9301525[/snapback] Ikke hvis du har behov for å zoome, evt stille manuell fokus 9301557[/snapback] Det kan vel bikkja ta seg av? ... ... hehe... jaja... Uansett; synes at trådstarter bør stikke til nermeste fotosjappe som har disse kameraene og holde litt i de. Personlig ville jeg gått for Olympusen pga min erfaring med olympus fra før. E-500 har aldri skuffet meg, og jeg må si at E-510 virkelig frister pga stabilisator og live preview. Støyen på E-510 skal være meget godt tatt hånd om hvis vi skal tro testene. Vil også si til trådstarter at hvis han går for Olympus, vil 14-54mm f/2.8-3.5 være et naturlig "hopp" med tanke på objektiv. Dette er en fantastisk normalzoom (28-108mm). Olympus kommer også med nye objektiver i høst som er meget spennende. Lenke til kommentar
Gamer_girl Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Ville gått for 400D.. "Lillebroren" til dette kameraet (350D) har fått best i test pris, og 400D skal vist være enda bedre. Skal faktisk kjøpe dette kameraet selv imorgen. Har fått det anbefalt av mannen på fotoforetningen, en kompis av meg som er veldig fornøyd med sitt 350D (Han kunne bare ønske skjermen var større, som den nå er på 400D) og to veninner av meg som er velig glad i å ta bilder har og 400D og er veldig fornøyd. Selv om jeg ikke har det selv anda, så ville jeg ha anbefalt dette :!: Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hadde lett gått for E-510. Bedre grep. LiveView. Innebygget bildestabilisator. Ca samme billedkvalitet. Mindere objektiver på E-510. Og ikke minst er E-510 vesentlig lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå