twinsen Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg har et par Eltax Millenium 300 høyttalere som jeg skal bruke som fronthøytalere i mitt hjemmekino-oppsett. Jeg har SoundBlaster Audigy 2 Platinium og skal kjøre ut med analoge kabler, derfor trenger jeg bare en stereoforsterker. Det jeg lurer på er hvor kraftig og eventuellt hvilken forsterker jeg trenger for å drive disse høyttalerene. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=18150&t=1112&l=2&AvdID=6&CatID=4&GrpID=3&s=pl[/code] Lenke til kommentar
piddi_p Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Hei. Angående størrelse på forsterker; det er som med alt annet, kjøp en så sterk forsterker du har råd til. Den vanligste årsaken til at høytalere sprenges er for liten strømtilførsel fra forsterkeren. Det vil (forenklet) si at når du kjører litt volum på annlegget får ikke høytalerelementene nok strøm og ødelegges. Lenge siden jeg sjekket surroundforsterkere nå, men jeg antar Harman Kardon fremdeles holder mål. Lenke til kommentar
striky Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Til de der bør du nok ha minimum 50 W (8 ohm). Ser ut som det er to 8-tommere i hver? Husk på at forsterkerprodusenter måler effekten forskjellig, og mange billigere produkter vil yte en GOD del mindre (med samme oppgitt effekt), enn kvalitetsmerker som f.eks NAD og Rotel. Personlig har jeg god erfaring med NAD, og til disse kan f.eks NAD C350 være et godt alternativ. (Hos hifiklubben). Den yter 2x60 W kontinuerlig i 8ohm. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Personlig har jeg god erfaring med NAD, og til disse kan f.eks NAD C350 være et godt alternativ. (Hos hifiklubben). Den yter 2x60 W kontinuerlig i 8ohm. NAD er meget strømsterke forsterkere til en relativt billig penger. Personlig skal eg kjøpe meg en doxa men koster ca7.500 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå