Gå til innhold

Kombinere DDR2-brikker av ulik størrelse?

steinrr

Anbefalte innlegg

Har en AM2-basert maskin med 1 GB DDR2 5300 RAM. Vurderer å kjøpe meg 2 GB minne til, slik at jeg totalt får 3 GB. Kan jeg kjøpe 1 brikke på 2 GB, eller må jeg kjøpe 2 på 1 GB?

Må de settes i en spesiell slot på HK, eller kan jeg bare sette de på siden av den andre minnebrikken - dvs må jeg bruke slot 1+3 f.eks eller funker det bra med å bruke 1+2(+3)?

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha to eller fire brikker. Har du tre brikker så får du ikkje dual-channel på minnet, og da går ytelsen ned ganske mye.

Du bør ha identiske brikker, for å være noenlunde sikker på at det blir stabilt. Eg sier ikkje at det nødvendigvis blir ustabilt med ulike brikker, det kan gå helt fint, men ulike brikker er ofte ustabilt. Like brikker er best.

Kjøp 4 GB ny ram og ha de gamle brikkene som reserve eller selg de :)

Lenke til kommentar
Du bør ha to eller fire brikker. Har du tre brikker så får du ikkje dual-channel på minnet, og da går ytelsen ned ganske mye.

Du bør ha identiske brikker, for å være noenlunde sikker på at det blir stabilt. Eg sier ikkje at det nødvendigvis blir ustabilt med ulike brikker, det kan gå helt fint, men ulike brikker er ofte ustabilt. Like brikker er best.

Kjøp 4 GB ny ram og ha de gamle brikkene som reserve eller selg de :)

9306537[/snapback]

OK - jeg har bare en minnebrikke nå, og den er på 1024. Er det kjappere med 2 x 512 i dual-channel enn bare å ha en på 1024?

Blir nok til at jeg kjører meg en brikke til på 1 GB. Får bestille lik den gamle jeg hadde. Burde vel funke greit hvis jeg bestiller akkurat samme type fra samme leverandør? Produksjonsdato kan vel ikke ha så mye å si?

Lenke til kommentar
Blir nok til at jeg kjører meg en brikke til på 1 GB. Får bestille lik den gamle jeg hadde. Burde vel funke greit hvis jeg bestiller akkurat samme type fra samme leverandør? Produksjonsdato kan vel ikke ha så mye å si?

9310429[/snapback]

Tror det skal gå greit siden du har 5300 ddr2 ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...